Η Δημιουργική Γραφή στην ΑεξΑΕ: Με αφορμή μια πρόσφατη έκδοση / Creative Writing in ODL: On the event of a recent publication


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Δημιουργική Γραφή δημιουργική ανάγνωση σύγχρονες λογοτεχνικές σπουδές συγγραφικές ασκήσεις φροντιστηριακή μαθητεία μεταπτυχιακές σπουδές Creative writing creative reading contemporary literary studies authorial exercises
Τάκης Καγιαλής
Περίληψη

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η ανακοίνωση εξετάζει τη Δημιουργική Γραφή ως γνωστικό αντικείμενο και τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει στο περιβάλλον της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του Οδηγού δημιουργικής γραφής του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, με επιμέλεια των David Morley και Philip Neilsen (εκδόσεις ΕΑΠ). Σε αντίθεση με τα ελληνικά πανεπιστήμια, στα οποία η Δημιουργική Γραφή εδράζεται κυρίως σε παιδαγωγικά τμήματα και αξιοποιείται ως εργαλείο για τη δημιουργική έκφραση και την πρωτοβάθμια λογοτεχνική αγωγή των παιδιών, στη διεθνή της διάσταση αποτελεί ένα κατοχυρωμένο γνωστικό πεδίο με σημαντική ακαδημαϊκή ιστορία αλλά και με διαρκώς αυξανόμενη ανάπτυξη. Η προσφορά συναφών προγραμμάτων σε πλαίσιο ΑεξΑΕ σηματοδοτεί την υπέρβαση της εξίσωσης της Δημιουργικής Γραφής με την εκ του σύνεγγυς μαθητεία δίπλα σε έναν δόκιμο συγγραφέα, η οποία πλέον υποκαθίσταται από εργαστηριακές συναντήσεις μέσω τηλεδιάσκεψης αλλά κυρίως συμπληρώνεται με νέα αντικείμενα, ζητήσεις και εκπαιδευτικές τεχνικές, που εκτείνονται πέρα από τα όρια της φροντιστηριακής συνεργασίας. Η Δημιουργική Γραφή σήμερα ανταποκρίνεται σε ποικίλα ζητούμενα, από την απελευθέρωση της αναγνωστικής δημιουργικότητας ως την εκδοτική επιμέλεια και την ενίσχυση της συστηματικής μελέτης της σύγχρονης λογοτεχνικής παραγωγής και πέραν αυτών, με ζητήσεις των κοινωνικών και των φυσικών επιστημών, της περιβαλλοντολογίας και της οικολογίας.

 

ABSTRACT

This paper focuses on Creative Writing as a field of study and presents some of its particularities in the context of ODL on the event of the Greek edition of David Morley and Philip Neilsen's Cambridge Companion to Creative Writing (HOU Publications, 2021). Contrary to the established trend in the Greek academic community, where Creative Writing is mainly taught in Primary and Pre-School Education Departments to enhance creative expression and basic literary appreciation among children, the subject enjoys a powerful global status, with a long academic history and constant growth as an important composite of contemporary literary studies. Offerings of Creative Writing Programs are also common in ODL institutions, which has led to a radical revision of the subject's once dominant equation with face-to-face apprenticeship with experienced writers, a process that has been substituted by online meetings and, most importantly, annexed with new lines of inquiry and fresh educational techniques. The current state of Creative Writing as a field of study embraces a broad range of interests, from creative reading to editing and to the academic research of current literary production and further beyond, to quests from the fields of social studies, science, environment studies and ecology.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Τάκης Καγιαλής, ΕΑΠ
Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, ΣΑΕ, ΕΑΠ
Αναφορές
Edberg, H. (2018). Creative Writing for Critical Thinking: Creating a Discoursal Identity. London & New York: Palgrave/Macmillan.
Kayalis T. & A. Natsina (eds.) (2010). Teaching Literature at a Distance: Open, Online and Blended Learning. London and New York: Continuum/Bloomsbury.
McGurl, M. (2009). The Program Era: Postwar Fiction and the Rise of Creative Writing. Cambridge: Harvard University Press.
Morley, D. & P. Neilsen (επιμ.) (2021). Οδηγός δημιουργικής γραφής του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ (μτφ. Ρ. Σινοπούλου). Αθήνα: Εκδόσεις ΕΑΠ.
Phillips, R. & H. Kara (2021). Creative Writing for Social Research: A Practical Guide. Bristol: Polity Press.
Βαλτινός, Θ. (2016). Η δημιουργική γραφή και η διδασκαλία της. Στο Σ. Νικολαίδου (επιμ.), Η Δημιουργική Γραφή στο Σχολείο. Αθήνα: Μεταίχμιο, σσ. 21-22.
Καγιαλής, Τ. (2005) Οι λογοτεχνικές σπουδές στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Ιδιαιτερότητες, μέθοδοι, υλικά. Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), 3ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Παιδαγωγικές και τεχνολογικές εφαρμογές. Πρακτικά Εισηγήσεων, τ. Β’. Αθήνα: Προπομπός, σσ. 481-497.
Σουλιώτης, Μ. (2012). Δημιουργική Γραφή: Οδηγίες Πλεύσεως. Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Υ.Α.Π.
Σουλιώτης, Μ. (2016). Για το ταλέντο και την έμπνευση. Στο Σ. Νικολαίδου, (επιμ.), Η Δημιουργική Γραφή στο Σχολείο. Αθήνα: Μεταίχμιο, σσ. 19-20 (πρώτη δημοσίευση: 2012).