Η επικοινωνία διδασκόντων/ουσών - διδασκομένων στα τμήματα τηλεδιασκέψεων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου: τα χαρακτηριστικά της ποιοτικής επικοινωνίας μέσα από την οπτική των φοιτητών/τριών του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών «Επιστήμες της αγωγής».

Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των παραγόντων που συμβάλλουν στην ποιότητα της επικοινωνίας διδασκόντων – διδασκομένων στα τμήματα που οι Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις πραγματοποιούνται μέσω τηλεδιάσκεψης καθώς και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ο/η Καθηγητής/τρια Σύμβουλος. Η έννοια της επικοινωνίας στην ανοικτή εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι πολυδιάστατη και αφού η σημαντικότερη μορφή επικοινωνίας που αναπτύσσεται, είναι η διαπροσωπική σχέση μέσω των ομαδικών συμβουλευτικών συναντήσεων, θεωρήθηκε πως έχει ενδιαφέρον να διερευνηθεί πως διασφαλίζεται η ποιότητα της επικοινωνίας, όταν οι δια ζώσης συναντήσεις αντικαθίστανται από τις τηλεδιασκέψεις εν όψει της τρέχουσας πανδημίας του Covid2019. Ακολουθήθηκε η ερευνητική διαδικασία που προσδιορίζεται ως περιγραφική-διαγνωστική, υιοθετώντας μεικτή ερευνητική προσέγγιση, η οποία αποτελεί διαδικασία συγκέντρωσης, ανάλυσης και σύνθεσης ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων. Μέσω της ανάλυσης των ευρημάτων προέκυψε ότι οι φοιτητές/τριες είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένοι/ες από τη συνολική τους εμπειρία και από τον τρόπο λειτουργίας των ομαδικών συμβουλευτικών συναντήσεων, υποδεικνύοντας πως o/η καθηγητής/τρια θα πρέπει να ενθαρρύνει τους/τις φοιτητές/τριες να συμμετέχουν, να τους/τις εμπλέκει ενεργά στη διαδικασία της μάθησης και να αναπτύσσουν κριτική σκέψη. Ωστόσο, μέσω της έρευνας φαίνεται ότι οι φοιτητές/τριες πιστεύουν πως μέσω της τηλεδιάσκεψης δεν υπάρχει μεγάλη συχνότητα αλληλεπίδρασης, αλλά και γνωριμίας με τους/τις υπόλοιπους/ες συμφοιτητές/τριες. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας καταδεικνύουν τη σπουδαιότητα των αλληλεπιδράσεων διδασκόντων/ουσών – διδασκομένων σε μια ομαδική συμβουλευτική συνάντηση, ώστε να είναι αποτελεσματική.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 11 Αρ. 3Α (2022)
- Ενότητα
- Άρθρα