Η Ελληνική Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τον καιρό του COVID-19: H άποψη των εκπαιδευτικών.


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Πανδημία τηλεκπαίδευση εξ αποστάσεως διδασκαλία μέτρα αντιμετώπισης.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ
Χρήστος Κυριαζής
Σωτήριος Στόγιας
Περίληψη

Η αρχική αντίδραση της πλειοψηφίας των κρατών παγκοσμίως για την αντιμετώπιση της πανδημίας του COVID-19 ήταν το γενικευμένο κλείσιμο της δια ζώσης εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες και η πραγματοποίηση εξ αποστάσεως διδασκαλιών. Με την ύφεση της πανδημίας, τα σχολεία άνοιξαν, αλλά σύντομα υποχρεώθηκαν να ξανακλείσουν λόγω του «δευτέρου κύματος». Τα στοιχεία δείχνουν ότι, αρχικά τα κράτη δεν ήταν έτοιμα για να αντιμετωπίσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Τα κράτη και οι κοινωνίες δούλεψαν από το πρώτο ολικό lockdown και στο μεσοδιάστημα των δύο κυμάτων για να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενο δεύτερο καθολικό κλείσιμο. Για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δευτέρου κύκλου της εξ αποστάσεως διδασκαλίας συνεισέφεραν το κράτος, οι σχολικές μονάδες, οι γονείς, οι μαθητές, αλλά κυρίως οι εκπαιδευτικοί. Στην παρούσα εργασία καταγράφουμε απόψεις εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στις περιόδους της πανδημίας σε μια έρευνα που συμμετείχαν 411 εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων, η οποία πραγματοποιήθηκε χρησιμοποιώντας το Google Forms από τις 17/4/2021 μέχρι τις 6/5/2021. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι δεν έμειναν ικανοποιημένοι από το Υπουργείο, όσον αφορά την προετοιμασία του, ενώ θα ήθελαν πιο ενεργή την παρουσία του σε θέματα σχετικής επιμόρφωσης καθώς και επιδότησης για αγορά εξοπλισμού. Τέλος, θεωρούν ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν έχει ισοδύναμα αποτελέσματα συγκριτικά με τη δια ζώσης διδασκαλία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Ε.ΔΙ.Π. στη Σ.Ε.Μ.Φ.Ε. του Ε.Μ.Π.

https://orcid.org/0000-0001-9569-695X

Χρήστος Κυριαζής, Υ.Π.Ε.Θ.
Μαθηματικός δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Σωτήριος Στόγιας
Μαθηματικός-φροντιστής
Αναφορές
Ballova Mikuškova, E., & Verešova, M. (2020). Distance education during COVID-19: The perspective of Slovak teachers. Problems of Education in the 21st Century, 78(6), 884- 906
Βlair, J., Czaja, R. F. & Blair, E. (2013). Designing Surveys: A Guide to Decisions and Procedures. 3rd Edition. Sage Publications.
Carlo Giovannella, C. Passarelli, M. & Persico, D. (2020). The Effects of the COVID-19 Pandemic on Italian Learning Ecosystems: the School Teachers’ Perspective at the steady. Ιnteraction Design and Architecture(s) Journal. N.45, pp. 264 – 286
Jelińska, M., & Paradowski, M.B. (2021). Teachers’ engagement in and coping with emergency remote instruction during COVID-19-induced school closures: A multinational contextual perspective. Online Learning Journal, 25(1), 303-328.
MEXT. (2020). Education in Japan beyond the crisis of COVID-19 Leave No One Behind. Ministry of Education, Cultute, Sports, Science and Technology.
Mohan M., McCoy S., Carroll E., Mihut G., Lyons S. and Domhnaill C. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland and during COVID-19. ESRI. Survey and Statistical Report Series, n. 92.
Protiva K. and Shivani S. (2020). Impact of COVID-19 on School Education in India: What are the Budgetary Implications? Centre for Budget and Governance Accountability (CBGA).
UNESCO (2020). Education in the time of COVID-19, Economic Commission for Latin America and the Caribbean. UNESCO.
Creswell, J.W. (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και της ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ίων
Keegan, D. (2001). Οι βασικές αρχές της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυµορφικής της διάστασης. στο: Α. Λιοναράκης (επιµ.) Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση-Στοιχεία θεωρίας και πράξης. Αθήνα: Προποµπός.
Niemi, H. M., & Kousa, P. (2020). A case study of students’ and teachers’ perceptions in a Finnish high school during the COVID pandemic. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(4), 352-369.
Ρες, Γ. (2004). Ανοικτή και Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση: Μια ευέλικτη, πολυμορφική,«μαθητοκεντρική» επιλογή. Διαθέσιμο στο http://www.cpe.gr/periodiko/res4.pdf ημερομηνία πρόσβασης
Σοφός, Α., Κώστας, Α., Παράσχου, Β. (2015). Online Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Από τη Θεωρία στην Πράξη. Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα.
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (Μάρτιος, 2020a). Δελτίο τύπου για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Διαθέσιμο στο https://tinyurl.com/484jxc8j ημερομηνία πρόσβασης 5/3/2021
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (Μάρτιος, 2020b). Οδηγίες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση Διαθέσιμο στο https://tinyurl.com/484jxc8j ημερομηνία πρόσβασης 5/3/2021
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (2021). Ανακοίνωση για τη μη διεξαγωγή προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων. Διαθέσιμο στο https://tinyurl.com/3974eezt ημερομηνία πρόσβασης 30/5/2021
Δικτυακοί τόποι