Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση των προσφύγων μαθητών/-τριών την περίοδο της πανδημίας. Αναπαραστάσεις διευθυντών/-τριών κι εκπαιδευτικών.


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση διευθυντές/-τριες εκπαιδευτικοί πρόσφυγες μαθητές/-τριες
Νεκταρία (Nektaria) Σακκούλα (Sakkoula)
Περίληψη

Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (ΕξΑΕ), κατά την πανδημία από τον ιό SARS-Cov-2, αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί παγκοσμίως τον ακρογωνιαίο λίθο της μαθησιακής διαδικασίας, στηρίζοντας και καλύπτοντας τις ανάγκες ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας στις πρωτόγνωρες αυτές συνθήκες. Ωστόσο, η εφαρμογή της στο σύγχρονο Ελληνικό σχολείο συναντά την πρόκληση της υψηλής πολιτισμικής ετερογένειας εντός των σχολικών τάξεων, η οποία οφείλεται στην παγκόσμια προσφυγική κρίση των τελευταίων δεκαετιών και κάνει επιτακτική την ένταξη διαπολιτισμικών πρακτικών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Σε αυτό το πλαίσιο, ο σκοπός της συγκεκριμένης μελέτης είναι να εξετάσει αν και πώς οι αρχές της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (ΔΕ) μπορούν να εφαρμοστούν στο περιβάλλον της ΕξΑΕ, προκειμένου να διασφαλίσουν τη συνέχιση της φοίτησης των προσφύγων μαθητών/-τριών στις Τάξεις Υποδοχής και τα Διαπολιτισμικά Σχολεία σε διάφορες περιοχές της Αθήνας τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020. Για την επίτευξη του συγκεκριμένου σκοπού, αξιοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος, με εργαλείο την ημι-δομημένη συνέντευξη και με στόχο να διερευνήσει τις αναπαραστάσεις των διευθυντών/-τριών και των εκπαιδευτικών ως προς τα οφέλη, τα μειονεκτήματα και τα προβλήματα που προκύπτουν κατά τη σύμπραξη της ΕξΑΕ και ΔΕ. Τα ευρήματα της έρευνας φανερώνουν τα εμπόδια και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν εκπαιδευτικοί και διευθυντές/-τριες κατά την εφαρμογή των διαπολιτισμικών πρακτικών στην ΕξΑΕ, με αποτέλεσμα τη σχολική αποτυχία ή/και τον αποκλεισμό των προσφύγων μαθητών/-τριών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Albugami, S., & Ahmed, V. (2015). Success factors for ICT implementation in Saudi secondary schools: From the perspective of ICT directors, head teachers, teachers and students. International Journal of Education and Development using ICT, 11(1). Open Campus, The University of the West Indies, West Indies. Retrieved October 3, 2021 from https://www.learntechlib.org/p/151051/
Crow, G., Day, C., & Møller, J. (2017). Framing research on school principals’ identities. International Journal of Leadership in Education, 1 – 13. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1123299
Horton, J., Macve, R., & Struyven, G. (2004). Qualitative Research: Experiences in Using Semi-Structured Interviews. The Real Life Guide to Accounting Research, 339 – 357. doi:10.1016/b978-008043972-3/50022-0
Kim, S. (2018). ICT for Children of Immigrants: Indirect and Total Effects via Self-Efficacy on Math Performance. Journal of Educational Computing Research, 55(8), 1168 – 1200. https://doi.org/10.1177/0735633117699954
Lincoln, Y. S., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
Lionarakis, A. (2004). Information and communication networking: Open and Distance Learning for Cultural and Educational Globalization or ‘if we can see the Trojan horse, where is the enemy’. In: K. Kondo (Ed.), Networks Without Borders: Towards Cross – Cultural Learning Communities (pp. 118 – 127). Chiba, Japan: National Institute of Multimedia Education (ΝΙΜΕ)
Lionarakis, A., Orphanoudakis, T., Kokkos, A., Emvalotis, A., Manousou, E., Hartofylaka, A., …, & Stavropoulos E. (2020). The Development of a Massive Online Course on Distance Education to Support Greek School Teachers During the Covid-19 Lockdown. Proceedings of ICERI2020 Conference, 6373 – 6380. Retrieved October 3, 2021 from https://eeyem.eap.gr/wp-content/uploads/2020/11/1370.pdf
Lionarakis, A., Papadimitriou, S., & Ioakimidou, V. (2019). The Hellenic Open University: Innovations and Challenges in Greek Higher Education. Open Education – The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 15(1), 6 – 22. https://doi.org/10.12681/jode.20211
