Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τις νέες τεχνολογίες στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαίδευση εξ αποστάσεως εκπαίδευση εξ αποστάσεως διδασκαλία Νέες Τεχνολογίες Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) Education Distance Learning e-learning New Technologies Information Technologies and Communication (ICT)
Ηλίας Δημήτριος Τσότσας
Βασιλική Χρυσικού
Περίληψη

Οι νέες τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) με τη ραγδαία τεχνολογική τους εξέλιξη και την εφαρμογή τους στην εκπαίδευση παρέχουν νέες δυνατότητες για τη δημιουργία αποτελεσματικών περιβαλλόντων διδασκαλίας και μάθησης. Η εξέλιξη των νέων τεχνολογιών έχει διαμορφώσει μία νέα δυναμική πραγματικότητα στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια και βοηθά ώστε να μεταδοθεί η γνώση πιο εύκολα και κυρίως ευχάριστα. Επίσης, προσφέρει απαραίτητες λειτουργικές αλλά και φιλικές υποδομές για την ανάπτυξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα σχολεία. Στην παρούσα εργασία γίνεται μια αναφορά στις Νέες Τεχνολογίες, στη σύνδεσή τους με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και παρουσιάζονται τόσο τα θετικά στοιχεία που προσφέρουν οι Νέες τεχνολογίες στην εξ αποστάσεως διδασκαλία όσο και οι κίνδυνοι που κρύβουν. Καθώς η εξ αποστάσεως διδασκαλία εφαρμόστηκε στα σχολεία λόγω της ξαφνικής αναστολής των εκπαιδευτικών διαδικασιών, σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το δείγμα αποτελούνταν από 135 εκπαιδευτικούς που εργάζονταν στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ από την έρευνα προέκυψαν χρήσιμα αποτελέσματα για τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ειδικότερα, τα αποτελέσματα που προέκυψαν αφορούσαν τις απόψεις των εκπαιδευτικών για τις Νέες Τεχνολογίες και κατά πόσο πιστεύουν ότι η χρήση των Νέων Τεχνολογιών είναι εύχρηστη, ευέλικτη και μπορεί να βοηθήσει στην εκπαιδευτική διαδικασία.  Επίσης, προέκυψαν χρήσιμα αποτελέσματα για το αν οι εκπαιδευτικοί συμφωνούν με την ένταξη των Νέων Τεχνολογιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, για τον βαθμό επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στις Νέες Τεχνολογίες αλλά και για το επίπεδο κατάρτισής τους. Τέλος, τα αποτελέσματα συμπεριλάμβαναν την αποτελεσματικότητα και τον βαθμό ικανοποίησης των εκπαιδευτικών από τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καθώς και τις στάσεις και τις αντιλήψεις τους απέναντί τους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Ηλίας Δημήτριος Τσότσας, ΑΣΠΑΙΤΕ ΒΟΛΟΥ

-Απόφοιτος τμήματος Διεθνούς Εμπορίου του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας (Καστοριά)

- Master in Business Administration (MBA) του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου

-Απόφοιτος του προγράμματος ΕΠΠΑΙΚ της ΑΣΠΑΙΤΕ

Βασιλική Χρυσικού, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Υποψήφια Διδάκτορας

