Το μοντέλο της Εσωτερικής Ανεστραμμένης τάξης (In-Class Flip) ως μεθόδου συμπερίληψης στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως. Μια μελέτη περίπτωσης στο μάθημα της Πληροφορικής στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Συμπερίληψη Εσωτερικά Ανεστραμμένη Μάθηση In-Class Flip Ανεστραμμένη Τάξη ΤΠΕ Έρευνα Δράσης
ΕΥΣΤΑΘΙΑ ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΥΡΟΔΗΜΟΥ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Περίληψη

Η αναδυόμενη προσέγγιση της ανεστραμμένης τάξης (Flipped Classroom) έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως για την ενίσχυση των πρακτικών διδασκαλίας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, αναφέροντας πολλά υποσχόμενα θετικά αποτελέσματα  στην ενίσχυση των μαθησιακών εμπειριών των μαθητών/τριών.  Κρίσιμος παράγοντας για την αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης μεθόδου αποτελεί  η ανάγκη συμμετοχής των μαθητών/τριών στη μελέτη του περιεχομένου του 1ου σταδίου, πριν από την τάξη (pre-class) και η αντιμετώπιση των εμποδίων που περιορίζουν τη συμμετοχή και την πρόσβαση όλων των μαθητών στο μαθησιακό περιβάλλον. Η εφαρμογή μιας παραλλαγής του μοντέλου, αυτό της εσωτερικά ανεστραμμένης τάξης (In-Class Flip), θα μπορούσε να προσφέρει μια εναλλακτική λύση στους παραπάνω περιορισμούς και να λειτουργήσει ως μια πρακτική ενσωμάτωσης (συμπερίληψης) των μειονεκτούντων μαθητών/τριών, που απουσιάζουν περιστασιακά από το σχολείο αλλά και μαθητών/τριών με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρία. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας έρευνας δράσης για την μελέτη της επίδρασης του μοντέλου της εσωτερικά ανεστραμμένης τάξης (In-Class Flip) στο ανεξερεύνητο εκπαιδευτικό πλαίσιο της διδασκαλίας των ΤΠΕ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.  Η ερευνητική μέθοδος που εφαρμόστηκε περιλάμβανε τόσο ποσοτικές όσο και ποιοτικές μετρήσεις από το ημερολόγιο της ερευνήτριας, το ημερολόγιο καταγραφής των δραστηριοτήτων των μαθητών/τριών ανά διδακτική ώρα, τα ερωτηματολόγια και τις ρουμπρίκες ολοκλήρωσης-αξιολόγησης των εργασιών από την εφαρμογή της έρευνας δράσης. Τα οφέλη από την εφαρμογή της μεθόδου της εσωτερικά ΑΤ (In-Class Flip) τα αξιολογούμε ως ιδιαίτερα θετικά και σημαντικά. Πιο συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η εφαρμογή της μεθόδου στη μαθησιακή διαδικασία  οδήγησε σε βελτιωμένα μαθησιακά αποτελέσματα με την πειραματική ομάδα να παρουσιάζει στατιστικά σημαντική αύξηση στα κίνητρά των μαθητών/τριών καθώς και ενδείξεις για καλλιέργεια δεξιοτήτων αυτορρυθμιζόμενης μάθησης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
ΕΥΣΤΑΘΙΑ ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΥΡΟΔΗΜΟΥ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΕΑΠ)

ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΠΕ86 ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Msc ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Med ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΕΑΠ)
Μέλος ΣΕΠ, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΕΑΠ)
Μέλος ΣΕΠ, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο