Οι ευκαιρίες και τα εμπόδια στην αξιοποίηση των μορφών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από τους/τις Νηπιαγωγούς την περίοδο της πανδημίας


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση πανδημία κατεπείγουσα εκπαίδευση προσχολική εκπαίδευση
ΜΑΡΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΔΑΜ
ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Περίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζει έρευνα που είχε ως σκοπό να διερευνήσει τις ευκαιρίες και τα εμπόδια στην αξιοποίηση των μορφών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από τους/τις Νηπιαγωγούς την περίοδο της πανδημίας. Πραγματοποιήθηκε σε δείγμα Ν=159 μόνιμων και αναπληρωτών Νηπιαγωγών που υπηρετούν στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο το οποίο απεστάλη στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο με σκοπό να συμμετάσχουν οικειοθελώς στην εν λόγω ποσοτική έρευνα. Τα ευρήματα κατέδειξαν ότι τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα εργαλεία από τους/τις Νηπιαγωγούς για τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού είναι το padlet και το Power Point, ενώ η πλατφόρμα webex αξιοποιήθηκε από το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών κατά την εφαρμογή της εξ αποστάσεως σχολικής εκπαίδευσης. Αξιοσημείωτο είναι, ότι μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι εκπαιδευτικοί κατά την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σχετίζεται με την έλλειψη διαπροσωπικής επαφής, καθώς και την ελλιπή υποστήριξη στην εξΑΕ διδασκαλία. Η ύπαρξη αδελφών σε μεγαλύτερες βαθμίδες εκπαίδευσης, ομοίως και το καθεστώς τηλεργασίας των γονέων αναδείχθηκαν ως οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι μαθητές, ενώ τα μαθησιακά ψηφιακά εργαλεία, φαίνεται να εμπλουτίζουν το διδακτικό αντικείμενο και να ενθαρρύνουν τους μαθητές στην ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη διδασκαλία για αυτό και χρησιμοποιούνται σε αρκετά μεγάλο ποσοστό από τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Ελληνόγλωσση
Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID-19: το παράδειγμα της Ελλάδας και η πρόκληση της μετάβασης στο «Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 20-48. Ανακτήθηκε στις 8 Φεβρουαρίου 2021 από https://bit.ly/3jdmDkz
Αναστασιάδης, Π. Σ., & Κωτσίδης, Κ. Μ. (2017). Παιδαγωγικός Σχεδιασμός και Υλοποίηση Εξ αποστάσεως προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών: Η Αξιοποίηση του web 2.0 στο Σύγχρονο Σχολείο» με έμφαση στη συνεργασία και την δημιουργικότητα. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(1A), 116-137., DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.1360
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2008) Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. μετ. Κυρανάσης Σ., Μαυράκη, Μ., Μητσοπούλου Χ., Μπιθάρα Π. & Φιλοπούλου, Μ. Αθήνα: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
Κανελλόπουλος, Α., & Κουτσούμπα, Μ. Ι. (2019). Η Έρευνα για την Τηλεδιάσκεψη στην εξΑΕ. Μία Βιβλιογραφική Ανασκόπηση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 54-77. DOI: https://doi.org/10.12681/jode.21619
Keegan, D. (2001). Οι Βασικές Αρχές της Ανοικτής και εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης. Μτφρ. Αλεξάνδρα Μελίστα. Αθήνα: Μεταίχμιο
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση. Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σσ. 33-77). Αθήνα: Προπομπός.
