Απόψεις και στάσεις των δασκάλων σχετικά με τη χρησιμότητα της τηλεκπαίδευσης, τα εσωτερικά κίνητρα και την αντιλαμβανόμενη αυτοαποτελεσματικότητά τους την περίοδο της πανδημίας
Δημοσιευμένα:
Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Τηλεκπαίδευση Covid-19 Αυτοαποτελεσματικότητα Εσωτερικά κίνητρα
Περίληψη
Διερευνήθηκαν οι απόψεις 633 δασκάλων ως προς τη χρησιμότητα της τηλεκπαίδευσης, τα εσωτερικά κίνητρά τους, καθώς και την αντιλαμβανόμενη αυτοαποτελεσματικότητά τους ως προς τη χρήση της τηλεκπαίδευσης. Η έρευνα ήταν ποσοτική και οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να απαντήσουν σε ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς. Οι αναλύσεις των πρωτογενών ποσοτικώνδεδομένων αποκαλύπτουν ότι ένα πολύ μικρό ποσοστό (16,6%) συμφωνεί ότι η τηλεκπαίδευση είναι χρήσιμη, όπως ακόμη δεν φαίνεται οι εκπαιδευτικοί να έχουν εσωτερικά κίνητρα (17,2%). Ωστόσο, μεγαλύτερο ποσοστό, της τάξης του 41,2%, εκφράζεται σχετικά θετικά με την αυτοαποτελεσματικότητά του ως προς τη χρήση της τηλεκπαίδευσης. Επιπλέον, οι νεότεροι εκπαιδευτικοί και αυτοί οι οποίοι αξιοποίησαν και τη σύγχρονη και την ασύγχρονη μορφή τηλεκπαίδευσης φάνηκε να δηλώνουν πιο αποτελεσματικοί ως προς την εφαρμογή γενικά της τηλεκπαίδευσης. Τέλος, εντοπίστηκαν μέτριες προς ισχυρές θετικές συσχετίσεις ανάμεσα στη χρησιμότητα της τηλεκπαίδευσης, τα εσωτερικά κίνητρα και την αντιλαμβανόμενη αυτοαποτελεσματικότητα.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 11 Αρ. 4Α (2022)
- Ενότητα
- Άρθρα
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
Αναφορές
Αναγνωστοπούλου, Θ. (2021). Μαθαίνοντας προγραμματισμό από το σπίτι. Μια πρόταση για εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο. Μάθηση με τεχνολογίες 5, 1-9. Ανακτήθηκε στις 10 Απριλίου 2021 από https://mag.e-diktyo.eu/wp-content/uploads/2021/03/5t_17_anagnostopoulou.pdf
Αθανάτου, & Υφαντόπουλος (2021). Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19 και οι απόψεις των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο Α. Σοφός, , Α. Κώστας, Γ. Φούζας & Β. Παράσχου, (Επιμ.), Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις - Αντιλήψεις - Σενάρια - Προοπτικές - Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ.401-413). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior 4 (pp. 71-81). New York: Academic Press.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents 5, (pp. 307-337). Greenwich: Information Age.
Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. doi:10.5281/zenodo.3778083
Burns, M. (2011). Distance Education for Teacher Training Modes, Models, and Methods. Education Development Center. Retrieved on 11 April 2021 from https://www.researchgate.net/publication/259440600_Distance_Education_for_Teacher_Training_Modes_Models_and_Methods
Cardullo, V., Wang, C., Burton, M., & Dong, J. (2021). K-12 teachers’ remote teaching self-efficacy during the pandemic. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 14(1), 32-45. https://doi.org/10.1108/JRIT-10-2020-0055
Γιασιράνης, Σ. & Σοφός, Α. (2020). Η αποτίμηση από την πλευρά των εκπαιδευτικών της αξιοποίησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εν μέσω πανδημίας: Στάσεις, προβλήματα και προοπτικές. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας (Επιμ.). Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις - Αντιλήψεις - Σενάρια - Προοπτικές - Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ.125-133). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Creswell (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση. Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας. Αθήνα: Έλλην.
Dolighan, T. & Owen, M. (2021). Teacher efficacy for online teaching during the COVID-19 pandemic. Brock Education, 30(1), 95-116.
Δούρη, Α., Λαρεντζάκη, Ε., & Μαλικούτη, Ε. (2020). Συγκριτική παρουσίαση ψηφιακών εργαλείων και κλειστών περιβαλλόντων παιγνιώδους χαρακτήρα στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας (Επιμ.). Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις - Αντιλήψεις - Σενάρια - Προοπτικές - Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ.479-490). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Fanni, F., Rega, I., & Cantoni, L. (2013). Using self-efficacy to measure primary school teachers’ perception of ICT: Results from two studies. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 9(1), 100–111. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1071345.pdf
Hatlevik, I. & Hatlevik, O. (2018). Examining the relationship between teachers’ ICT self-efficacy for educational purposes, collegial collaboration, lack of facilitation and the use of ICT in teaching practice. Frontiers in Psychology, 9(935), 1-8. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00935
Hodges, C. Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Retrieved on 6 April 2021 from https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Ιωακειμίδου, Β., Βλαχοστέργιου ,Κ., Σούρρας, Θ., Λιόπα, Ν., Κοκκινιά, Θ., Σούλα, Ε., & Τσαλαμπαμπούνη, Φ. (2020). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση και ψηφιακή αφήγηση: η υλοποίηση εν μέσω πανδημίας ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα τη συμπερίληψη. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 16(2). doi: https://doi.org/10.12681/jode.26329
Κανελλόπουλος, Α., & Κουτσούμπα, Μ. (2019). Η Έρευνα για την Τηλεδιάσκεψη στην εξΑΕ. Μία Βιβλιογραφική Ανασκόπηση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 54-77. doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.21619
Κεραμιδά, Κ. (2010). Η ενσωμάτωση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ) στη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροθάθμια εκπαίδευση: οικοσυστημική προσέγγιση. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη. Ανακτήθηκε 16 Ιουλίου 2021, από https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/18940#page/1/mode/2up
Κορρές, Δ. & Σοφός, Α. (2020). Στάσεις και Αντιλήψεις εκπαιδευτικών ΕΠΑ.Λ. για την εξ αποστάσεως διδασκαλία όπως εφαρμόστηκε με την προσέγγιση "Μαθαίνουμε στο σπίτι". Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας (Επιμ.). Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις - Αντιλήψεις - Σενάρια - Προοπτικές - Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ. 111-124). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Κουλλαπή, Κ., & Λύρα, Ολ. (2020). Η αυτοαποτελεσματικότητα και η συλλογική αυτοαποτελεσματικότητα των δασκάλων της Κύπρου σε τάξεις συνεκπαίδευσης με μαθητές στο φάσμα του αυτισμού. Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση, 8(1), 31-58. doi:https://doi.org/10.12681/ppej.21163
Kulan, A. & Nayak, A. (2020). A study on perception of teachers and students toward online classes in Dakshina Kannada and Udupi District. Asian Association of Open
Universities Journal, 15(3), 285-296.
Λιαράκου, Γ., Κώστας, Α., Γαβριλάκης, Κ., Μεγάλου, Ε., & Πάνος, Α. (2020). Επείγουσα Διαδικτυακή Διδασκαλία και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: ζητήματα αξιοποίησης των ψηφιακών πόρων του Φωτόδεντρου - Μαθησιακά Αντικείμενα. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας (Επιμ.). Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις - Αντιλήψεις - Σενάρια - Προοπτικές - Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ. 286-295). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Λυνού, Δ. (2017). Η επίδραση της αυτοαποτελεσματικότητας (self-efficacy) στην επαγγελματική εξουθένωση (burnout): Η περίπτωση των παιδαγωγών προσχολικής αγωγής των δημοτικών παιδικών σταθμών (Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία). Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πειραιάς. Ανακτήθηκε 16 Ιουλίου 2021, από file:///C:/Users/TOWER/AppData/Local/Temp/%CE%94%CE%94%CE%95-14-321.pdf
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., & Καραγιάννη, Ε. (2020). Κοινότητες Πρακτικής και Κοινότητες Μάθησης. Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, βασικές αρχές και εφαρμογές. Στο Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση». Ανακτήθηκε στις 10 Ιουνίου, 2021 από https://drive.google.com/file/d/1AjDBgbUhmX4kzHrcENF_X1oqie7VGSLb/view
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., & Καραγιάννη, Ε. (2020b). Εκπαιδευτικό υλικό για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Προδιαγραφές, ανάπτυξη και αξιοποίηση υλικού. Στο Α. Λιοναράκης, Α. Κόκκος, Θ. Ορφανουδάκης, Α. Εμβαλωτής & Ν. Γραμμένος (Επιμ.), Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση. Πάτρα: ΙΕΠ – ΕΑΠ.
Mayer, G., Lingle, J., & Usselman, M. (2017). Experiences of advanced high school students in synchronous online recitations. Educational Technology & Society, 20(2), 15–26.
Μπακιρτζή, Ι. (2020). Κλείσιμο σχολείων. Και τώρα τι; - Μια διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών για τη σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας (Επιμ.). Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις - Αντιλήψεις - Σενάρια - Προοπτικές - Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ. 313-319). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Μπερδέκλης, Φ., Κώστας, Α., & Σοφός, Α. (2020). Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο στην Before Coronavirus εποχή: Διερεύνηση ανασταλτικών παραγόντων αξιοποίησής του από εκπαιδευτικούς ΠΕ70 της Δωδεκανήσου. Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις - Αντιλήψεις - Σενάρια - Προοπτικές - Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ. 153-165). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Orhan, G. & Beyhan, O. (2020). Teachers’ perceptions and teaching experiences on distance education through synchronous video conferencing during covid-19 pandemic. Social Sciences and Education Research Review, 7, 8-44.
