Τα διασχολικά project στη σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
διασχολικά project εξ αποστάσεως εκπαίδευση πανδημία
Δέσποινα Γεώργιος Στύλα
Δημήτρης Μαντζάρης
Περίληψη

Η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων λόγω της πανδημίας (Covid-19) δημιούργησε νέα εκπαιδευτικά δεδομένα, πρωτόγνωρα για την ελληνική κοινωνία και δυσκολίες οι οποίες έπρεπε να αντιμετωπιστούν με σκοπό την ομαλή συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Η παρούσα βιβλιογραφική μελέτη περιγράφει και αναλύει τα διασχολικά project, τον τρόπο οργάνωσής τους, τη σχέση τους με το διαδίκτυο, τα οφέλη και τους περιορισμούς τους. Στόχος της είναι να αναδείξει μέσα από τη βιβλιογραφική επισκόπηση πως τα οφέλη για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, που προκύπτουν από την οργάνωση και την υλοποίηση διασχολικών project με τη χρήση του διαδικτύου και γενικότερα των Νέων Τεχνολογιών είναι σαφώς περισσότερα από τις δυσκολίες και για αυτό αξίζει οι εκπαιδευτικοί να  συνεχίσουν τη συνεργασία με άλλα σχολεία (όπως για παράδειγμα στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων ή στο πλαίσιο ερευνητικών εργασιών) με τον ίδιο ρυθμό που συνεργάζονταν και στην προ πανδημίας εποχή, προσπαθώντας να προσαρμόσουν τα διασχολικά project στα νέα δεδομένα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (όπως συνέβη το σχολικό έτος 2020-2021).

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Αναφορές
Βιβλιογραφικές αναφορές
Alston, J. A. (2002). Multi-leadership in urban schools: Shifting paradigms for administration and supervision in the new millennium. New York: University Press of America.
Βοσνιάδου, Σ.(2001). Πώς μαθαίνουν οι μαθητές, Διεθνής Ακαδημία της Εκπαίδευσης,Διεθνές Γραφείο Εκπαίδευσης της UNESCO. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Boss, S., & Krauss, J. (2007). In Reinventing project-based learning: your field guide to real-world projects in the digital age. Washington, DC: International Society for Technology in Education.
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Socaila network sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer – Mediated Communication, 13, 210 – 230.
Burns, M. (2003). Practitioner Perspectives on Successful Whole School Innovation, Collaboration and Leadership. London: Innovation Unit.
Γλέζου, Κ., Γρηγοριάδου, Μ., & Κωνσταντίνου, Ν. (2010). Αξιοποίηση διαδικτυακών υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης στην ελληνική εκπαίδευση. Στο Μ. Γρηγοριάδου (Επιµ.) Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου «∆ιδακτική της Πληροφορικής», Αθήνα, 375 – 384.
Frey, K., (1986). H «Μέθοδος Project». Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Gold, A., & Evans, J. (1998). Reflecting on school management. London: Falmer Press.
Ιωάννου Σ., & Φερεντίνος Σ. (2007). Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση: Αλλάζοντας το μαθησιακό περιβάλλον – Διαπιστώσεις και προοπτικές. Αστρολάβος, Τεύχος 6, ΕΜΕ, Αθήνα.
Jermann, P., Soller, A., & Muehlenbrock, M. (2001). From mirroring to guiding: A review of state of the art technology for supporting collaborative learning. Proceedings of the First European Conference on Computer-Supported Collaborative Learning. Maastricht: The Netherlands, 324-331.
Katz, L. G., & Chard, S. C. (1989). Engaging children's minds: The project approach. Norwood, NJ: Ablex.
Keegan, D. (2001). Οι βασικές αρχές της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις Εφαρμογές των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Κυνηγός, Χ., & Δημαράκης, Ε. (2002). Νοητικά εργαλεία και πληροφοριακά μέσα: Παιδαγωγικά αξιοποιήσιμες εφαρμογές των νέων τεχνολογιών στη γενική παιδεία. Αθήνα: Καστανιώτης.
Leask, M., & Meadows, J. (2000). Teaching and Learning with ICT in the Primary School. UK: Psychology Press.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυμορφική Εκπαίδευση. Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.). Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, (σελ. 34-52). Αθήνα: Προπομπός.
Μίμινου, Α., & Σπανακά, Α. (2013). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Καταγραφή και συζήτηση μίας βιβλιογραφικής επισκόπησης. 7th International Conference in Open & Distance Learning, Athens, Greece.
Παπαδάκης, Σ., & Κορδάκη, Μ. (2010). Υποστήριξη εκπαιδευτικών Πληροφορικής στη δηµιουργία σχεδίων µαθηµάτων που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης στο περιβάλλον LAMS. Στο Μ. Γρηγοριάδου (Επιµ.) Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου ∆ιδακτική τηςΠληροφορικής, Αθήνα, 390 – 398.
Παπαδόπουλος (2021). Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Διοικητικά - Οργανωτικά - Θεσμικά Προβλήματα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες, 373-381.
Παπαδόπουλος, Σ. (1996). Οργάνωση και Διοίκηση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αθήνα: Γρηγόρης.
Προβελέγγιος, Π. (2003). Διασχολικές συνεργατικές δραστηριότητες μέσω δικτύου. Πρακτικά δεύτερου συνεδρίου στη Σύρο, ΤΠΕ στην εκπαίδευση.
Stahl, G. (2006). Group cognition: Computer support for building collaborative knowledge. Cambridge. MA: MIT Press.
Stahl, G., Koschmann, T., & Suthers, D. (2006). Computer-supported collaborative learning: An historical perspective. In R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences (409-426). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
ΥΠΑΙΘ (2020h). Εγκύκλιος 40209/Δ1 της 26-3-2020. Οδηγίες Υλοποίησης Προγραμμάτων εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης με Σύγχρονη Μέθοδο Διδασκαλίας. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
ΥΠΑΙΘ (2020n). Εγκύκλιος 62359/ΓΔ5 της 25-5-2020. Προετοιμασία επαναλειτουργίας σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και ΣΜΕΑΕ. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.