H αξιοποίηση του e-mentoring στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μελέτη Περίπτωσης: μία καλή πρακτική e-mentoring όπως εφαρμόστηκε σε ομάδα Καθηγητών Συμβούλων του ΜΠΣ “Εκπαίδευση Ενηλίκων” του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως εκπαίδευση e-mentoring καθοδήγηση κοινότητα πρακτικής ψηφιακά εργαλεία
Ευαγγελία Μανούσου
Μιχάλης Βιτούλης
Μαρία-Ελευθερία Γαλάνη
Δέσποινα Λαζάρου
Δήμητρα Μάρκου
Mαρία Ζωγράφου-Τσαντάκη
Γιώργος Καλμπουρτζής
Περίληψη

Οι γενικότεροι χωροχρονικοί περιορισμοί αλλά και οι επιπλέον περιορισμοί που δημιούργησε η πανδημία του κορονοϊού οδήγησαν στην ταχεία εξέλιξη του e-mentoring. Η παρούσα εργασία αποτελεί μία μελέτη περίπτωσης συνεργασίας μελών ΣΕΠ της Θεματικής Ενότητας ΕΚΕ54 του ΕΑΠ, που έλαβε χώρα κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 και εξελίχθηκε σε κοινότητα πρακτικής και τελικά σε άτυπο e-mentoring. Στο πλαίσιο αυτής της ομάδας, το πιο έμπειρο μέλος της ανέλαβε καθήκοντα άτυπου μέντορα, ενώ υπήρξε ισότιμη ανταλλαγή απόψεων μεταξύ όλων των μελών της ομάδας. Ο σεβασµός, η δικαιοσύνη, η συναδελφικότητα, η συνέπεια υπήρξαν έννοιες υπαρκτές και όχι απλώς ένα ευχολόγιο. Το κάθε μέλος έφερε τη δική εμπειρία και το δικό του οργανωσιακό υπόβαθρο τόσο από το χώρο της τυπικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όσο και από αυτόν του ΕΑΠ. Η επικοινωνία της ομάδας πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά διαδικτυακά, αξιοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία και κυρίως το webex και το viber. Η αποτίμηση της αποτελεσματικότητας της έγινε σε τρία επίπεδα. Στο επίπεδο του συντονισμού των τμημάτων, της υποστήριξης των μελών ΣΕΠ και κυρίως της υποστήριξης των φοιτητών/τριών της συγκεκριμένης ΘΕ. Το σύνολο των φοιτητών της Θεματικής Ενότητας την ολοκλήρωσε με επιτυχία, το 82% υπέβαλε όλες τις γραπτές εργασίες και μόλις το 2% κρίθηκε αναγκαίο να συμμετάσχει στις επαναληπτικές εξετάσεις. Ταυτόχρονα δεν εκφράστηκαν δυσαρέσκειες αναφορικά με τις προτεινόμενες διαδικασίες και δεν εκδηλώθηκαν σοβαρά συγκρουσιακά συμβάντα τόσο μεταξύ των φοιτητών, όσο και μεταξύ φοιτητών και διδασκόντων και βεβαίως μεταξύ των μελών ΣΕΠ. Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη ομάδα λειτούργησε υποδειγματικά και αποτελεσματικά. Το συμπέρασμα αυτό ενισχύεται και από την ιδιαίτερα ικανοποιητική αξιολόγηση της θεματικής ενότητας και των διδασκόντων της από τους φοιτητές, που έλαβε χώρα πριν το κλείσιμο της ακαδημαϊκής χρονιάς, καθώς και από το γεγονός ότι η συγκεκριμένη θεματική ενότητα επιλέχθηκε από τους διπλάσιους σχεδόν φοιτητές για το επόμενο έτος 2021 – 2022.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Αβούρης, Ν. & Κόμης, Β. (2003). Σύγχρονη συνεργασία από απόσταση: ζητήματα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης. Στο: Λιοναράκης Α. (επιμ.), 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, σσ. 341-351.
Ambrosetti, A., & Dekkers, J. (2010). The Interconnectedness of the Roles of Mentors and Mentees in Pre-service Teacher Education Mentoring Relationships. Australian Journal of Teacher Education, 35(6), 42-55. Available online at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ910403.pdf , Retrieved on 28/09/2021.
Bierema, L. L., & Merriam, S. B. (2002). E-mentoring: Using computer mediated communication to enhance the mentoring process. Innovative Higher Education, 26(3), 211-227.
De Janasz, S. C., & Godshalk, V. M. (2013). The role of e-mentoring in protégés’ learning and satisfaction. Group & Organization Management, 38(6), 743-774.
