From physical to digital classroom using digital storytelling and serious games to increase children’s participation: An interactive lesson plan through Padlet web tool.


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Γεωργία Τασιούλη
Markos Konstantakis
Γεώργιος Ηλιάδης
Περίληψη

This paper refers to the implementation of a weekly online teaching scenario that took place in the school year 2020-2021 (March 2021) at the 5th Public Kindergarten of Argostoli, based on the tools of digital storytelling, serious games, and the Web 2.0 Padlet tool. The aim of   the study was to highlight good practices of distance education in preschool education meeting the needs of the pandemic. A key issue in this pursuit is the exploration of the appropriate open digital tools and paradigms for its implementation. A further concern is the dissemination of all those good practices and suggestions to the rest of the educational community, but also mainly to the end users of the projects, who are children. After the evaluation by the children of the educational tool through appropriate evaluation methodologies, eleven (11) kindergarten teachers were asked to use online questionnaires through Google forms to evaluate the scenario, before being used in the digital classroom, in order to adapt and improve them. The findings of the study showed that the changes that have taken place in the educational process due to the pandemic have brought the modern school to face new challenges that it will have to meet in order to harmonize with the requirements of the modern digital age.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Γεωργία Τασιούλη, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Φοιτητής - Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας
Markos Konstantakis, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ακαδημαικός υπότροφος - Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας
Γεώργιος Ηλιάδης, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Αν.Καθηγητής - Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας
Αναφορές
Apriyanti, C. (2020). Distance learning and obstacles during Covid-19 outbreak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 68-83.
Konstantakis, M., Aliprantis, J., Teneketzis, A., & Caridakis, G. (2018, November). Understanding user experience aspects in cultural heritage interaction. In Proceedings of the 22nd Pan-Hellenic Conference on Informatics (pp. 267-271).
Konstantakis, M., Kalatha, E., & Caridakis, G. (2019, November). Cultural Heritage, Serious Games and User Personas Based on Gardner’s Theory of Multiple Intelligences: “The Stolen Painting” Game. In International Conference on Games and Learning Alliance (pp. 490-500). Springer, Cham.
Konstantakis, M., & Caridakis, G. (2020). Adding culture to UX: UX research methodologies and applications in cultural heritage. Journal on Computing and Cultural Heritage (JOCCH), 13(1), 1-17.
Kumar Basak, S., Wotto, M., & Bélanger, P. (2018). E-learning, M-learning and D-learning: Conceptual definition and comparative analysis. E-Learning and Digital Media, 15(4), 191–216.doi:10.1177/2042753018785180.
Robin, B. R. (2008). Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool for the 21st Century Classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220–228. doi:10.1080/00405840802153916
School Education Gateway. (2020). Survey on online and distance learning. Retrieved from: https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/viewpoints/surveys/survey-on-onlineteaching.htm
Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID-19: το παράδειγμα της Ελλάδας και η πρόκληση της μετάβασης στο «Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 20-48. Ανακτήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 2020 από
Βοσνιάδου, Σ. (2006). Σχεδιάζοντας περιβάλλοντα μάθησης υποστηριζόμενα από τις Σύγχρονες Τεχνολογίες. Αθήνα: GUTENBERG.
Καράμηνας, Ι. (2006). Διδασκαλία και μάθηση με την αξιοποίηση του διαδικτύου. Αθήνα: Ατραπός-Περιβολάκι.
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Νέων Τεχνολογιών.
Κυριαζής, Α. & Μπακογιάννης, Σ. (2003). Χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Συνύπαρξη διδακτικής πρακτικής και τεχνολογίας. Αθήνα: Αφοί Παππά.
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., & Καραγιάννη, Ε. (2020). Κοινότητες Πρακτικής και Κοινότητες Μάθησης. Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, βασικές αρχές και εφαρμογές. Στο Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση». Ανακτήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 2021 από https://drive.google.com/file/d/1AjDBgbUhmX4kzHrcENF_X1oqie7VGSLb/view
Ράπτης Α., Ράπτη Α. (2013) Μάθηση και Διδασκαλία στην εποχή της Πληροφορίας. Α΄ τόμος. Αθήνα.
Σφαντού, Φ. (2020). Ηλεκτρονική μάθηση: έρευνα για την εξ αποστάσεως διδασκαλία στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19 στην Ελλάδα.