Η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19 μέσα από τα μάτια των παιδιών: απόψεις και προβληματισμοί μαθητών/-τριών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως εκπαίδευση μαθητές πρωτοβάθμιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Αφροδίτη Μαλισιόβα
Περίληψη

Κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19 η αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων παγκοσμίως οδήγησε σε εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (ΑΕ) στα ελληνικά σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και οι μαθητές κλήθηκαν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της λειτουργίας μίας εξΑΕ. Πρωτόγνωρες συνθήκες εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, διδασκαλίας και μάθησης δημιουργήθηκαν ουσιαστικά κατευθείαν και σήμαναν την αρχή μίας νέας εκπαιδευτικής εποχής που βασίζεται πλέον στη χρήση των ΤΠΕ και συνεπάγεται νέες μεθόδους διδασκαλίας, μάθησης, πρακτικών και αξιολόγησης. Παρά την ανεπαρκή επιμόρφωση των περισσοτέρων εκπαιδευτικών, τις ελλιπείς γνώσεις των μαθητών και τα περιορισμένα μέσα που είχαν στην διάθεσή τους τόσο η ασύγχρονη όσο και η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση λειτούργησαν εποικοδομητικά και αποτελεσματικά ως ένα βαθμό με στόχο τα καλύτερα δυνατά μαθησιακά αποτελέσματα. Η παρούσα εργασία στοχεύει να αναδείξει τις απόψεις και τις αντιλήψεις των μαθητών όσον αφορά την εφαρμογή της εξΑΕ υιοθετώντας τη μέθοδο της ποιοτικής έρευνας και προσπαθώντας να αποτυπώσει τους προβληματισμούς των μαθητών, όλες τις θετικές παραμέτρους αυτού του νέου εγχειρήματος στην εκπαίδευση, καθώς και τις προοπτικές μίας μελλοντικής εφαρμογής της εξΑΕ όχι αυτόνομης αλλά ως αναπόσπαστο κομμάτι της μαθησιακής διαδικασίας και ως πολύτιμο εργαλείο της παραδοσιακής διδασκαλίας στη φυσική τάξη.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Αφροδίτη Μαλισιόβα
Εκπαιδευτικός ΠΕ06, M.Ed.
Αναφορές
Βαρδαμάσκου, Α. & Αντωνίου Π. (2005). Ανεπίσημη Μάθηση: Αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού Προγράμματος για Ενήλικες πάνω σε Θέματα Φυσικής Δραστηριότητας και Υγείας με τη Χρήση του Διαδικτύου. Στο: Λιοναράκης, Α. (Επιμ.), 3rd International Congress on Open and Distance Learning: Applications of Pedagogy and Technology. Πρακτικά Εισηγήσεων. Τόμος Α. Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.
Κουστουράκης, Γ., Παναγιωτακόπουλος, Χ., & Λιοναράκης, Α. (2003). Διερεύνηση των εμποδίων στην εφαρμογή της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης και προτάσεις για την αντιμετώπισή τους. Στο: 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Πάτρα, 27-30 Μαρτίου 2003. Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (1999). Εξ αποστάσεως και συμβατική εκπαίδευση: Συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες δυνάμεις; Στο: Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (Ο.Ι.Ε.Λ.Ε). Αθήνα.
Λιοναράκης, A. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση. Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (σελ. 33-51). Αθήνα: Προπομπός
Μαλισιόβα, Α. (2020). Στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών όσον αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19: προβλήματα, προκλήσεις και προοπτικές, 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Aνάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας», Μουσείο Σχολικής Ζωής και εκπαίδευσης Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Διάσωσης Σχολικού Υλικού.
Μανούσου, Ε., (2007). Ο Σχεδιασμός, η δημιουργία πολυμορφικού διδακτικού υλικού για την εφαρμογή εξ αποστάσεως προγράμματος εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία σε μαθητές δημοτικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης Μορφές Δημοκρατίας στην Εκπαίδευση: Ανοικτή Πρόσβαση και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αθήνα 23-25 Νοεμβρίου 2007 Ανακτήθηκε από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/2336/0
Μελίστα Α., & Χίλλ Μ. (2001). Διδασκαλία γλωσσικών δεξιοτήτων , το κείμενο: από το έντυπο υλικό της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην οθόνη του υπολογιστή. Στα: Πρακτικά του Πανελληνίου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή «Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση και στην Εκπαίδευση από Απόσταση», Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο, 8-10 Ιουνίου 2001.
Μιαούλης, Γ., Σκουρλάς, Χ., & Χάλαρης, Ι. (2000). Συνεργασία ετερογενών υποδοµών τηλεδιάσκεψης για υποστήριξη εκπαιδευτικών διαδικασιών υψηλής διαδραστικότητας: Συµβολή από τη πειραµατική λειτουργία των δικτύων τηλεεκπαίδευσης ABL, AV & AW. 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΤΠΕ με διεθνή συμμετοχή: «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση». Πάτρα. 13-15 Οκτωβρίου 2000. Ανακτήθηκε από http://www.etpe.gr/files/proceedings/uploads1/paper111.pdf.
Παπαδημητρίου, Σ., & Λιοναράκης, Α. (2009). Ο Ρόλος του Καθηγητή - Συμβούλου και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής του στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 5,38-55. Ανακτήθηκε από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9754
Ξένη Βιβλιογραφία
Barbour, Μ. & Reeves, Τ. (2009). The reality of virtual schools: A review of the literature Computers & Education 52 (2009) pp. 402–416. Retrieved from
Beker, D, J. (1999). Models of distance education. Retrieved from http://www.bakersguide.com/Articles/Articles/Models_of_Distance_Education/
Dearnley, C. (2003). Student Support in Open Learning: Sustaining the process. The International Review of Research in Open and Distance Learning, Vol 4, No 1, ISSN: 1492-3831.University of Bradford School of Health Studies UK. April – 2003. Retrieved from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/132/212
Hazel, J. (1999). Desktop Videoconferencing: Novelty or Legitimate Teaching Tool? Retrieved from http://www.education-world.com/a_curr/curr120.shtml.
Ηolmberg, B. (2002). Εκπαίδευση εξ Αποστάσεως. Θεωρία και Πράξη. Aθήνα. ΕΛΛΗΝ.
Schlosser, C. A. & Anderson, M. L. (1994). Distance Education: Review of Literature U.S. Department of Educations Star Schools, Iowa.