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Αναφορές
Anastasiades, P. S., Filippousis, G., Karvunis, L., Siakas, S., Tomazinakis, A., Giza, P. & Mastoraki, H. (2010). Interactive Videoconferencing for collaborative learning at a distance in the school of 21st century: A case study in elementary schools in Greece. Computers & Education, 54(2), 321–339. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.08.016
Arkorful, V. & Abaidoo, N. (2014). The Role of e-Learning, the Advantages and Disadvantages of Its Adoption in Higher Education. International Journal of Education and Research, 2, 397-410.
Brummelhuis A. & Kuiper E. (2008). Driving Forces for ICT in Learning, International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education, 97-111
Chen, G., Xu, B., Lu, M., & Chen, N. S. (2018). Exploring blockchain technology and its potential applications for education. Smart Learning Environments, 5(1). https://doi.org/10.1186/s40561-017-0050-x
Hamill, R., Wilson, T. D. & Nisbett, R. E. (1980). Insensitivity to sample bias: Generalizing from atypical cases. Journal of Personality and Social Psychology, 39(4), 578–589. https://doi.org/10.1037/0022-3514.39.4.578
Ennerberg, E., & Economou, C. (2020b). Migrant teachers and the negotiation of a (new) teaching identity. European Journal of Teacher Education, 1–14. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1788536
European credit system for vocational education and training (ECVET). (2013). Https://Www.Cedefop.Europa.Eu. https://www.cedefop.europa.eu
Iqmaulia, K., & Usman, O. (2019). Needs Influence, Reward, Interest and Motivation Learning Environment on Learning Motivation in Higher Education. SSRN Electronic Journal. Published. https://doi.org/10.2139/ssrn.3510181.
Keegan, D. (2001). Οι βασικές αρχές της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μτφρ. Α. Μελίστα, Αθήνα: Μεταίχμιο
Lwoga, E. (2012). Making learning and Web 2.0 technologies work for higher learning institutions in Africa. Campus-Wide Information Systems, 29 (2), 90-107.
Paola Torres Maldonado, U., Feroz Khan, G., Moon, J. & Jeung Rho, J. (2011). E‐learning motivation and educational portal acceptance in developing countries. Online Information Review, 35(1), 66–85. https://doi.org/10.1108/14684521111113597
Tsalapatas, H. (2015). Evaluating the use of programming games for building early analytical thinking skills. EAI Endorsed Transactions on Game-Based Learning, 2(6), 150610. https://doi.org/10.4108/eai.5-11-2015.150610
Δημουλά, Α. (2019). Νέες τεχνολογίες και μορφές εκπαίδευσης στον 21ο αιώνα, Μεταπτυχιακή εργασία, Σχολή Οικονομικών και Διοικητικών επιστημών, Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Ζωγόπουλος Ε. (2001). Νέες τεχνολογίες και μέσα επικοινωνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αθήνα: Κλειδάριθμος
Κορρέ, Μ. (2020), Σχεδιασμός προγραμμάτων μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων δια ζώσης εκπαίδευσης και ηλεκτρονικής μάθησης. Αθήνα: Ύψιλον
Λιοναράκης, Α. & Φραγκάκη, Μ. (2016a). Στοχαστικό-Κριτικά Μοντέλα Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Επιμόρφωσης στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: μια πρόταση με Πολυμορφική Διάσταση. Διεθνές Συνέδριο Για Την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 5(2A). https://doi.org/10.12681/icodl.468
Λιοναράκης, Α. & Σπανακά, Α. (2010a). H Βελτιωτική Αξιολόγηση στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: Το Περιοδικό Για Την Ανοικτή Και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Και Την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6(1,2), 195. https://doi.org/10.12681/jode.9760
Σοφός, Α. & Kron, F. (2010). Αποδοτική Διδασκαλία με τη Χρήση Μέσων. Από τα προσωπικά και πρωτογενή στα τεταρτογενή και ψηφιακά Μέσα. Αθήνα: Γρηγόρης
Παγγέ Τ. (2016). Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Εφαρμογές Διαδικτύου. Θεσσαλονίκη: Δισίγμα
Παπαγεωργίου, Κ. (2016). Η χρήση των Νέων Τεχνολογιών στη γενική και ειδική εκπαίδευση. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης Ε.Κ.Π.Α.
Σολωμονίδου, Χ. (2006). Νέες Τεχνολογίες. Στο: Π. Ξωχέλλης, (Επιμ.). Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη Α.Ε
Σταυγιαννουδάκης, Σ. & Καλογιαννάκης, Μ. (2020). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: μελέτη περίπτωσης με το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και αρχική αποτίμηση του εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της ενότητας της κινηματικής στη Φυσική της Α’ Λυκείου. Διεθνές Συνέδριο Για Την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10(2Α), 44. https://doi.org/10.12681/icodl.2178
Τζιμογιάννης Α. & Κόμης Β. (2004). Στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδασκαλία τους. Αναρτήθηκε 28 Ιουνίου, 2021 από www.etpe.gr