Μανούσου, Ε., Κοντογεωργάκου, Β., Γεωργιάδη, Ε., & Κόκκαλη, Ά. (2017). Παιδαγωγικό υλικό στην σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μελέτη Περίπτωσης: το εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό Κέντρο της Βικτώρια στην Αυστραλία. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(1), 5-25. DOI: https://doi.org/10.12681/jode.13912
Μουζάκης, Χ., Μπινιάρη, Λ., & Παπαδημητρίου, Σ. (2020). Ανοικτή Εκπαίδευση και Πολιτικές για την Ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη Σχολική Εκπαίδευση: Μια Συγκριτική Μελέτη. Aνοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 144-166. DOI: https://doi.org/10.12681/jode.22045
Mίμινου, Α., & Σπανακά, Α. (2013). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Καταγραφή και συζήτηση μίας βιβλιογραφικής επισκόπησης. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7(2A). DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.580
Μωυσή, Ν. (2020). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μια νέα πραγματικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία (Master's thesis, Πανεπιστήμιο Πειραιώς). Ανακτήθηκε στις 15 Ιουλίου 2021 από https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/13027
Παπαδέλα, Χ. Β., Κουτσούμπα, Μ., & Μαυροειδής, Η. (2020). Το βίντεο ως μέσο μάθησης στην πολυμορφική εξ αποστάσεως προσχολική εκπαίδευση: μοντέλο αξιολόγησης. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10(1A), 62-75. DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.2334
Παπανικολάου, Κ., & Μανούσου, Ε. (2019). Συμπληρωματική εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Μία Έρευνα Δράσης για την αναπλήρωση των μαθημάτων για τους μαθητές που απουσιάζουν περιστασιακά από το σχολείο. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(1), 184-201. DOI: https://doi.org/10.12681/jode.21111
Papadimitriou, S. T. (2017). Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση 2.0: Ψηφιακός Γραμματισμός στα Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(5Α), 73-85. DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.1050
Παπαδημητρίου, Σ. (2020). Η συμβολή της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης στην εξ αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 49-66. DOI: https://doi.org/10.12681/jode.24560
Παπαευθυμίου, Α., Γιαννίκη, Μ. (2017). Εθνικό eTwinning Project: «χρωματοπιτσιλίσματα-ιστοριοδημιουργήματα». Στο Γλέζου, Κ., Κολτσάκης, Β., Τζιμόπουλος, Ν., και Λούβρης, Α., (Επιμ.), 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στα Συνεργατικά Σχολικά Προγράμματα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», 24 - 26 Νοεμβρίου, (σσ. 214-223). Ανακτήθηκε στις 15 Ιουλίου 2021 από https://bit.ly/2Uw6HAh
Παπανικολάου, Κ., & Μανούσου, Ε. (2019). Συμπληρωματική εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Μία Έρευνα Δράσης για την αναπλήρωση των μαθημάτων για τους μαθητές που απουσιάζουν περιστασιακά από το σχολείο. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(1), 184-20. DOI: https://doi.org/10.12681/jode.21111.
Τζήλου, Γ., & Σοφία Παπαδημητρίου (2018). Συνεργατική Σχολική εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην Α/θμια εκπαίδευση μέσα από μία έρευνα-δράση με θέμα:" Η διδακτική των μαθηματικών μέσω της Τέχνης με τη χρήση των νέων ψηφιακών τεχνολογιών. DOI: https://doi.org/10.12681/jode.19823
Ξενόγλωσση
Al Lily, A. E., Ismail, A. F., Abunasser, F. M., & Alqahtani, R. H. A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in society, 63, 101317. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101317
Anzani, D. R. A., Zaeni, I. A., Nuqul, F. L., & Mualifah, M. (2020). Relationship between parents’ education level and parental engagement in the pandemic period of Covid-19. International Webinar Series-Educational Revolution in Post Covid Era, 30-38. Ανακτήθηκε στις 15 Ιουλίου 2021 από http://conference.um.ac.id/index.php/ksdp/article/view/101
Atiles, J. T., Almodóvar, M., Chavarría Vargas, A., Dias, M. J., & Zúñiga León, I. M. (2021). International responses to COVID-19: challenges faced by early childhood professionals. European Early Childhood Education Research Journal, 1-13.doi.org/10.1080/1350293X.2021.1872674
Bao, X., Qu, H., Zhang, R., & Hogan, T. P. (2020). Modeling Reading Ability Gain in Kindergarten Children during COVID-19 School Closures. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6371. doi.org/10.3390/ijerph17176371
Bates, A.W. (2020). Advice to those about to teach online because of the corona-virus Ανακτήθηκε 4 Ιανουαρίου 2021 από https://www.tonybates.ca/2020/03/09/advice-to-those-about-to-teach-online-because-of-the-corona-virus/
Barnett, W. S., Grafwallner, R., & Weisenfeld, G. G. (2021). Corona pandemic in the United States shapes new normal for young children and their families. European Early Childhood Education Research Journal, 29(1), 109-124. https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1872670
Časlav, S. (2020). THE IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON THE EDUCATIONAL WORK OF KINDERGARTEN TEACHERS. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 8(3). https://orcid.org/0000-0002-9499-1225
Cavanaugh, C., Gillan, K. J., Kromrey, J., Hess, M., & Blomeyer, R. (2004). The effects of distance education on k-12 student outcomes: A meta-analysis. Learning Point Associates/North Central Regional Educational Laboratory (NCREL). Ανακτήθηκε στις 15 Ιουλίου 2021 από https://eric.ed.gov/?id=ED489533
Chan, J. (2013). Digital education in China. British Council .Ανακτήθηκε στις 15 Ιουλίου 2021 από https://www.britishcouncil.org/voices-magazine/digital-education-china
Ferri, F., Grifoni, P., & Guzzo, T. (2020).Online Learning and Emergency Remote Teaching: Opportunities and Challenges in Emergency Situations. Societies, 10 (4), 86. https://doi.org/10.3390/soc10040086
Gaudreau, C., King, Y. A., Dore, R. A., Puttre, H., Nichols, D., Hirsh-Pasek,
K., & Golinkoff, R. M. (2020). Preschoolers benefit equally from video chat, pseudo-contingent video, and live book reading: implications for storytime during the Coronavirus pandemic and beyond. Frontiers in Psychology, 11, 2158. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02158
Herodotou, C. (2018). Young children and tablets: A systematic review of effects on learning and development. Journal of Computer Assisted Learning, 34(1), 1-9. https://doi.org/10.1111/jcal.12220
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause review, 27(1), 1-9. Ανακτήθηκε στις 15 Ιουλίου 2021 από https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Inan, H. Z. (2021). Challenges of Distance/Online and Face-to-Face Education in the New Normal: Experiences of Reggio Emilia-Inspired Early Childhood Educators in Turkey. Pedagogical Research, 6(1). https://doi.org/10.29333/pr/9304
Kanero, J., & AKTAN-ERCIYES, A. S. L. I. (2020). Family and language development during COVID-19: The case of Turkey. DOI: 10.31234/osf.io/n7k8z
Nikolopoulou, K. (2020). Preschool teachers’ practices of ICT-supported early language and mathematics. Creative Education, 11(10), 2038-2052. DOI:10.4236/ce.2020.1110149
Novianti, R., & Garzia, M. (2020). Parental Engagement in Children's Online Learning During COVID-19 Pandemic. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education (JTLEE), 3 (2), 117-131. DOI:10.33578/jtlee.v3i2.7845
Petre, G. E. (2020). Using Flipped Classroom to Facilitate Cooperative Learning Implementation: An Action Research Case Study with Photovoice. Journal of Education Studies (JES), Forthcoming ανακτήθηκε στις 15 Ιουλίου 2021 από https://www.ds.unipi.gr/et&s/journals/19_3/ets_19_3.pdf
Samuelsson, I. P., Wagner, J. T., & Ødegaard, E. E. (2020). The coronavirus pandemic and lessons learned in Preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP policy forum. International Journal of Early Childhood, 52(2), 129-144. doi: 10.1007/s13158-020-00267-3
Yıldırım, B. (2021). Preschool Education in Turkey During the Covid-19 Pandemic: A Phenomenological Study. Early Childhood Education Journal, 1-17. Ανακτήθηκε στις 15 Ιουλίου 2021 από https://link.springer.com/article/10.1007/s10643-021-01153-w