Επείγουσα Απομακρυσμένη Διδασκαλία (ΕΑΔ) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση κατά την 1η Περίοδο της Πανδημίας COVID-19: Μια Ποιοτική Διερεύνηση Απόψεων, Πρακτικών και Προβλημάτων σε Εκπαιδευτικούς και Γονείς


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Δανάη Αραβαντινού
Απόστολος Κώστας
Περίληψη

Η παρούσα εργασία διερευνά τις απόψεις εκπαιδευτικών, αλλά και γονέων με παιδιά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, για την εφαρμογή της Επείγουσας Απομακρυσμένης Διδασκαλίας την 1η περίοδο της πανδημίας (Μάρτιος-Ιούνιος 2020). Επίκεντρο της έρευνας αποτελούν τα προβλήματα που συνάντησαν οι εμπλεκόμενοι, η αντιμετώπισή τους, το επίπεδο προσαρμογής των μαθητών, οι καλές διδακτικές πρακτικές που προέκυψαν και η κατάρτιση των εκπαιδευτικών με σκοπό την υποστήριξη της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Για την εκπόνηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος ως προς τη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων. Εκπαιδευτικοί και γονείς συμμετείχαν σε ημιδομημένες συνεντεύξεις, ενώ ακολούθησε και ομάδα εστίασης με εκπαιδευτικούς. Από την ανάλυση περιεχομένου των απαντήσεων τους, διαπιστώθηκε πως εκπαιδευτικοί και γονείς αντιμετώπισαν σημαντικές δυσκολίες, η στάση των γονέων κατά τη διδασκαλία πρέπει να είναι διακριτική και να ενισχύει την αυτονομία των μαθητών και η προσαρμογή και η αφοσίωση των μαθητών ήταν αντιστρόφως ανάλογες. Επιβεβαιώθηκε πως η επιφόρτιση των εκπαιδευτικών με πολλαπλούς ρόλους, αυξάνει δραματικά το φόρτο εργασίας του και πως η πρότερη γνώση και εμπειρία των εκπαιδευτικών σε ζητήματα αξιοποίησης των ΤΠΕ, απεδείχθη ότι λειτούργησε θετικά.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Δανάη Αραβαντινού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
Απόστολος Κώστας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Αναφορές
Aguliera, E., & Nightengale-Lee, B. (2020). Emergency remote teaching across urban and rural contexts: perspectives on educational equity. Information and Learning Sciences, 121(5), 471-478. doi:10.1108/ILS-04-2020-0100
Cheng, X. (2020). Challenges of "school’s out, but class’s on" to school education: practical exploration of Chinese schools during the COVID-19 pandemic. Science Insights Education Frontiers, 5(2), 501–516.
Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91–96. doi: 10.1007/s11125-020-09464-3.
Dong, S. (2020). Practical exploration of using ‘cloud classroom' to organize online learning: A case study of Jianye district, Nanjing during the COVID-19 pneumonia. Science Insights Education Frontiers, 5(2), 553–556.
Flack, C. B., Walker, L., Bickerstaff, A., Earle, H., & Margetts, C. (2020). Educator perspectives on the impact of COVID-19 on teaching and learning in Australia and New Zealand. Melbourne, Australia: Pivot Professional Learning.
Hamilton, L., Grant, D., Kaufman, J., Diliberti, M., Schwartz, H., Hunter, G., Gerald P., Setodji, C. M., Young, C. (2020). COVID-19 and the State of K–12 Schools. Results and Technical Documentation from the Spring 2020 American Educator Panels COVID-19 Surveys. RAND Corporation. doi:10.7249/RRA168-1
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27.
Jimoyiannis A., Koukis N., Tsiotakis P. (2021) Shifting to Emergency Remote Teaching Due to the COVID-19 Pandemic: An Investigation of Greek Teachers’ Beliefs and Experiences. In: Reis A., Barroso J., Lopes J.B., Mikropoulos T., Fan CW. (eds) Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education. TECH-EDU 2020. Communications in Computer and Information Science, vol 1384. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73988-1_25
Kraft, Matthew A., Nicole S. Simon, and Melissa Arnold Lyon. (2021). Sustaining a Sense of Success: The Protective Role of Teacher Working Conditions During the COVID-19 Pandemic. (EdWorkingPaper: 20-279). Retrieved from Annenberg Institute at Brown University: https://doi.org/10.26300/35nj-v890
Kong, Q. (2020). Practical exploration of home study guidance for students during the COVID-19 pandemic: A case study of Hangzhou Liuxia elementary school in Zhejiang province, China. Science Insights Education Frontiers, 5(2), 557-561.
