Η αποτελεσματικότητα της εφαρμογής σύγχρονης και ασύγχρονης σχολικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στις θετικές επιστήμες


ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΠΑΣ
Sofia Papadimitriou
Abstract

Στόχος της εργασίας, είναι η μελέτη της ετοιμότητας των εκπαιδευτικών Θετικών Επιστημών, για την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης στην σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση (εξΑΕ), σύμφωνα με την υπ. αριθμ. 57233/Υ1 απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) κατά την εφαρμογή της κατά το σχολικό έτος 2019-2020.Εξετάστηκε η ετοιμότητα των εκπαιδευτικών Θετικών Επιστημών για τη χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στη B/θμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα καταγράφηκαν και μελετήθηκαν στοιχεία για την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης, από μέρους των εκπαιδευτικών θετικών επιστημών σύμφωνα με την προαναφερθείσα απόφαση του ΥΠΑΙΘ.

Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι η εκπαιδευτική δραστηριότητα  των εκπαιδευτικών Θετικών Επιστημών για τη χρήση της εξΑΕ στη B/θμια εκπαίδευση περιορίστηκε κυρίως στη χρήση Πλατφόρμας Ασύγχρονης Εκπαίδευσης, καθώς  και  επιμορφώσεις. Ως βασικές πλατφόρμες για την χρήση εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης χρησιμοποίησαν την Big Blue Button (lessons.sch.gr) και την πλατφόρμα Webex. Το συμπέρασμα ως προς την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής σύγχρονης και ασύγχρονης σχολικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στις Θετικές Επιστήμες είναι ότι η επιτυχής υλοποίηση προγραμμάτων εξΑΕ απαιτεί την ταυτόχρονη διερεύνηση και διασφάλιση όλων των προϋποθέσεων για την αποτελεσματική εφαρμογή της.