Mingaine, L. (2013a). Challenges Encountered by Principals during Implementation of ICT in Public Secondary Schools, Kenya. Journal of Sociological Research, 4(2), 1 – 19. http://dx.doi.org/10.5296/jsr.v4i2.3552
Mingaine, L. (2013b). Leadership Challenges in the Implementation of ICT in Public Secondary Schools, Kenya. Journal of Education and Learning, 2(1), 32 – 43. http://dx.doi.org/10.5539/jel.v2n1p32
Nikolopoulou, K., & Gialamas V. (2016). Barriers to ICT use in high schools: Greek teachers’ perceptions. Journal of Computers in Education, 3(1), 59 – 75. https://doi.org/10.1007/s40692-015-0052-z
Nikolopoulou, K., & Gialamas, V. (2015). Barriers to the integration of computers in early childhood settings: Teachers’ perceptions. Education and Information Technologies, 20(2), 285 – 301. https://doi.org/10.1007/s10639-013-9281-9
N. 4686/2020. Βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A' 169), 4375/2016 (A' 51), 4251/2014 (Α' 80) και άλλες διατάξεις. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 4264/Β/30-09-20).
Ν. 3879/2010. Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 2891/Β/05-07-2019)
Ν. 3879/2010. Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 3736/B/08-10-19).
Ν. 3879/2010. Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 4249/Β/20-11-19).
Palaiologou, N., & Faas, D. (2012). How ‘intercultural’ is education in Greece? Insights from policy makers and educators. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 42(4), 563 – 584. https://doi.org/10.1080/03057925.2012.658276
Palaiologou, N., & Dimitriadou, C. (2013). Multicultural/Intercultural Education Issues in Pre-service Teacher Education Courses: The Case of Greece. Multicultural Education Review, 5(2), 49 – 84. doi:10.1080/2005615x.2013.11102902
Panagiotopoulos, C., Lionarakis, A., & Xenos, M. (2003). Open and Distance Learning: Tools of Information and Communication Technologies for Effective Learning. Proceedings of the sixth Hellenic European Research on Computer Mathematics and its Applications Conference. Retrieved October 3, 2021 from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.414.2825&rep=rep1&type=pdf
Pandolfini, V. (2016). Exploring the Impact of ICTs in Education: Controversies and Challenges. Italian Journal Of Sociology Of Education, 8(2), 28-53. 10.14658/pupj-ijse-2016-2-3
Powers, K., & Green, M. (2016). Principals’ Perspectives on Social Media in Schools. The Journal of Social Media in Society, 5(2), 134 – 168. Retrieved October 3, 2021 from https://www.thejsms.org/tsmri/index.php/TSMRI/article/view/174/82
Ribeiro, P. M. S. (2016). Developing intercultural awareness using digital storytelling. Language and Intercultural Communication, 16(1), 69 – 82. 10.1080/14708477.2015.1113752
Sakkoula, N., & Kitsiou, A. (2021). Τhe Use of Information and Communication Technologies in Intercultural Education in Greek Primary and Secondary Educational Settings. A Case Study of Exploring School Principals’ and Teachers’ Representations and Practices. In: V. Chiou, L. Geunis, O. Holz, N. O. Ertürk, & F. Shelton (Eds.), Voices from the Classroom: A Celebration of Learning (296 - 306). Munster: Waxmann
Sipilä, K. (2014). Educational use of information and communications technology: teachers’ perspective. Technology, Pedagogy & Education, 23(2), 225 – 241. https://doi.org/10.1080/1475939X.2013.813407
Tait, A. (2015). Student success in open, distance and e-learning. Paper presented at International Council for Open and Distance Education–ICDE, Oslo. Retrieved October 3, 2021 from https://eadtu.eu/news/20-general-news/257-student-success-in-open-distance-and-e-learning
Tsiolis, G. (2014). Methods and techniques of analysis in qualitative social research. Athens: Kritiki.
Uluyol, Ç., & Şahin, S. (2014). Elementary school teachers’ ICT use in the classroom and their motivators for using ICT. British Journal of Educational Technology, 47(1), 65 – 75. doi:10.1111/bjet.12220b