The four seasons: Teaching scenario for pupils of the 1st Grade of primary school in distance education


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
four seasons Information and Communication Technologies works of art teaching scenario creativity critical reflection
Μαρία Χρήστου
Περίληψη

This text presents a teaching scenario for primary school pupils of the 1st Grade in the context of distance education, regarding the creative and critical approach of the four seasons, initiated by chapter 4 of the section "Man and time" of the Environmental Study of 1st Grade.  The pupils create wordclouds with the characteristics of the four seasons, identify similarities and differences in the works of art of Giannis Tsarouchis "The four seasons" (1969) and Paul Cezanne "Les quatre saisons" (1860), express their opinions on the work of Antonio Vivaldi "Le quattro stagioni" (1716-1717), paint their favorite season and talk about it. Furthermore, the pupils, based on their personal experiences and watching a specific film clip from the movie “The Lorax” (Chris Renaud, 2012), approach critically the effects that specific human activities have on the alternation of the seasons nowadays. The utilization of the works of art and of the tools of Information and Communication Technologies, contribute to the enrichment of knowledge and to the development of creativity and critical reflection of the pupils regarding the issues related to the alternation of the four seasons. Throughout the text, a gender is used, for the sake of economy of speech, without referring to any discrimination based on gender.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Αναφορές
Βιβλιογραφικές αναφορές
Ελληνόγλωσσες
Κόκκος, Α. (2011). Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία: Η διαμόρφωση μιας μεθόδου. Στο: Α. Κόκκος & Συνεργάτες. Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες (σσ. 71-120). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κόκκος, Α. (2017α). Εκπαίδευση και Χειραφέτηση: Μετασχηματίζοντας Στερεοτυπικές Αντιλήψεις στο Σχολείο και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Χρήστου, Μ. (2020). Αποτίμηση της εφαρμογής της μεθόδου «Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία» στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Διδακτορική διατριβή. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Illeris, K. (2016). Ο τρόπος που μαθαίνουμε. Οι πολλαπλές διαστάσεις της μάθησης στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ξενόγλωσσες
Kegan, R. (1994). In over our heads. London: Harvard University Press.
King, P. M., & Kitchener, K. S. (2002). The Reflective Judgment Model: Twenty years of research on epistemic cognition. In B. K. Hofer & P. R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing (pp. 37–61). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Mezirow, J. (1991a). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: the Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Διαδικτυακές βιβλιογραφικές αναφορές
Λιοναράκης, Α. (2009). Η Εκπόνηση Μεθοδολογικής Προσέγγισης (Διδακτικής) των Προγραμμάτων Διά Βίου Εκπαίδευσης Από Απόσταση. Αθήνα. Διαθέσιμο στο: http://edu4adults.blogspot.gr/2011/11/blog-post_20.html#axzz37fFaikWB (Ανακτήθηκε 01/09/2021)
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Παπαδημητρίου, Σ., & Ιωακειμίδου, Β. (2020). Editorial. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(1), 4-8. doi: https://doi.org/10.12681/jode.23741 (Ανακτήθηκε 01/09/2021)
Πήλιουρας Π., Σιμωτάς Κ., Σταμούλης Ευθ., Φραγκάκη Μ. (2010). Οδηγός Εκπαιδευτικών για το μάθημα των ΤΠΕ στα 800 Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ. Αθήνα: ΟΕΠΕΚ. Διαθέσιμο στο: http://www.oepek.gr/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=91:-800-&catid=45:2011-02-10-09-26-49&Itemid=71 (Ανακτήθηκε 01/09/2021)
Artful Thinking (2021). Thinking Palette. Διαθέσιμο στο: http://pzartfulthinking.org/?page_id=2 (Ανακτήθηκε 01/09/2021)
Πηγές εικαστικών έργων τέχνης (Ανακτήθηκαν 01/09/2021)
Τσαρούχης, Γ. (1969). Οι τέσσερις εποχές. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Ιδιωτική Συλλογή. Διαθέσιμο στο: https://tsarouchis.gr/el/private-collections/
Cezanne, P. (1860). Les Quatre Saisons: L’Automne. Διαθέσιμο στο: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:C%C3%A9zanne,_L%E2%80%99Automne.jpg
Cezanne, P. (1860). Les Quatre Saisons: Le printemps. Διαθέσιμο στο: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:C%C3%A9zanne,_Le_Printemps.jpg
Πηγή διδακτικής ενότητας του σχολικού εγχειριδίου
Μελέτη Περιβάλλοντος Α΄ Δημοτικού. Βιβλίο Μαθητή. Ο άνθρωπος και ο χρόνος. ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» Διαθέσιμο στο: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2007/Meleti-Perivallontos_A-Dimotikou_html-apli/index2_1.html (Ανακτήθηκε 01/09/2021)