Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Υλικού εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης για τη Διδασκαλία της Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση Εκπαιδευτικό Υλικό Μουσική Αγωγή Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Δημοκρατία-Νεκταρία Κουτελιδάκη
Χαράλαμπος Μουζάκης
Περίληψη
Η παρούσα εργασία αναφέρεται στον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού στο πλαίσιο μιας παρέμβασης για τη διδασκαλία της Μουσικής που υλοποιήθηκε με τη μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού ακολουθεί τις θεωρητικές αρχές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη την ταυτότητα του γνωστικού αντικειμένου της Μουσικής, του περιεχομένου των μαθησιακών δραστηριοτήτων που περιγράφονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα και των διδακτικών προσεγγίσεων που προτείνονται για μαθητές του Δημοτικού Σχολείου. Η ερευνητική διαδικασία αξιοποιεί το μεθοδολογικό παράδειγμα της έρευνας που βασίζεται στο σχεδιασμό (Research Based Research) και περιλαμβάνει τις ακόλουθες φάσεις: (α) την ανάλυση των μαθησιακών και διδακτικών παραμέτρων για την ενίσχυση της διδασκαλίας της Μουσικής,  (β) την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού υλικού και τη διαμόρφωσή του, ως συγκροτημένου εξ αποστάσεως μαθήματος, σε ψηφιακή μορφή στην πλατφόρμα Chamilo, και (γ) την αξιολόγηση της υλοποίησης της εξ αποστάσεως διδακτικής παρέμβασης με τη χρήση ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων έρευνας. Τα δεδομένα που προέκυψαν από την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού υλικού από τον ειδικό ερευνητή και τους εκπαιδευτικούς, καθώς επίσης την αποτίμηση της εμπειρίας των μαθητών που συμμετείχαν στη διδακτική παρέμβαση, αναδεικνύουν πτυχές και διαστάσεις που μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της διδασκαλίας και της μάθησης σε περιβάλλοντα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Περαιτέρω παιδαγωγική έρευνα είναι απαραίτητη για της προώθηση της διδασκαλίας της Μουσικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο περιβαλλόντων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Arnesen, K. T., Hveem, J., Short, C. R., West, R., & Barbour, M. K. (2019). K-12 online learning journal articles: Trends from two decades of scholarship. Distance Education, 40(1), 32-53.
Αναστασιάδης, Π. (2008). Η Τηλεδιάσκεψη στην Υπηρεσία της Δια Βίου Μάθησης και της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης: Παιδαγωγικές Εφαρμογές Συνεργατικής Μάθησης από Απόσταση στην Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID-19. Ανοικτή Εκπαίδευση, 16(2), 20–48.
Αποστολίδου, Κ. &Ζεπάτου, Χ. (2008). Μουσική Ε’ Δημοτικού, Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Αθήνα: ΙΤΥΕ.
Attwell, G. (2006). Evaluating e-learning.A guide to the evaluation of e-learning. Evaluate Europe Handbook Series, (Vol. 2). Bremen: Perspektiven-Offset-Druck.
Barbour, M. K. (2018). A history of K-12 distance, online, and blended learning world-wide. In K. Kennedy & R. Ferdig (Eds.), Handbook of research on K-12 online and blended learning (pp. 21-40). Pittsburgh, PA: Entertainment Technology Center Press, Carnegie Mellon University.
Barbour, M. K. (2019). The landscape of K-12 online learning: Examining the state of the field. In M. Moore & W. Diehl (Eds.), Handbook of distance education (pp.521-542). New York: Routledge.
Βασάλα, Π. (2005). Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο Α.
Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Πάτρα: ΕΑΠ.
Bawa, P. (2020). Learning in the age of SARS-COV-2: A quantitative study of learners’ performance in the age of emergency remote teaching. Computers & Education, 1, 100016.
Berge, Z. L., & Clark, T. (2005). Virtual schools: Planning for success. New York: T.C. Press.
Bluestine E. (1995). The ways children learn music: an introduction and practical guide. Chicago: GIA.
Borup, J., West, R. E., Graham, C. R., & Davies, R. (2014). The adolescent community of engagement framework: A lens for research on K-12 online learning. J.T. Teacher Education, 22, 107-129.
Cardullo, V., Wang, C.-Η., Burton, M., &Dong, J. (2021).K-12 teachers’ remote teaching self-efficacy during the pandemic. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 2397–7604.
Cavanaugh, B. (2013). Performance Feedback and Teachers' Use of Praise and Opportunities to Respond: A Review of the Literature. Education and Treatment of Children, 36, 111-136.
Cavanaugh, C.S, Barbour, M.K., Clark, T. (2009). Research and Practice in K-12 Online Learning: A Review of Open Access Literature. Int. Review in Open and Distance Learning, 10 (1), 1-22.
Clark, T. (2016). Quality assurance in K-12 online learning programs: Michigan case studies. MI: Michigan Virtual Learning Research Institute.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison K., (2008). Μεθοδολογία Εκπ/κής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Colwell, P. (2002). The new handbook of research on music teaching and learning. New York: Oxford.
Creswell, J.W. (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση: Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας. Αθήνα: Ίων.
Garrison, D. R. (2000). Theoretical challenges for distance education in the 21st century – A shift from structural to transactional issues. Int. Review of Research in Open and Distance Learning, 1(1), 1-17
Θεοδωρακοπούλου, κ.α. (2008). Μουσική Στ’ Δημοτικού, Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Αθήνα: ΙΤΥΕ.
Hillman, T., Rensfeldt, A. Β.,&Ivarsson, J. (2020). Brave new Platforms: A Possible Platform Future for Highly Decentralised Schooling. Learning, Media and Technology, 45(1), 7–16.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27, 1–15.
