Η ποιότητα στην επικοινωνία στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Αντιλήψεις εκπαιδευομένων


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαίδευση Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Επικοινωνία Ποιότητα Διδάσκων Διδασκόμενος.
Panagiota Xanthopoulou
Περσεφόνη Σολωμού
Περίληψη

Σκοπός της έρευνας είναι να διερευνηθούν οι αντιλήψεις των σπουδαστών σχετικά με την ποιότητα της επικοινωνίας τους με τον διδάσκοντα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στην έρευνα συμμετείχαν 120 σπουδαστές του ΕΑΠ. Η παρούσα έρευνα εμφανίζει ενδιαφέρον καθώς, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές μελέτες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την αλληλεπίδραση ανάμεσα στους σπουδαστές και τους διδάσκοντες, ωστόσο είναι ελάχιστες οι έρευνες που επικεντρώνονται στην επικοινωνία και πιο συγκεκριμένα στην ποιότητα της. Σύμφωνα με τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από την ποσοτική έρευνα και με τη χρήση ερωτηματολογίου, οι παράγοντες που καθορίζουν την ποιότητα στην επικοινωνία μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση σύμφωνα με τους ερωτηθέντες φοιτητές, είναι το φιλικό κλίμα μεταξύ των ίδιων και των καθηγητών – συμβούλων τους, η ευκρίνεια και η πληρότητα των μηνυμάτων που λαμβάνουν, η ενθάρρυνση από τον διδάσκοντα, η κατανόηση των συναισθημάτων τους, η ορθή χρήση λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας, η επάρκεια στα διαθέσιμα εργαλεία επικοινωνίαςκαι η τακτική επικοινωνία. Τα αποτελέσματα επίσης έδειξαν πως η ποιοτική επικοινωνία βοηθά τον διδάσκοντα να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των φοιτητών του για συμβουλές και υποστήριξη, στην άμεση επίλυση των  αποριών, ενισχύει την ανταλλαγή των απόψεων, ενθαρρύνει τους φοιτητές να συνεχίσουν την προσπάθεια τους, μειώνει τα συναισθήματα άγχους τους και τους βοηθά να εντοπίσουν τις αδυναμίες τους. Σύμφωνα με τους φοιτητές επίσης  ο διδάσκων πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, να επεξηγεί τα πλεονεκτήματα της τακτικής επικοινωνίας, να παρακολουθεί την συχνότητα της επικοινωνίας, να τους ενθαρρύνει να εκφράζουν την άποψή τους στο forum και στις τηλεσυναντήσεις, να παρέχει εποικοδομητικά σχόλια στις ανατροφοδοτήσεις και να εξηγεί με σαφήνεια τη μεθοδολογία για την κάθε εργασία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Altbach, P. (2010). Access Means Inequality. International Higher Education, Vol 61 (Fall). Ανακτήθηκε 20 Φεβρουαρίου, 2021 από: https://htmldbprod.bc.edu/pls/htmldb/f?p=2290:4:0::NO:RP,4:P0_CONTENT_ID:112020
Anderson, B., & Simpson, M. (2012).History and heritage in open, flexible, and distance education. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 16(2), 1–10.
Aydin, H. (2013). Interaction between teachers and students in online learning.Journal of Environmental Protection and Ecology, 14, 1337-1352.
Berge, Z. L. (1998). Barriers to online teaching in post-secondary institutions: Can policy changes fix it? Online Journal of Distance Learning Administration, 1(2).http://www.westga.edu/~distance/Berge12.htm
Berge, Z. (2013). Barriers to communication in distance education. Turkish Online Journal of Distance Education, 14(1), 374-388.
Blazquez, F.E., & Alonso, L.D. (2006).A training Proposal for e-Learning Teachers.European Journal of Open, Distance and E-LearningΑνακτήθηκεστις 20 Ιουνίου 2021 απόhttp://www.eurodl.org/materials/contrib/2006/Blazquez_and_Alonso.htm
Cekerol, K., Torpak, Ε., &Ozkanal, B. (2007). The Planning and Application of a Communication Model for Quality and Effective Learning in Distance Education. Proceedings, EADTU's 20th Anniversary Conference “International courses and services online: Virtual Erasmus and a new generation of Open Educational Resources for a
European and global outreach”.8-9 November, Lisbon, Portugal. Ανακτήθηκε στις 15 Ιουνίου από http://www.eadtu.nl/conference-2007/files/SAA6.pdf
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007).Research Methods in Education (6th ed.). London: Routledge.
