Διερεύνηση παραγόντων που σχετίζονται με τη ψηφιακή επάρκεια εκπαιδευτών Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για την Ψηφιακή Επάρκεια Εκπαιδευτών


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Ψηφιακή επάρκεια αυτο-αξιολόγηση DigCompEdu εκπαίδευση ενηλίκων
Κλεάνθης Εμμανουήλ Νόου
Άννα Καρολίνα Ιωάννης Ρετάλη
Περίληψη
Η παρούσα έρευνα διερευνά παράγοντες που σχετίζονται με τη ψηφιακή επάρκεια εκπαιδευτών ενηλίκων σε Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ) της Αττικής, σχετικά με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση ενηλίκων, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για την Ψηφιακή Επάρκεια Εκπαιδευτών (DigCompEdu). Ο πληθυσμός-στόχος της έρευνας είναι οι εκπαιδευτές ΔΙΕΚ της Αττικής και η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2020. Το δείγμα της παρούσας έρευνας περιλαμβάνει 220 εκπαιδευτές ενηλίκων, επιλεγμένους με τη μέθοδο της δειγματοληψίας κατά συστάδες, οι οποίοι διδάσκουν σε 12 από τα 30 ΔΙΕΚ της Αττικής. Ερευνητικό εργαλείο της έρευνας αποτέλεσε το ερωτηματολόγιο αυτο-αξιολόγησης DigCompEdu CheckIn, το οποίο αποδόθηκε στην ελληνική γλώσσα και προσαρμόστηκε στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Οι εκπαιδευτές των ΔΙΕΚ που συμμετείχαν στην έρευνα, με βάση τις δηλώσεις τους στο ερωτηματολόγιο αυτο-αξιολόγησης, φαίνεται να διαθέτουν ένα μεσαίο προς χαμηλό επίπεδο ψηφιακής επάρκειας. Παρατηρήθηκε μια στατιστικά σημαντική διαφορά με βάση την ειδικότητα, όπου οι εκπαιδευτές με την ειδικότητα της Πληροφορικής είχαν υψηλότερο αυτο-εκτιμώμενο επίπεδο ψηφιακής επάρκειας από τους εκπαιδευτές των υπόλοιπων ειδικοτήτων. Επιπρόσθετα, εντοπίστηκε μια ασθενής στατιστικά σημαντική θετική συσχέτιση μεταξύ του αυτο-εκτιμώμενου επιπέδου ψηφιακής επάρκειας και της στάσης ως προς την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση ενηλίκων, ενώ οι παράγοντες φύλο, ηλικία, διδακτική εμπειρία και επίπεδο σπουδών δεν βρέθηκαν να σχετίζονται με το επίπεδο ψηφιακής επάρκειας. Η παρούσα εμπειρική έρευνα αποτελεί την πρώτη διερεύνηση της ψηφιακής επάρκειας εκπαιδευτών ενηλίκων σύμφωνα με το πλαίσιο DigCompEdu στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα τη συμμετοχή της χώρας μας στην ευρωπαϊκή ψηφιακή κοινότητα του DigCompEdu και τον εμπλουτισμό των διαθέσιμων δεδομένων με ευρήματα από την Ελλάδα.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Κλεάνθης Εμμανουήλ Νόου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Άννα Καρολίνα Ιωάννης Ρετάλη, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Επίκουρη Καθηγήτρια
Αναφορές
Balyk, N., & Shmyger, G. (2018). Development of digital competences of future teachers. E-learning: E-learning and Smart Learning Environment for the Preparation of New Generation Specialists, 10, 487-499.
Benali, M., Kaddouri, M., & Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 14(2), 99-120.
Caena, F., & Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (Digcompedu). European Journal of Education, 54(3), 356-369. doi:10.1111/ejed.12345
Casillas, S., Cabezas, M., Ibarra, M. S., & Rodríguez, G. (2017). Evaluation of digital competence from a gender perspective. In Proceedings of the 5th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2017). Association for Computing Machinery, New York, USA, Article 25, 1–5. doi:10.1145/3144826.3145372
Fernandez-Cruz, F. J., & Fernandez-Diaz, M. J. (2016). Generation Z’s Teachers and their Digital Skills. Comunicar, Media Education Journal, XXIV(46), 97-105. doi:10.3916/C46-2016-10
Ferrari, A., Neza Brecko, B., & Punie, Y. (2014). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. eLearning Papers, 38, 3-17. Retrieved from: https://www.openeducationeuropa.eu/en/elearning_papers
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. (Scientific and Policy Report No. JRC83167). European Commission, Joint Research Centre, Institute for Prospective Technological Studies. Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi:10.2788/52966
Gallego-Arrufat, M., Torres-Hernández, N., & Pessoa, T. (2019). Competence of Future Teachers in the Digital Security Area. Comunicar, Media Education Research Journal, XXVII(61), 53-62. doi:10.3916/C61-2019-05
Ghomi, M., & Redecker, C. (2019). Digital competence of educators (DigCompEdu): Development and evaluation of a self-assessment instrument for teachers' digital competence. In Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2019), 1, 541-548. doi:10.5220/0007679005410548
Gowreea, Y., & DePryck, K. (2019). Adult Educators’ Beliefs About Their ICT Competencies and Their Professional Use of ICTs. DigCompEdu and StepUp2ICT as Frameworks for Professional Development. In J. Theo Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (p. 1304-1313). Amsterdam, Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Guillén-Gámez, F. D., Mayorga-Fernández, M. J., Bravo-Agapito, J., & Escribano‑Ortiz, D. (2020). Analysis of Teachers’ Pedagogical Digital Competence: Identification of Factors Predicting Their Acquisition. Technology, Knowledge and Learning, 26, 481-498. doi: 10.1007/s10758-019-09432-7
Guillén-Gámez, F. D., Mayorga-Fernández, M. J., & Álvarez-García, F. J. (2018). A study on the actual use of digital competence in the practicum of education degree. Technology, Knowledge and Learning, 25, 667-684. doi: 10.1007/s10758-018-9390-z
Guo, R. X., Dobson, T., & Petrina, S. (2008). Digital natives, digital immigrants: An analysis of age and ICT competency in teacher education. Journal of Educational Computing Research, 38(3), 235-254. doi:10.2190/ec.38.3.a
Maderick, J. A., Zhang, S., Hartley, K., & Marchand, G. (2016). Preservice Teachers and Self-Assessing Digital Competence. Journal of Educational Computing Research, 54(3), 326-351. doi:10.1177/0735633115620432
Napal Fraile, M., Peñalva-Vélez, A., & Mendióroz Lacambra, A. (2018). Development of Digital Competence in Secondary Education Teachers’ Training. Education Sciences, 8(3), 104. doi:10.3390/educsci8030104
OECD. (2019). How's Life in the Digital Age?: Opportunities and Risks of the Digital Transformation for People's Well-being. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264311800-en
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. (Science for Policy report No. JRC107466). European Commission, Joint Research Centre. Luxembourg: Publication Office of the European Union. doi:10.2760/159770