Article Details
  • Section
  • Articles
References
Abidah, A., Hidaayatullaah, H. N., Simamora, R. M., Fehabutar, D., & Mutakinati, L. (2020). The Impact of Covid-19 to Indonesian Education and Its Relation to the Philosophy of “Merdeka Belajar”. Studies in Philosophy of Science and Education, 1(1), 38-49.
Austin, A. E. (2018). Vision and change in undergraduate biology education: unpacking a movement and sharing lessons learned. American Association forthe Advancement of Science. http://visionandchange.org/finalreport. Accessed 25 October 2018.
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1978). Educational psychology: A cognitive view(2nd ed.). New York: Holt, Rinehart and Winston.
Baath, J. (1979).Correspondence Education in the Light of a Number of Contemporary Teaching Models,Malmo: Liber-Hermods.
Camacho, A. C. L. F., Joaquim, F. L., de Menezes, H. F., & Sant’Anna, R. M. (2020). Tutoring in distance education in times of COVID-19: relevant guidelines. Research, Society and Development, 9(5), 1-12.
Chuttur, M.Y. (2009). Overview of the Technology Acceptance Model:Origins, Developments and Future Directions. Indiana University, USA, Sprouts: Working Papers on Information Systems.
Fragaki, M., & Lionarakis, A. (2011). Education for Liberation: A transformative Polymorphic model for ICT Integration in Education. In G. Kurubacak & T. V. Yuzer (Eds). Handbook of Research on Transformative Online Education and Liberation: Models of Social Equality, 198-231, Hersey: Information Science Reference - IGI Global.
Kalogiannakis, M., & Touvlatzis, S. (2015). Emotions experienced by learners and their development through communication with the tutor-counselor. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 18(2), 3749.
Muilenburg, L., Berge, Z. (2001). Barriers to Distance Education: A Factor-Analytic Study. The American journal of Distance Education, 15(2), (pp.7-22).
Potkonjak, V., Gardner, M., Callaghan, V., Mattila, P., Guetl, C., Petrovic, V. M., &Jovanovic, K. (2016). Virtual laboratories for education in science, technology, and engineering. Computers and Education, 95(C (April 2016)), 309-327.
Scientix (2011). The Community for science education in Europe, European Commission, Research and Innovation DG: Brussels.
Sheets, M. F. (1992). Characteristics of adult education students and factors which determine course completion: A review. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 6 (1), (pp.3-18).
Βαλμάς, Θ. & Βεργίδης Δ. (2011). «Oι επιμορφωτικές ανάγκες των νεοδιόριστων δασκάλων», στο Β. Οικονομίδης, (επιμ), Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο.
Βασάλα, Π. (2005). Εξ αποστάσεως Σχολική εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σελ. 53-80). Πάτρα: Ε.Α.Π.
Βασάλα, Π., & Μότσιος, Γ. (2007). Η Εισαγωγική Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: συμβατικά ή εξ αποστάσεως προγράμματα. Εκπαίδευση Ενηλίκων, 11, σελ. 12-20.
Καζαντζής, Χ. (2007),Διερεύνηση του συνυπολογισμού των παραμέτρων της εκπαίδευσης ενηλίκων κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος εισαγωγικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Η περίπτωση του νομού Αιτωλοακαρνανίας. ( Μη δημοσιευμένη μεταπτυχιακή εργασία). Πάτρα: ΕΑΠ
Καλαντζής, Γ. (2011). Οι αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την επιμόρφωση για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην διδακτική πράξη. Πάτρα: Πανεπιστήμιο Πατρών (Διδακτορική Διατριβή).
Λιοναράκης, Α. (2001α). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυμορφική Εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.) Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2001β). Για ποια εξ αποστάσεως εκπαίδευση μιλάμε. 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.
Ξένος, Μ., Πιερρακέας, Χ., Πιντέλας, Π., (2001). Εντοπισμός Ομάδων Φοιτητών του Ε.Α.Π. με Υψηλή Πιθανότητα Διακοπής Φοίτησης Εμπειρίες και Ιδιαιτερότητες στην Πληροφορική. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), Πανελλήνιο Συνέδριο στην Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Πρακτικά Εισηγήσεων. (σελ. 89-105), Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.
Παπαδημητρίου, Σ. (2016). Διαδικτυακά Επιμορφωτικά Σεμινάρια στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έργου MARCH: Διάχυση Καλών Πρακτικών στη Διδακτική των Θετικών Επιστημών. Στο A. Lionarakis (ed.) Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology Volume 12, Number 2, 2016 Section one.Open Education ISSN: 1791-9312 Ανακτήθηκεαπό http://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/10869/1089
Παπαδημητρίου, Σ. (2020). Η συμβολή της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης στην εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στα πρακτικά του Συνεδρίου: “Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και Σχολική Πραγματικότητα”, Απρίλιος 2020. Ανακτήθηκε, από https://pekesexae2020.pdekritis.gr/papadimitriou/
Παπαδημητρίου, Σ., (2018). Σχολική εξ αποστάσεως Εκπαίδευση: Μελέτες περίπτωσης στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο “Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Αναζητώντας την καινοτομία, την τέχνη, τη δημιουργικότητα” σ 85 – 93.
Παπαδημητρίου, Σ., Ιωακειμίδου, Σ., Μανούσου Γ., (2017). Το Μοντέλο της Αντεστραμμένης Τάξης στην Υποστήριξη της Μεθοδολογίας του Εκπαιδευτικού Δράματος. Στο Α. Λιοναράκης, (Επιμ.), 9ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοιχτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ο Σχεδιασμός της Μάθησης. 2326 Νοεμβρίου 2017 (τομ.9, αρ. 3Α, σσ. 199-213). Αθήνα, ΕΑΠ & Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
Παπαδημητρίου, Σ., Μεγάλου, Ε., Τζοβλά, Ε. (2015). Ανοιχτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές αξιοποίησης Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρακτικά 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ, Σύρος, 26-28 Ιουνίου 2015.
Τσιτλακίδου, Ε., & Μανούσου, Ε. (2013). Ο ρόλος του διδάσκοντα στην υποστήριξη της αυτονομίας στην εξ αποστάσεως μαθησιακή διαδικασία. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 9(1), 47-61.
ΥΠΑΙΘ, (2020). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση. 57233/Υ1 απόφαση της Υπουργού Παιδείας - ΦΕΚ B 1859 – 15.05.2020
Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας 2020)https://mathainoumestospiti.gov.gr/
Υφαντή, Α., Α., Βοζαΐτης, Γ., Ν. (2009), «Η επιμόρφωση και η επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού ως στοιχεία ποιότητας στο εκπαιδευτικό έργο», Παιδαγωγική, Θεωρία και Πράξη, Τεύχος 3,(σελ. 31-46).
Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα e-me, 2020),https://auth.e-me.edu. gr/