Dabaj, F. (2011). Analysis of communication barriers to distance education: A review study. Online Journal of Communication and Media Technologies, 1(1).Ανακτήθηκεστις 12/1/2021 απόhttp://www.ojcmt.net/articles/111.pdfhttp://www.ojcmt.net/articles/111.pdf
Dimbleby, R., etal. (1992). More than words: An Introduction to Communication. New York: Routledge
Filippakou, O. & Tapper, T. (2008). Quality Assurance and Quality Enhancement in Higher Education: Contested Territories? Higher Education Quarterly, 62(1/2), 84-100. Ανακτήθηκεστις 20 Μαρτίου 2021 απόhttp://onlinelibrary.wiley.com.proxy.eap.gr/doi/10.1111/j.14682273.2008.00379.x/epdf.
Garrison, D. & Shale, D. (1987).Mapping the boundaries of distance education: Problems in defining the field.The American Journal of Distance Education, 1(1), 4-13.
Gibbs, G. (2010). Dimensions of quality. York: The Higher Education Academy. Ανακτήθηκε στις 18 Μαρτίου 2021 από https://www.heacademy.ac.uk/knowledge-hub/dimensions-quality.
Gibbs, G. (2013). Reflections on the changing nature of educational development. International Journal for Academic Development, 18(1), 4-14. Ανακτήθηκεστις 18 Μαρτίου 2021 απόhttp://www-tandfonline-com.proxy.eap.gr/doi/pdf/10.1080/1360144X.2013.751691.
Harvey, L. & Newton, J. (2007).Transforming Quality Evaluation: Moving on.In D.F. Westerheijden, B. Stensaker& M.J. Rosa (Eds). Quality Assurance in Higher Education.Higher Education Dynamics (Vol 20). Dordrecht: Springer. Ανακτήθηκε στις 20 Μαρτίου 2021 από https://linkspringer-com.proxy.eap.gr/content/pdf/10.1007%2F978-1-4020-6012-0_9.pdf.
Jung, I., Wong, T. M., Li, C., Baigaltugs, S. &Belawati, T. (2011). Quality assurance in Asian distance education: diverse approaches and common culture. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12 (6), 63-83. Ανακτήθηκε 1 Φεβρουαρίου, 2021, απόhttp://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/991/1953
Kamal Z. & Nurul, M. (2020). What do we mean by Distance Education? Theories and Practices: A Study for New Beginning. SSRN Electronic Journal. Doi.10.2139/ssrn.3572305.
Klimova, B. &Poulova, P. (2011). Tutor as an important e-learning support. Procedia Computer Science, 3, 1485-1489.
Matveev, A.V. (2002). The perception of Intercultural communication competence byAmerican and Russian managers with experience on multicultural teams. PhD Dissertation, Ohio University
Moore, G.M. (1989). Editorial: Three types of interaction.The American Journalof Distance Education, 3(2).1-6. Ανακτήθηκε στις 12/1/2021 από http://www.ajde.com/Contents/vol3_2.htm#editorial.
Nolan, A. (2013) Plenary presentation at 10th Enhancement Themes conference.Ανακτήθηκεστις 20 Μαρτίου 2021 απόhttp://www.enhancementthemes.ac.uk/pages/docdetail/docs/presentation/andrea-nolan---10-yearsof-enhancement-themes-in-scotland
O’ Rourke, J. (2003). Tutoring in Open and Distance Learning, A Handbook forTutors, Canada: COL Ανακτήθηκεστις 15/1/2021 απόhttp://www.unisa.ac.za/contents/courses/docs/Tutoring%20in%20ODL_CoL.pdf)
Ozelkan, E.C. &Galambosi, A. (2012).Overcoming communication barriers in online teaching: Understanding faculty preferences.In the Proceedings of the International Conference on Communication, Media, Technology and Design (ICCMTD). Istanbul, Turkey. 09-11 May. pp. 292-298. Ανακτήθηκε στις 15/1/2021 από http://www.cmdconf.net/2012/makale/55.pdf
Perreault, H., Waldman, L., Alexander, M. &Zhao, J. (2002). Overcoming Barriers to Successful Delivery of Distance-Learning Courses.The Journal of Education for Business, 77(6) 313-318. 10.1080/08832320209599681.