Ensher, E. A., Heun, C. & Blanchar, A. (2003) Online mentoring and computer – mediated communication: New direction in research. Journal of Vocation Behavior.
Green-Powell, P. (2012). The Rewards of Mentoring. US-China Education Review B 1, 99-106 Available online at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED531660.pdf, Retrieved on 27/09/2021.
Harris, J., & Anglia eLearning, N. (2012). eMentoring: The Future of Online Learner Support.
Kasprisin, C. A., Single, P. B., Single, R. M., & Muller, C. B. (2003). Building a better bridge: Testing etraining to improve e-mentoring programmes in higher education. Mentoring and Tutoring, 11(1), 67-78.
Kram, K.E. (1985). Mentoring at work: Developmental relationships at work. Glenview IL: Scott, Foresman and Combany.
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. New York: Cambridge University Press.
Lionarakis, A., Papadimitriou, S., Hartofylaka, A., Aggeli, A., & Tzilou, G. (2018). Η συμβολή των ψηφιακών εργαλείων στην υποστήριξη της μαθησιακής πορείας των φοιτητών/φοιτητριών της εξΑΕ: Μέρος Α: Χρήση ψηφιακών εργαλείων για τη δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 14(1), 104-117. doi:https://doi.org/10.12681/jode.18533
Maynard, T. &Furlong, J. (1993) ‘Learning to teach and models of mentoring’, in McIntyre, D., Hagger, H. and Wilkin, M. (eds) Mentoring: perspectives on school based teacher education, London, Kogan Page.
Neely, A. R., Cotton, J., & Neely, A. D. (2017). E-mentoring: A Model and Review of the Literature. AIS Transactions on Human-Computer Interaction, 9(3), 220-242. Retrieved from https://aisel.aisnet.org/thci/ vol9/iss3/3
Noe, R. A. (1988). An investigation of the determinants of successful assigned mentoring relationships. Personnel Psychology, 41(3), 457-479.
Redmond, P. (2015). Online mentoring for secondary pre-service teachers in regional, rural or remote locations. In L. Liu, & D. C. Gibson (Eds.), Research highlights in technology and teacher education (pp. 145-151). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) Waynesville, NC, United States.
Ρουσάκη, Φ. & Κώστας, Α. (2011). Οι Κοινότητες Πρακτικής ως Υποστηρικτικό Εργαλείο στη Βασική Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών. Μία διερευνητική προσέγγιση του κοινωνικού λογισμικού. 6th International Conference in Open & Distance Learning, σσ. 502-515.
Russell, M. L., & Russell, J. A. (2011). Mentoring Relationships: Cooperating Teachers' Perspectives on Mentoring Student Interns. Professional Educator, 35(2). Available online at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ988202.pdf , Retrieved on 27/09/2021.
Searby, J. L. (2014), "The Protégé mentoring mindset: a framework for consideration", International Journal of Mentoring and Coaching in Education, Vol. 3 No. 3, pp. 255-276. https://doi.org/10.1108/IJMCE-04-2014-0012 Download as .RIS
Single, P. B., & Muller, C. B. (2001). When email and mentoring unite: The implementation of a nationwide electronic mentoring program. In L. K. Stromei (Ed.), Creating mentoring and coaching programs: Twelve case studies from the real world of training (pp. 107-122). Alexandria, VA: American Society for Training and Development.
Σπανορρήγα, Χ. (2017). Σχεδιασμός και μελέτη ενός προγράμματος e-mentoring για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Μεταπτυχιακή διπλωματική). Ανακτήθηκε από: https://amitos.library.uop.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/4243/%CE%94%CE%99%CE%A0%CE%9B%CE%A9%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97_e-mentoring_%CE%A3%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%9F%CE%A1%CE%A1%CE%97%CE%93%CE%91.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Στραβάκου, Π. (2007). Μέντορας. Στο Ξωχέλλης, Π. (Eπιμ.), Λεξικό της Παιδαγωγικής (440-442). Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη.
Stock, M. J., & Duncan, H. E. (2010). Mentoring as a Professional Development Strategy for Instructional Coaches: Who Mentors the Mentors?. Planning and Changing, 41, 57-69. Available online at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ952359.pdf , Retrieved on 27/09/2021.
Τζήλου, Γ. & Παπαδημητρίου, Σ. (2019). Η διδακτική των Μαθηματικών μέσω της Τέχνης με την Αξιοποίηση Ψηφιακών Τεχνολογιών: Μία Έρευνα-Δράση στο πεδίο της Συμπληρωματικής Σχολικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(1), 136-159. doi:https://doi.org/10.12681/jode.19823
Zey, M. G. (1984). The mentor connection. Dow Jones. Homewood, IL: Irwin. Zey, MG (1985). Mentor programs: Making the right moves. Personnel Journal.