ΖΟΟΜάροντας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: σύγχρονες διδακτικές τεχνικές στην εξ αποστάσεως γλωσσική εκπαίδευση ξένων σπουδαστών/τριών στην ελληνική γλώσσα. Μία συμμετοχική έρευνα δράσης


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
διδακτική της Γ2 βελτίωση δεξιοτήτων τεχνική της διαδικτυακής συνέντευξης με ειδικό ψηφιακό ταξίδι ψηφιακό project
Μαίρη Ιωάννη Μαργαρώνη
Περίληψη

Η παρούσα εργασία αντλεί τη θεματική της από τη διδακτική της δεύτερης γλώσσας (Γ2), την εκπαίδευση ενηλίκων και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (ΕξΑΕ). Έχει ως στόχο να παρουσιάσει τρεις σύγχρονες αλλά σχετικά λίγο χρησιμοποιημένες διδακτικές τεχνικές στην εξ αποστάσεως γλωσσική εκπαίδευση ξένων σπουδαστών/τριών στην ελληνική γλώσσα: α) τη διαδικτυακή συνέντευξη από ειδικό, β) το ψηφιακό ταξίδι και γ) την ψηφιακή συνθετική εργασία (project). Αξιοποιεί ερευνητικά δεδομένα που συγκεντρώθηκαν κατά το ακαδημαϊκό έτος Οκτώβριος 2020-Ιούλιος 2021 στο Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας (ΣΝΕΓ) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Χρησιμοποιήθηκαν ανοιχτά ερευνητικά εργαλεία, όπως η επιτόπια έρευνα με συμμετοχική παρατήρηση, το ημερολόγιο και οι αναλυτικές σημειώσεις της εκπαιδευτικού, η ποιοτική ανάλυση περιεχομένου (παραχθείσες εργασίες σπουδαστών/τριών), ημιδομημένες συνεντεύξεις και ελεύθερες συζητήσεις με τους/τις συμμετέχοντες/ουσες σπουδαστές/τριες. Η εργασία συζητά τη συμβολή των συγκεκριμένων διδακτικών τεχνικών στη βελτίωση των προσληπτικών και παραγωγικών γλωσσικών και ευρύτερα γνωστικών δεξιοτήτων, όπως επίσης και των κοινωνικών, συναισθηματικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων των σπουδαστών/τριών. Επιπλέον, συζητά τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν κατά την εφαρμογή των εν λόγω διδακτικών τεχνικών και προτεινόμενους ενδεικτικούς τρόπους αντιμετώπισης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μαίρη Ιωάννη Μαργαρώνη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας

Μέλος του Διδακτικού Προσωπικού

Αναφορές
Brookfield, S. (1986). Understanding and Facilitating Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Bruner, J. S. (1961). The act of discovery. Harvard Educational Review, 31, 21-32.
Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press (https://rm.coe.int/16802fc1bf).
Carson, T. (1990). What Kind of Knowing Is Critical Action Research? Theory into Practice (Teacher as Researcher), 29(3), 167-173.
Cummins, J. (2008). BICS and CALP: Empirical and theoretical status of the distinction. In N. Hornberger (ed.), Encyclopedia of Language and Education (vol. 2, Literacy, pp.487-499). Boston, MA: Springer.
Dole, S., Bloom, L., & Kowalske, K. (2016). Transforming pedagogy: Changing perspectives from teacher-centered to learner-centered. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 10(1) (https://doi.org/10.7771/1541-5015.1538).
English, M. C., & Kitsantas, A. (2013). Supporting student self-regulated learning in problem- and project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 7(2), 128-150.
Edutopia (2007). How Does Project-Based Learning Work? Tools for understanding the process of planning and building projects (https://www.edutopia.org/project-based-learning-guide-implementation).
Gibbes, M., & Carson, L. (2014). Project-based language learning: an activity theory analysis. Innovation in Language Learning & Teaching, 8(2), 171-189.
Gillies, R. M., & Boyle, M. (2010). Teachers’ reflections on cooperative learning: Issues of implementation. Teaching and Teacher Education, 26(4), 933-940.
Glassman, M., Erdem, G. & Bartholomew, M. (2013). Action Research and Its History as an Adult Education Movement for Social Change. Adult Education Quarterly, 63(3), 272-288.
Hadfield, M. (2012). Becoming critical again: reconnecting critical social theory with the practice of action research. Educational Action Research, 20(4), 571-585.
Κόκκος, Α. (2005). Εκπαίδευση Ενηλίκων. Ανιχνεύοντας το πεδίο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Margaroni, M. (2021). Teaching Greek as L2 to Adults with Migrant / Refugee Background: Travel-based Language Learning as a new Methodology Tool. Development, Implementation, Critical Approach. Unpublished master’s thesis at Hellenic Open University / Language Education for Refugees and Migrants.
Margaroni, M. (forthcoming). B_My_Guest: The expert interview technique in the service of teaching an additional language to adults: applications, difficulties and challenges. In Proceedings of the 1st International Conference on English for Specific Purposes (E.S.P.), English for Academic Purposes (E.A.P.) & Applied Linguistics (A.L.) (University of Thessaly & Hellenic Open University, 26-27 September, 2020).
Margaroni, M. & Magos, K. (2020). L2 Teaching in the post-communicative era: developing intercultural consciousness, critical awareness and consistent attitudes for social inclusion. Global Education Review (Special issue: Modern Didactic Approaches and Methods for Second Language Teaching to Students with Migrant or Refugee Background), 7(4), 1-8.
Morgan, W. (1997). Critical Literacy in the Classroom: The Art of the Possible. London & New York: Routledge.
Rogers, A. & Horrocks, N. (2010). Teaching Adults (4th edition). Maidenhead: Open University Press.
Slavin, R. E. (1992). When and why does cooperative learning increase achievement? Theoretical and empirical perspectives. In R. Hertz-Lazarowitz & N. Miller (Eds.), Interaction in cooperative groups: The theoretical anatomy of group learning (pp. 145-173). New York: Cambridge University Press.
Shor, I. & Freire, P. (1987). A Pedagogy for Liberation. Dialogues on Transforming Education. Westport / Connecticut & London: Bergin & Carvey.
Taylor, E. (2017). Critical reflection and transformative learning: A critical review. Journal of Lifelong Learning, 26, 77-95.
UNESCO (2013). Glossary of Curriculum Terminology. Geneva: UNESCO International Bureau of Education (http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/IBE_GlossaryCurriculumTerminology2013_eng.pdf).
Warren, S., Doorn, D., & Green, J. (2008). Changes in vision: Teachers engaging in action research. Educational Forum, 72, 260-270.