Sarrafzadeh, M., & Williamson, K. (2012, January/June). Multicultural, virtual work places: Opportunities and challenges for LIS educators. International Journal of Information Science and Management, 2(1), 89-102.
Stavrakakis, E., & Xanthopoulou, P. (2019). Supporting Students as a Means of Preventing Dropout in Open and Distance Education. International Journal of Sciences, 8, pp. 9 - 19. Retrieved November 30, 2020, from https://www.ijsciences.com/pub/article/2171
Tait, A. (2003). Reflections on Student Support in Open and Distance Learning International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(1).
Vlachopoulos, D., Makri, A. (2019). Online communication and interaction in distance higher education: A framework study of good practice. Int Rev Educ, 65, 605–632 https://doi.org/10.1007/s11159-019-09792-3
Wang, M., & Kang, M. (2006). Cybergogy for engaged learning: A framework for creating learner engagement through information and communication technology. In D. Hung and M.S. Khine (Eds.), Engaged Learning with Emerging Technologies, 225-253. DOI: 10.1007/1-4020-3669-8_11
Wenger, E., McDermott, R., & Snyder, W. (2002).Cultivating communities ofpractice: A guide to managing knowledge. Cambridge, MA: HarvardBusiness School Press
Williams, J. (2016). Quality assurance and quality enhancement: is there a relationship? Quality in Higher Education, 22(2), 97-102. Ανακτήθηκεστις 14 Μαρτίου, 2021 απόhttp://wwwtandfonline-com.proxy.eap.gr/doi/pdf/10.1080/13538322.2016.1227207.
Wilson, B. (2001). Sense of community as a valued outcome for electronic courses, cohorts, and programs.Ανακτήθηκεστις 12/1/2021 απόhttp://carbon.cudenver.edu/~bwilson/SenseOfCommunity.html
Xanthopoulou, P. (2020). Theoretical Approach and Analysis of Stakeholders’ Impact on Quality Processes in Higher Education - The Case of Greek Universities. International journal of sciences, 9(2), pp. 34-45. DOI: 10.18483/ijSci.2269
Xanthopoulou, P., & Kappou, I. (2021). “The impact of communication between tutors-counselors and university students in Open and Distance Education on the autonomous and effective learning”, International Journal of Engineering, Management and Humanities, 2(1), pp.66-80. Retrieved March 3, 2021 from https://www.ijemh.com
Zygouris, F. &Mavroidis, I. (2016). Η επικοινωνία διδάσκοντα και διδασκόμενων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μελέτη περίπτωσης στο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών του Κ.Ε.Ε.ΕΝ.ΑΠ. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 7, 69. 10.12681/jode.9769.
