Σχολική εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και Παραστατικές Τέχνες: μία έρευνα δράσης του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης στο μάθημα της Μουσικής στο Δημοτικό Σχολείο


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
συμπληρωματική σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση εκπαιδευτικό υλικό για εξ αποστάσεως μουσική εκπαίδευση ρυθμός μουσικές και κινητικές δεξιότητες εκπαιδευτική πλατφόρμα η-τάξη
ΑΝΝΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΑ
ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΟΥΣΟΥ
Περίληψη

Το διδακτικό μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης αποτελεί μία νέα μέθοδο διδασκαλίας, συνδυάζοντας εξ αποστάσεως και δια ζώσης διδασκαλία. Πιο συγκεκριμένα, ο εκπαιδευτικός διαμοιράζει σε ένα ασύγχρονο μαθησιακό περιβάλλον ένα βίντεο με το επόμενο μάθημα στους μαθητές του, το οποίο εκείνοι καλούνται να το παρακολουθήσουν στο σπίτι τους, σύμφωνα με τους προσωπικούς τους ρυθμούς. Με αυτόν τον τρόπο, ο διδακτικός χρόνος μέσα στην τάξη αξιοποιείται με ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, που λειτουργούν υποστηρικτικά στην εμπέδωση του μαθήματος και βοηθούν στην αλληλεπίδραση και την αρμονική συνεργασία των μαθητών μεταξύ τους και με τον εκπαιδευτικό. Από την άλλη, παρότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση εφαρμόζεται σε ποικίλα διδακτικά αντικείμενα, η εφαρμογή της στις παραστατικές τέχνες (μουσική, χορό, τραγούδι και θέατρο) είναι περιορισμένη, και μάλιστα στη μουσική, η εφαρμογή της εξΑΕ περιορίζεται κυρίως στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στην παρούσα εργασία εφαρμόστηκε το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης σε μία από τις παραστατικές τέχνες, τη μουσική, σε μαθητές της έκτης τάξης ενός Δημοτικού Σχολείου κατά το σχολικό έτος 2020-2021. Σκοπός της εργασίας ήταν ο σχεδιασμός, η εφαρμογή και η αποτίμηση του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης στο μάθημα της μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα, η εργασία στόχευε στο να αποτυπωθούν οι προϋποθέσεις σχεδιασμού και εφαρμογής του, καθώς και η συμβολή του στην αύξηση του διδακτικού χρόνου μέσα στην τάξη και στην επίδοση των μαθητών μέσα από το παράδειγμα της διδασκαλίας του ρυθμού, στο οποίο συνδυάζονται μουσικές και κινητικές δεξιότητες με τη χρήση της εκπαιδευτικής πλατφόρμας η-τάξη. Διαπιστώθηκε ότι στην ανεστραμμένη τάξη τα μαθησιακά αποτελέσματα ήταν καλύτερα και παρατηρήθηκε αύξηση του διδακτικού χρόνου μέσα στην τάξη, όπου πραγματοποιήθηκαν ποικίλες δραστηριότητες, ενώ οι εντυπώσεις των μαθητών ήταν θετικές για τη νέα μέθοδο διδασκαλίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα