Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – COVID 19: Η Συνεισφορά του Πανεπιστημίου Κρήτης|Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α στην Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών (Μάρτιος 2020 – Μάρτιος 2021)


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και γονέων σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση εκπαιδευτικό υλικό COVID-19
Παναγιώτης Αναστασιάδης
Κωνσταντίνος Μιχαήλ Κωτσίδης
Χρήστος Συννεφάκης
Περίληψη

Τον Μάρτιο του 2020 οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις μιας αναγκαίας μεν, αλλά «άτακτης» και επείγουσας μετάβασης από το γνώριμο περιβάλλον της πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλίας σε ένα νέο και άγνωστο περιβάλλον εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, λόγω της αναγκαίας αναστολής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων στο σύνολο της επικράτειας για υγειονομικούς λόγους. Ωστόσο, δεν είχαν εξασφαλιστεί  οι ελάχιστες προϋποθέσεις στο επίπεδο του παιδαγωγικού σχεδιασμού, των αναγκαίων ανθρωπίνων και τεχνολογικών πόρων για αυτή τη μετάβαση, με αποτέλεσμα τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς των μαθητών να μην έχουν προηγούμενη εμπειρία στην ΕξΑΕ. Ως εκ τούτου αναδείχθηκε η αναγκαιότητα επιμόρφωσης και υποστήριξής τους σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Το Εργαστήριο Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών στη Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α.) του Πανεπιστημίου Κρήτης,  την περίοδο Μαρτίου 2020 – Μαρτίου 2021 προσπάθησε να συμβάλει με ίδιους πόρους στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των γονέων, στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ως αποτέλεσμα της αναστολής λειτουργίας των σχολείων. Στο ανωτέρω πλαίσιο σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν 25 ταχύρρυθμα εξ αποστάσεως σεμινάρια, με στόχο την υποστήριξη τόσο των εκπαιδευτικών, σε θέματα που άπτονται της παιδαγωγικής διάστασης  της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, όσο και των γονέων σε θέματα σχετικά με τον νέο τους ρόλο στο πλαίσιο της Σχολικής Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στα οποία συμμετείχαν πάνω από 58.000 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και γονείς από όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, δημιουργήθηκε σχετικό διαδραστικό εκπαιδευτικό υλικό με τη μέθοδο της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης για την υποστήριξη του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, το οποίο μέχρι σήμερα έχουν επισκεφτεί περισσότεροι από 70.000 μοναδικοί χρήστες. Μια πρώτη συνολική παρουσίαση των επιμορφωτικών δράσεων και του εκπαιδευτικού υλικού που δημιουργήθηκε επιχειρείται σε αυτή την εργασία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Συγγραφέας (2012)
Συγγραφέας (2018)
Damanakis, M., & Συγγραφέας (2005)
Debruler, K., Denton, C., McKay, A., & Sicilia, E. (2020). Supporting Michigan Educators Through the Transition to Online Learning. In R. Ferdig, E. Baumgartner, R. Hartshorne, R. Kaplan-Rakowski, & C. Mouza (Eds.) Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field (pp. 191-196). (n.p.): AACE-Association for the Advancement of Computing in Education.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Ανακτήθηκε 01 Οκτωβρίου, 2020, από https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and -online-learning .
Holmberg, B. (2002). Εκπαίδευση εξ Αποστάσεως. Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: ΕΛΛΗΝ.
Mailizar, A., Maulina, S., & Bruce, S. (2020). Secondary school mathematics teachers’ views on e-learning implementation barriers during the Covid-19 pandemic: The case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-9. doi: 10.29333/ejmste/8240
Mayer, R.( 2017). Using multimedia for e‐learning. Journal of Computer Assisted Learning, 33, 403– 423.
Mena, M. (1993). New Pedagogical Approaches to Improve Production of Materials in DistanceEducation.
CADE: Journal of Distance Education/ Revue de l'enseignement à distance.
Panagiotakopoulos, C., Lionarakis, A., & Xenos, M. (2003). Open and Distance Learning: Tools of Information and Communication Technologies for Effective Learning. In Proceedings of the Sixth Hellenic-European Conference on Computer Mathematics and its Applications, HERCMA 2003 (pp. 25-27). DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.2038
Rowntree, D. (1994). Preparing Materials for Open, Distance and Flexible Learning. London: kogan Page.
Γκιόσος, Ι. & Κουτσούμπα, Μ. (2005). Θεωρητικές Προσεγγίσεις στο Σχεδιασμό και Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Υλικού στην ΑΕξΑΕ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σσ.39-52). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Καραγιάννη & Συγγραφέας (2009)
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης (σσ. 7-41). Αθήνα: Προπομπός.
Μηλιωρίτσας, Ε., & Γεωργιάδη, Ε. (2010). Επίδραση της τηλεδιάσκεψης στη μαθησιακή διαδικασία του Ε.Α.Π. Απόψεις φοιτητών και ΣΕΠ των ΘΕ ΕΚΠ 65 – ΕΚΕ 50. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6(1,2), 152-167. DOI:10.12681/jode.9757
Συγγραφέας (2014)
Συγγραφέας (2018)
Συγγραφέας, κ.ά. (2011)
Xenos, M., Stavrinoudis, D., Avouris, N., Komis V. and Margaritis, M. (2004). Synchronous collaboration in distance education: a case study on a science course, IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2004. Proceedings., 2004, pp. 500-504, doi: 10.1109/ICALT.2004.1357465.