Βασάλα, Π., (2003) Η Επικοινωνία των Σπουδαστών της Μεταπτυχιακής Θεματικής Ενότητας «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» του ΕΑΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.). Πρακτικά εισηγήσεων - 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.τόμ. Α’. Πάτρα: ΕΑΠ
Βασάλα, Π., & Ανδρεάδου, Δ. (2007). Οι εκπαιδευτικές τεχνικές στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Οι απόψεις των αποφοίτων του ΕΑΠ του μεταπτυχιακού προγράμματος «Σπουδές στην Εκπαίδευση». Στο: A.Lionarakis (Ed.), Πρακτικά εισηγήσεων, 4th International Conference on Open and Distance Learning of Democracy in Education:Open Access and Distance Education (Vol. A). (σελ.286-295). Αθήνα: Προπομπό
Βασάλα, Π., Χατζηπλής, Π., & Λιοναράκης, Α.(2007). Απόψεις προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών του ΕΑΠ για τις γραπτές εργασίες: συγκριτική μελέτη δύο θεματικών ενοτήτων – ΕΚΠ 65 ΚΑΙ ΕΛΠ 10. στο: A.Lionarakis (Ed.), Πρακτικά εισηγήσεων,4thInternationalConferenceonOpenandDistanceLearningofDemocracyinEducation: OpenAccessandDistanceEducation(Vol. A). (σελ 296-308). Αθήνα: Προπομπός
Βασάλα, Π. & Ανδρεάδου, ∆. (2010). Η υποστήριξη από τους καθηγητέςσυµβούλους και τους συµφοιτητές στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Οι απόψεις των αποφοίτων του µεταπτυχιακούπρογράµµατος «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου. 5ο ∆ιεθνές Συνέδριο στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση,Νοέµβριος 2009, Αθήνα, Ελλάδα, σσ. 56-70.
Ηλιάδου, Χ. &Αναστασιάδης, Π. (2010).ΕπικοινωνίαΚαθηγητή – ΣυμβούλουκαιφοιτητώνστιςΣπουδέςαπόαπόσταση: ΑπόψειςφοιτητώνστοπλαίσιοτηςΘ.Ε.ΕΚΠ65 τουΕ.Α.Π. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 6(1 & 2), 29-45. Ανακτήθηκε στις 25 Φεβρουαρίου 2021 από http://newtutor.pbworks.com/f/55.pdf
Ηλιάδου, Χ. (2011). Επικοινωνία Καθηγητή-Συµβούλου και φοιτητών στις σπουδές από απόσταση: Απόψεις Σ.Ε.Π. της Θ.Ε. ΕΚΠ65 του ΕΑΠ. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 7, 6-20.doi:https://doi.org/10.12681/jode.9765
Καραμπέτσου – Λιακάκου, Ε. (2006). Η ανάδειξη της ιδιαιτερότητας του ρόλου του διδάσκοντα στην επίτευξη της επικοινωνίας και της διδασκαλίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Διπλωματική Εργασία. Πάτρα: ΕΑΠ
Κόκκος, Α. (2005). Εκπαίδευση Ενηλίκων: Ανιχνεύοντας το πεδίο. Αθήνα: Μεταίχµιο.
Κωνσταντοπούλου, Φ., Αντωνίου, Π., Αποστολάκης, Ε. & Λιοναράκης, Α. (2013). Η υποστήριξη, µέσω της επικοινωνίας, των σπουδαστών στην ΑεξΑΕ από τον Καθηγητή-Σύµβουλο. 7ο ∆ιεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Νοέµβριος 2013, Αθήνα, Ελλάδα, σσ. 70-77.
Νικολάου, Γ. (2016). ∆ιερεύνηση των απόψεων συµβούλων-εκπαιδευτών και εκπαιδευοµένων σχετικά µε την επικοινωνία µεταξύ τους στα εξ αποστάσεως προγράµµατα του ΕΑΠ. (∆ιπλωµατική Εργασία), Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο, Αθήνα.
Ξανθοπούλου, Π. Ι. (2016). Η διδασκαλία της επιχειρηματικότητας μέσω e-learning σε σχολές κοινωνικών και πολιτικών επιστημών: εμπειρική μελέτη και σχεδιασμός πλατφόρμας εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
Παπάζογλου, Α. (2015). Αντιλήψεις των Καθηγητών-Συµβούλων για τον ρόλο του Κ.Σ. στην Επικοινωνία µε τους Φοιτητές στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 8ο ∆ιεθνές Συνέδριο στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Νοέµβριος 2015, Αθήνα, Ελλάδα, σσ. 152-164.
Σαρακατσάνου,Ε. (2007). Η επικοινωνία των φοιτητών και Καθηγητή –Συμβούλου στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Απόψεις φοιτητών των μεταπτυχιακών προγραμμάτων ΕΚΠ και ΕΚΕ του ΕΑΠ). Διπλωματική Εργασία. Πάτρα: ΕΑΠ