Morgan, H. (2020). Best Practices for Implementing Remote Learning during a Pandemic. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, 93(3), 135-141. doi:10.1080/00098655.2020.1751480
Sälzer, C., & Roczen, N. (2018). Assessing global competence in PISA 2018: Challenges and approaches to capturing a complex construct. International Journal of Development Education and Global Learning, 10(1), 5-20. doi:10.18546/IJDEGL.10.1.02
Shamir-Inbal, T., & Blau, I. (2021). Facilitating Emergency Remote K-12 Teaching in Computing-Enhanced Virtual Learning Environments During COVID-19 Pandemic - Blessing or Curse? Journal of Educational Computing Research, 0(0), 1-29. doi:10.1177/073563312
Simpson, J. (2020). Distance learning during the early stages of the COVID-19 pandemic: Examining K-12 students’ and parents’ experiences and perspectives. Interaction Design and Architecture(s) Journal, 46(1), 29-46.
Trust, T., & Whalen, J. (2020). Should Teachers be Trained in Emergency Remote Teaching? Lessons Learned from the COVID-19 Pandemic. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 189-199.
Verma, G., & Priyamvada (2020). COVID-19 and Teaching: Perception of School Teachers on Usage of Online Teaching Tools. MuktShabd Journal, IX(VI), 2492-2503.
Vlachopoulos, D. (2020). COVID-19: Threat or opportunity for online education? Higher Learning Research Communications, 10(1), 16-19. doi:10.18870/hlrc.v10i1.1179
Watson, E. (2020). One Teacher’s Experience During the COVID-19 School Closures. Childhood Education, 96(3), 42-45. doi:10.1080/00094056.2020.1766658
Yang X. (2020). Teachers’ Perceptions of Large-Scale Online Teaching as an Epidemic Prevention and Control Strategy in China. ECNU Review of Education, https://doi.org/10.1177/2096531120922244.
Zhang, T. (2020). Learning from the emergency remote teaching-learning in China when primary and secondary schools were disrupted by COVID-19 pandemic. doi:10.21203/rs.3.rs-40889/v
Βασάλα, Π. (2005). Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.). Ανοıκτή καı εξ Αποστάσεως Εκπαíδευση. Παıδαγωγıκές καı Tεχνολογıκές Εφαρμογές. Πάτρα: ΕΑΠ.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανάκτηση Μάρτιος 25, 2021, από https://repository.kallipos.gr/pdfviewer/web/viewer.html?file=/bitstream/11419/5826/4/15327_Isari-KOY.pdf
Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Μουζάκης, Χ., Κουτρομάνος, Γ., & Τσώλη, Κ. (2021). Επείγουσα Απομακρυσμένη Διδασκαλία κατά τη Διάρκεια της Πανδημίας: Πεποιθήσεις και Εμπειρίες Εκπαιδευτικών. Στο Θ. Μπράτιτσης (Επ.) Τόμος Πρακτικών 12ο Πανελλήνιο και Διεθνές Συνέδριο «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» Φλώρινα (online), 14-16 Μαΐου 2021 (σσ. 108-115). Ηλεκτρονική έκδοση. Διαθέσιμο στο: https://www.etpe.gr/conf/?cid=38
Παράσχου, Β., Κρητικός, Γ., & Κώστας, Α. (2021). Σύγχρονη & Ασύγχρονη Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση κατά την 1η φάση της Πανδημίας λόγω COVID-19: Συμπεράσματα από το Ταχύρρυθμο Πρόγραμμα Επιμόρφωσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Στο Θ. Μπράτιτσης (Επ.) Τόμος Πρακτικών 12ο Πανελλήνιο και Διεθνές Συνέδριο «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» Φλώρινα (online), 14-16 Μαΐου 2021 (σσ. 42-57). Ηλεκτρονική έκδοση. Διαθέσιμο στο: https://www.etpe.gr/conf/?cid=38
Σοφός, Α., Κώστας, Α., & Παράσχου, Β. (2015). Online εξ αποστάσεως εκπαίδευση. [ηλεκτρ. Βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/182.
Σταχτέας, Χ., & Σταχτέας, Φ. (2020). Ιχνηλάτηση των Απόψεων των Καθηγητών για την Τηλεκπαίδευση στην Αρχή της Πανδημίας. Επιστήμες Αγωγής, 2020(2), 173-194.
Χρυσοστόμου, Α. (2020). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση: απόψεις και στάσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά την προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας των σχολείων λόγω του κορωνοϊού COVID-19. Μεταπτυχιακή διπλωματική Εργασία ΔΠΜΣ Παιδαγωγική μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων. Ανακτήθηκε από: https://edutech-thesis.uniwa.gr/wp-content/uploads/sites/207/2020/08/COVID1.pdf