Holmberg (1995). Theory and practice of distance education. New York, NY: Routhledge.
Hu, M., Arnesen, K., Barbour, M. & Leary, H. (2019). A Newcomer's Lens: A Look at K-12 Online and Blended Learning. Journal of Online Learning Research, 5, 123-144.
Keegan, D. (2001). Οι Βασικές Αρχές Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχµιο.
Laurillard, D. (2002). Rethinking university teaching. A conversational framework for the effective use of learning technologies (2nd ed.). London Routledge.
Λιοναράκης Α., (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης (σ.7–41). Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2014). Ταξινόμηση και διαμόρφωση μοντέλων επιστημονικού λόγου για σχεδιασμό και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Καινοτόμες διδακτικές τεχνικές – Γραπτός Επιστημονικός Λόγος. Αθήνα: Εκδόσεις του Ελληνικού Δικτύου Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού, στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Αθήνα: Προπομπός.
Liu, X. & Yang, C. (2021). Remote Music Teaching Classroom Based on Embedded System and Cloud Platform. Microprocessors and Microsystems, 3, 821-844.
Μακροπούλου, Ε. & Βαρελάς, Δ. (2009). Plugandplay - Οι νέες τεχνολογίες στο μάθημα της Mουσικής. Αθήνα: Fagottobooks.
Μακροπούλου, Ε. (2001). Μουσική: Tο πιο συναρπαστικό παιχνίδι. Αθήνα: Fagotto.
Μανούσου, Ε. (2008). Προδιαγραφές παιδαγωγικού πλαισίου για την εφαρμογή πολυμορφικής, συμπληρωματικής εξ αποστάσεως περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Διδακτορική Διατριβή, Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο.
McKenney, S., & Reeves, T. (2012). Conducting Educational Design Research: What it is, How we do it, and Why. London: Routledge.
Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press.
Molnar, A., Huerta, L., Shafer, S. R., Barbour, M. K., Miron, G., & Gulosino, C. (2015). Virtual schools in the U.S. 2017: Politics, performance, policy, and research evidence. Boulder, CO.
Moore, M. G. (2007). The theory of transactional distance. In M. G. Moore (Ed), Handbook of Distance Education (pp. 89-105). Mahwah, NJ – Lawrence Erlbaum Associates.
Moser, K. M., Wei, T., & Brenner, D. (2021). Remote teaching during COVID-19: Implications from a national survey of language educators. System, 97, 102431.
Ντινόπουλος, Κ. (2009). Μουσικός κόσμος: μουσική διδασκαλία με νέες τεχνολογίες: εισαγωγή στην ελληνική παραδοσιακή μουσική: συνοπτική προσέγγιση. Αθήνα: Καστανιώτης.
Παπανδέρου, Χ. (2017). Μετασχηματισμός κειμένου και παραγωγή επικαιροποιημένου εκπαιδευτικού υλικού για εξΑΕ μέσα από διαδικασίες συνεργασίας, αλληλεπίδρασης & συνδημιουργίας. Μελέτη περίπτωσης ομάδας φοιτητών της Θ.Ε. ΕΠΑ65 του Α.Π.ΚΥ. (Ακαδ. Έτος 2016-2017). Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9, 73-81.
Rice, K. (2006). A Comprehensive Look at Distance Education in the K-12 Context. Journal of Research on Technology in Education 38(4), 425-436.
Rowntree, D. (1994). Preparing Materials for Open, Distance and Flexible Learning: An Action Guide for Teachers and Trainers. London: Kogan Page.
Σέργη Λ. (1994), Θέματα Μουσικής και Μουσικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Gutenberg.
Simonson, M., Smaldino, S., &Zvacek, S. (2015). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education (6th Edition). Charlotte: Information Age Publishing.
Small, C. (1980). Music-Society-Education. London: Wesleyan University Press.
Σοφός, Α.&Kron, F. (2010).Αποδοτική Διδασκαλία με τη Χρήση των Μέσων. Από τα πρωτογενή και προσωπικά στα τεταρτογενή και ψηφιακά Μέσα. Αθήνα: Γρηγόρης.
Tobias, E. S. (2016). Learning with digital media and technology in hybrid music classrooms. In C. Abril & B. Gault (Eds.). Teaching General Music: Approaches, Issues, and Viewpoints (pp. 112– 140). London: Oxford University Press.
Τζιμογιάννης, Α. (2020). Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι και Ηλεκτρονική Μάθηση: Σύγχρονες Τάσεις και Προοπτικές. Θέματα Επιστημών & Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 13(1/2), 1–6.
UNESCO (2020).Global Education Coalition. Paris.
Wang, F., Hannafin, M.J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Review of Educational Research, 73(3), 277–320.
Webster, P. R. (2012). Key research in music technology and music teaching and learning. Journal of Music, Technology & Education, 4(2-3), 115-130.
Wedemeyer, C. (1981). Learning at the back door – Reflections on non-traditional learning in the lifespan. Madison, WI – University of Wisconsin.
Χαρτοφύλακα, Α.Μ.(2011).Η διασφάλιση ποιότητας στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού Ανοιχτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης: διαμόρφωση κριτηρίων ποιότητας περιεχομένου. Διδακτορική διατριβή. Πάτρα: ΕΑΠ.
Zhou, Quan& Wang, Xuan& Jun, Tian. (2020). Observation of Music Class Teaching in form of Synchronized Interactive Mixed Classroom in Rural Area: A Qualitative Study. International Symposium on Educational Technology (ISET), pp. 142-146.