Παράσχου, Β. Σπύρου, Σ. Σοφός, Α. Φούζας, Γ. Ρουσάκη, Φ. & Γιασιράνης. Σ. (2020). Καταγραφή επιμορφωτικών αναγκών εκπαιδευτικών την περίοδο του covid-19. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας, (Επιμ.). Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις - Αντιλήψεις - Σενάρια - Προοπτικές - Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ. 451-460). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Ράικου, Ν., Κωνσταντοπούλου, Γ., & Λαβίδας, Κ. (2020). Άγχος και δεξιότητες εκπαιδευτικών κατά τη διαχείριση της εκπαιδευτικής κρίσης λόγω της πανδημίας COVID-19. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας, (Επιμ.). 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο "Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις- Αντιλήψεις- Σενάρια – Προοπτικές- Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ.510-519). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Robson, C. (2007). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
Σοφός, Α., & Kron, F. (2010). Αποδοτική Διδασκαλία με τη Χρήση Μέσων. Από τα πρωτογενή και προσωπικά στα τεταρτογενή και ψηφιακά Μέσα. Αθήνα: Γρηγόρης.
Σοφός, Π., & Χρόνη, Σ. (2020). Η εμπειρία της οργάνωσης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δυο δημοτικών σχολείων της Κορινθίας στις μέρες του κορονοϊού. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας, (Επιμ.). 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο "Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις- Αντιλήψεις- Σενάρια – Προοπτικές- Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ.381-389). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Τάλλου, Κ. (2021). Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο εν μέσω COVID-19: μια έρευνα δράσης σε Νηπιαγωγείο της πόλης των Ιωαννίνων μέσω αξιοποίησης της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας. Μάθηση και τεχνολογίες, 5, 1-11. Ανακτήθηκε 18 Ιουνίου 2021, από https://mag.e-diktyo.eu/wp-content/uploads/2021/03/5t_14_talou.pdf
Τάτσιου, Ε. (2020). Οργάνωση εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: Ο πολύπλευρος ρόλος του διευθυντή σε ένα πολυπολιτισμικό σχολείο της Θράκης την περίοδο του COVID-19. Στο Α. Σοφός, Α. Κώστας, & Γ, Φούζας, (Επιμ.). 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο "Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις- Αντιλήψεις- Σενάρια – Προοπτικές- Προτάσεις. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο, (σσ.352-361). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Schunk, D. H., & Meece, J. L. (2006). Self-efficacy development in adolescence. In F. Pajares, & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 71-96). Greenwich: Information Age.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and Teacher Education, 26, 1059-1069.
Τσινάκος, Α. (2020, Απρίλιος 5).Τι είναι αυτό που γίνεται στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο αυτή τη στιγμή [Διαδικτυακή ανάρτηση]. Ανακτήθηκε από https://edu.ellak.gr/2020/04/02/ex-apostaseos-didaskalia-ti-ine-afto-pou-ginete-stin-ellada-ke-se-olo-ton-kosmo-afti-ti-stigmi/
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. (2020). Συμμετοχή της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση των μαθητών/τριών των σχολικών μονάδων Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης. (Αριθ. Πρωτ.: 43037/ΓΔ4, ημερ., 03/04/2020).Αθήνα.
UNESCO (2020). Distance learning strategies in response to COVID-19 school closures. UNESCO COVID-19 Education Response, Education Sector issue notes 2(1). Retrieved on 5 April 2021 from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373305
Wang, H., Hall, N., & Rahimi, S. (2015). Self-efficacy and casual attributions in teachers: Effects on burnout, job satisfaction, illness, and quitting intensions. Teaching and Teacher Education, (47), 120-130. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2014.12.005
Διαδικτυακές πηγές
Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCS) από το ΙΕΠ σε συνεργασία με το Ε.Α.Π. Ανακτήθηκε από https://learn.eap.gr/
Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ανακτήθηκε από https://elearn.aegean.gr
ΠΕ.ΚΕ.Σ. - Τηλε-διημερίδα με τίτλο «Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και Σχολική Πραγματικότητα». Ανακτήθηκε από https://pekesexae2020.pdekritis.gr/tilediimerida/
Υπουργείο Παιδείας ΦΕΚ 783/10-3-2020
Υπουργείο Παιδείας ΦΕΚ 3882/Β/12-09-2020
Υπουργείο Παιδείας ΦΕΚ 5044/Β/14-11-2020
Υπουργείο Παιδείας ΦΕΚ 996/Β/13-03-2021