Διερεύνηση στάσεων των εκπαιδευτικών για την αναγκαστική εξ αποστάσεως εκπαίδευση μαθητών/τριών λόγω COVID-19
Περίληψη
Με αφορμή την πανδημία που προκάλεσε ο COVID-19, οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν έκτακτα να εφαρμόσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση προκειμένου να ανταποκριθούν στο νέο μαθησιακό και εκπαιδευτικό πλαίσιο. Η έκτακτη αυτή συνθήκη προϋπόθετε, ωστόσο, την εξοικείωση των εκπαιδευτικών στην ορθή χρήση των νέων τεχνολογιών.
Βασικός σκοπός της συγκεκριμένης μελέτης είναι η διερεύνηση των στάσεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Προκειμένου να διερευνηθούν οι στάσεις τους, ακολουθήθηκε η ποσοτική μέθοδος συλλογής των δεδομένων και ως εργαλείο συλλογής το ερωτηματολόγιο. Η έρευνα διεξήχθη τον Ιούνιο 2020. To συνολικό δείγμα ήταν 219 (N) εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με το στατιστικό λογισμικό SPSS 26.0 for Windows. Ο έλεγχος αξιοπιστίας έδειξε ικανοποιητικά αποτελέσματα για κάθε επιμέρους άξονα (Φόβος και άρνηση, Πιθανά οφέλη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Πιθανά αρνητικά εξ αποστάσεως εκπαίδευση) της κλίμακας στάσεων για την εξ αποστάσεως διδασκαλίας και στο σύνολό τους (Cronbach΄s alpha>0,70). Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η μελέτη είναι ότι οι συμμετέχοντες πιστεύουν σε μεγάλο βαθμό ότι οι ελλιπείς τεχνολογικές γνώσεις, ο ελλιπής τεχνολογικός εξοπλισμός, η έλλειψη σχετικής εμπειρίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διδασκαλία και η αίσθηση ότι «δεν θα τα καταφέρουν» προξενούν φόβο σε κάποιους για τη δημιουργία διαδικτυακών μαθημάτων και σχετικού υλικού. Ωστόσο, δεν είναι σαφής η θέση τους σχετικά με το αν ο φόρτος εργασίας «βγάζει άρνηση» σε κάποιους για τη δημιουργία διαδικτυακών μαθημάτων και σχετικού υλικού, αν οι υποστηρικτές της παραδοσιακής διδασκαλίας αντιστέκονται στη δημιουργία διαδικτυακών μαθημάτων και σχετικού υλικού και αν οι υποστηρικτές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης της προσδίδουν προστιθέμενη αξία χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τον τεχνολογικό/ψηφιακό αναλφαβητισμό ως βασικό εμπόδιο. Τέλος, δείχνουν σε μεγαλύτερο βαθμό φόβο και άρνηση στην εξ αποστάσεως διδασκαλίας σε σχέση με τα πιθανά οφέλη της εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σε σχέση με τα πιθανά αρνητικά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 11 Αρ. 4Α (2022)
- Ενότητα
- Άρθρα