Pack your bags!: Διδακτικό σενάριο εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στο μάθημα των Αγγλικών Pack your bags!: Teaching scenario for distance learning in English


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση Επικοινωνιακή Διδασκαλία Άγχος Ξένης Γλώσσας Distance education Communication Teaching Foreign Language Anxiety
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΑΚΗ
Περίληψη

Περίληψη

Το παρόν διδακτικό σενάριο για το μάθημα των Αγγλικών απευθύνεται σε μαθητές/-τριες επιπέδου αναφοράς Β1-. Το αναλυτικό περιεχόμενο του Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) λειτούργησε ως βάση για την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού και την οργάνωση του παρόντος μαθήματος, αξιοποιώντας  τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Υλοποιείται με συνδυασμό σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας και στοχεύει στην άσκηση των μαθητών/-τριών σε γλωσσικές δομές θεματικών ενοτήτων που αφορούν ταξίδια. Εφαρμόζεται η εναλλακτική μέθοδος της Επικοινωνιακής Διδασκαλίας της Γλώσσας (CLT-Communicative Language Teaching), η οποία επικεντρώνεται στον/στην μαθητή/-τρια δίνοντας προτεραιότητα στον προφορικό λόγο και σε απλά γραπτά κείμενα, προωθώντας, έτσι, τη μάθηση χωρίς άγχος. Η γλωσσική ικανότητα αντιμετωπίζεται ως δεξιότητα, όχι μόνο ως γνώση, με απώτερο σκοπό την επικοινωνιακή επάρκεια και αυτονομία των μαθητών/-τριών σε περιστάσεις αυθεντικής επικοινωνίας. Δίνεται έμφαση στην αξιοποίηση εργαλείων της εκπαιδευτικής πλατφόρμας e-class για την ασύγχρονη διδασκαλία τόσο πριν όσο και μετά το μάθημα που διεξάγεται σύγχρονα μέσω της υπηρεσίας τηλεδιασκέψεων Cisco WebΕx Meetings.

Abstract

This paper presents an English teaching scenario aimed at B1- reference level students. The detailed content of Integrated Foreign Languages Curriculum (IFLC) functioned as a basis for the development of educational material and the organization of this course, utilizing Information and Communication Technologies. It is implemented with a combination of synchronous and asynchronous teaching and aims at the exercise of students in language structures of thematic units related to travel. The alternative method of Communicative Language Teaching is applied (CLT-Communicative Language Teaching), which focuses on the student and gives priority to oral speech and simple written texts, thus promoting learning without anxiety. Language ability is treated as a skill, not just as knowledge, with the ultimate goal of communication competence and autonomy of students in situations of authentic communication. Emphasis is placed on the use of e-class educational platform tools for asynchronous teaching both before and after the course that is conducted synchronously through Cisco WebEx Meetings online service.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Αναφορές
Βιβλιογραφία
Ελληνική
Δενδρινού, Β. & Καραβά, Ε. (επιμ.) (2013). Ξενόγλωσση Εκπαίδευση για την προώθηση της πολυγλωσσίας στην Ελλάδα σήμερα: Προσεγγίσεις και πρακτικές διδασκαλίας. Αθήνα: ΕΚΠΑ, ΥΠΠΕΘ. Ανακτήθηκε από: http://rcel.enl.uoa.gr/files/rcel/texts/ODHGOS_TOMOS.pdf
Έναρξη δράσης «Ταχύρρυθμης επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση» (2020). ΦΕΚ 5727/28.12.2020, τ. Β’, Αρ. Κ.Υ.Α. 174545/Ε3. Ανακτήθηκε από: https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/%CE%A6%CE%95%CE%9A_%CF%84%CE%B1%CF%87%CF%8D%CF%81%CF%81%CF%85%CE%B8%CE%BC%CE%B7%CF%82.pdf
Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις ξένες γλώσσες στο Δημοτικό και Γυμνάσιο (ΕΠΣ-ΞΓ) (2016). ΦΕΚ 2871/09.09.2016, τ. Β’, Αρ. Υ.Α. 141417/Δ2. Ανακτήθηκε από: https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2016/%CE%A6%CE%95%CE%9A_%CE%92_2871_%CE%95%CE%A0%CE%A3_%CE%9E%CE%95%CE%9D%CE%A9%CE%9D_%CE%93%CE%9B%CE%A9%CE%A3%CE%A3%CE%A9%CE%9D_%CE%94%CE%97%CE%9C_%CE%93%CE%A5%CE%9C%CE%9D_2016.pdf
Οδηγίες και πληροφορίες για την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (2020). Αρ. Πρωτ. 155692/ΓΔ4/14-11-2020. Ανακτήθηκε από: https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/155692_%CE%93%CE%944_14_11_20_%CE%95%CE%9E_%CE%91%CE%A0%CE%9F%CE%A3%CE%A4%CE%91%CE%A3%CE%95%CE%A9%CE%A3_%CE%A0%CE%95_%CE%94%CE%95.pdf
Τσινάκος, Α., Λάζου, Χ., Κουσλόγλου, Ε., Βασιλειάδου, Θ., Ευαγγελίδου Φ. & Δραμπάλα, Κ. (χ.χ.). ΙΔΕΕΣ για μια πιο αποδοτική ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανακτήθηκε από: https://eclass.t4e.sch.gr/modules/document/file.php/SG5506/T4E_D1_%20AsynchronousTIPS_v1.0.pdf
Τσινάκος, Α., Λάζου, Χ., Κουσλόγλου, Ε., Βασιλειάδου, Θ., Ευαγγελίδου Φ. & Δραμπάλα, Κ. (χ.χ.). ΙΔΕΕΣ για μια πιο αποδοτική ΣΥΓΧΡΟΝΗ εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανακτήθηκε από: https://eclass.t4e.sch.gr/modules/document/file.php/SG5506/T4E_D1_SynchronousTIPS_v1.0.pdf
Ξένη
Brandl, K. (2008). Communicative language teaching in action: Putting principles to work. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
Cahyani, N. M. W. S., Suwastini, N. K. A., Dantes, G. R., Jayantini, I. G. A. S. R., & Susanthi, I. G. A. A. D. (2021). Blended online learning: Combining the strengths of Synchronous and Asynchronous Online learning in EFL context. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18, 2, 174–184. http://dx.doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v18i2.34659
Cheung, A. (2021). Language Teaching during a Pandemic: A Case Study of Zoom Use by a Secondary ESL Teacher in Hong Kong. RELC Journal. https://doi.org/10.1177/0033688220981784
Daskan, Adem and Yildiz, Yunus (2020) Blended Learning: A Potential Approach to Promote Learning Outcomes. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 7, 4, 103-108.
González-Lloret, M. (2020). Collaborative tasks for online language teaching. Foreign Language Annals, 53, 2, 260–269. https://doi.org/10.1111/flan.12466
Graham, C. R., & Allen, S. (2009). Designing blended learning environments. In P. L. Rogers, G. A. Berg, J. V. Boettecher, C. Howard, L. Justice, & K. Schenk (Eds.), Encyclopedia of distance learning, Vol. 2, pp. 562-570. Hershey, PA: Idea Group Inc.
Hiep, P. H. (2007). Communicative language teaching: unity within diversity. ELT Journal, 61, 3, 193–201. https://doi.org/10.1093/elt/ccm026
Horwitz, E. K. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43, 2, 154-167. https://doi.org/10.1017/S026144480999036X
Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70, 2, 125-132. https://doi.org/10.2307/327317
Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2008). Cooperation and the Use of Technology. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Van Merriënboer & M. P. Driscoll (Eds.), Handbook of research on educational communications and technology, pp. 401-423. New York: Lawrence Erlbaum Associates, Taylor & Francis Group.
King, A . (2016). Blended language learning: Part of the Cambridge Papers in ELT series. Cambridge: Cambridge University Press.
Lepp, L., Aaviku, T., Leijen, l., Pedaste, M., Saks, K. (2021). Teaching during COVID-19: The Decisions Made in Teaching. Educ. Sci., 11, 47. https://doi.org/10.3390/educsci11020047
Lesnichenko, A., Dovhaliuk, T., Khamska, N., & Glazunova, T. (2020). Foreign language anxiety: Classroom vs distance learning. Universal Journal of Education Research, 8, 12, 6684- 6691. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.081233
Lightbown, P. M., Spada, N., Ranta, L., & Rand, J. (2006). How languages are learned (Vol. 2). Oxford: Oxford University Press.
Littlewood, W. (1981). Communicative Language Teaching: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
MacIntyre P., Gregersen T. (2012) Affect: The Role of Language Anxiety and Other Emotions in Language Learning. In S. Mercer, S. Ryan & M. Williams (Eds.), Psychology for Language Learning, pp.103-108. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9781137032829_8
MacIntyre, P.D., Gregersen, T., & Mercer, S. (2020). Language teachers’ coping strategies during the Covid-19 conversion to online teaching: Correlations with stress, wellbeing and negative emotions. System, 94, 102352. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102352
Mc Gavigan, P (n.d.). Think Teen, 3rd Grade of Junior High School, Student’s book. Athens: Computer Technology Institute and Press “Diophantus”.
Moorhouse, B. L., Li, Y., & Walsh, S. (2021). E-Classroom Interactional Competencies: Mediating And Assisting Language Learning During Synchronous Online Lessons. RELC Journal. https://doi.org/10.1177/0033688220985274
Moorhouse, B. L., & Wong, K. M. (2021). Blending asynchronous and synchronous digital technologies and instructional approaches to facilitate remote learning. Journal of Computers in Education, 1-20. https://doi.org/10.1007/s40692-021-00195-8
Ng, C. H. (2020). Communicative Language Teaching (CLT) through Synchronous Online Teaching in English Language Preservice Teacher Education. International Journal of TESOL Studies, 2, 2, 62-73. https://doi.org/10.46451/ijts.2020.09.06
Papadaki M., Spantidakis I. & Vassilaki E. (2008). Metacognitive skills and writing anxiety in Greek as a native language and English as a foreign language. 29th Stress and Anxiety Research Society (STAR) Conference, July 2008, Birkbeck University of London, UK.
Perifanou, M., Economides, A. & Tzafilkou, K. (2021). Teachers’ Digital Skills Readiness During COVID-19 Pandemic. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16, 8, 238-251. http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v16i08.21011
Pfaffman, J. (2008). Computer-Mediated Communications Technologies. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Van Merriënboer & M. P. Driscoll (Eds.), Handbook of research on educational communications and technology, pp. 225-231. New York: Lawrence Erlbaum Associates, Taylor & Francis Group.
Power, M. T. (2008). The Emergence of a Blended Online Learning Environment. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 4, 4, 503-514.
Rachman, L. A., Sudiyono, Phonix, E. (2021). The blended learning implementation of ELT based on teachers' and students' perspective in the new normal condition of Covid19. Professional Journal of English Education, 4, 3, 457-468. http://dx.doi.org/10.22460/project.v4i3.p457-468
Richards, J. C. (2006). Communicative language teaching today. New York: Cambridge Univeristy Press.
Savignon, S. (2008). Communicative Language Teaching: Linguistic Theory and Classroom Practice. In S. Savignon (Ed.), Interpreting Communicative Language Teaching: Contexts and Concerns in Teacher Education (pp. 1-28). New Haven: Yale University Press.
Seymour D. & Popova M. (2003). 700 classroom activities. Oxford: Macmillan Education.
Teh, W. (2021). Communicative Language Teaching (CLT) in The Context of Online Learning: A Literature Review. International Journal of TESOL & Education, 1, 2, 65-71. http://i-jte.org/index.php/journal/article/view/23/11
The Holiday Suitcase/Mr. Bean Official (2013). Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=bEJ8V_Cnx6I
Wang, C. X. (2021). CAFE: An instructional design model to assist K-12 teachers to teach remotely during and beyond the COVID-19 pandemic. TechTrends, 65, 8–16. https://doi.org/10.1007/s11528-020-00555-8
Ying, Y. , Siang, W. and Mohamad, M. (2021). The Challenges of Learning English Skills and the Integration of Social Media and Video Conferencing Tools to Help ESL Learners Coping with the Challenges during COVID-19 Pandemic: A Literature Review. Creative Education, 12, 1503-1516. https://doi.org/10.4236/ce.2021.127115