Αξιοποίηση Μαθησιακών Μοντέλων στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση για την Ανάπτυξη Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
μαθησιακά μοντέλα εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεξιότητες 21ου αιώνα
Ερατώ Ζυμπουλάκη
Μαρία Λουμπάκη
Παναγιώτα Κωνσταντίνου
Μαρία Φραγκάκη
Περίληψη

Στην κοινωνία της γνώσης, οι οριζόντιες δεξιότητες, όπως αυτές της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της μεταγνώσης και οι ψηφιακές δεξιότητες, κρίνονται αναγκαίες για την προετοιμασία των πολιτών του 21ου αιώνα στον ακαδημαϊκό και εργασιακό χώρο. Οι αυξημένες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας επιβάλλουν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης να προσαρμόσουν τα αναλυτικά τους προγράμματα, για να βοηθήσουν τους μαθητές να ανταπεξέλθουν σ’ αυτές. Οι προκλήσεις και οι συνθήκες της τελευταίας χρονιάς, λόγω της πανδημίας, έδωσαν στο θεματικό πεδίο της «εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (εξΑΕ)» κυρίαρχη θέση στα εκπαιδευτικά δρώμενα παγκοσμίως. Η εξΑΕ ορίζεται ως η τυπική εκπαίδευση, όπου η ομάδα μάθησης διαχωρίζεται και όπου τα διαδραστικά και τηλεπικοινωνιακά συστήματα χρησιμοποιούνται για τη σύνδεση μαθητών, πόρων και εκπαιδευτικών (Schlosser & Simonson,  2009) (όπ. αν. στο Simonson, Smaldino & Svacek , 2015).  Στην παρούσα εργασία αναδεικνύεται η αναγκαιότητα ενίσχυσης των επικοινωνιακών, συνεργατικών, μεταγνωστικών και ψηφιακών δεξιοτήτων, στην εξΑΕ. Περιγράφονται οι δεξιότητες που πρέπει να έχουν οι εκπαιδευτικοί για να βοηθήσουν τους μαθητές σε ένα εξ αποστάσεως μάθημα, καθώς και η αναγκαιότητα του ενισχυμένου ρόλου τους στη διαδικασία αυτή. Η ενεργοποίηση των μαθητών είναι καίριας σημασίας στην εξΑΕ, και για τον λόγο αυτό προτείνονται συγκεκριμένα μαθησιακά μοντέλα, όπως το μοντέλο της Αυτορρυθμιζόμενης Μάθησης για την καλλιέργεια της Συνεργασίας, το μοντέλο της Αντεστραμμένης Τάξης για την καλλιέργεια της Επικοινωνίας, το μοντέλο του Περιτυλιγμένου Περιεχομένου για την καλλιέργεια της Μεταγνώσης και το Ολοκληρωμένο Μοντέλο για την ενίσχυση των Ψηφιακών δεξιοτήτων. Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας ΕΠΑ65 του ΑΠΚΥ(2020-21). Προηγήθηκε βιβλιογραφική επισκόπηση και ακολούθησε εφαρμογή των παραπάνω μοντέλων, τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση εκπαίδευση. Η εφαρμογή των μοντέλων, μέσα από διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις, συνδέεται άμεσα και συμβάλλει στην προσπάθεια για τη δημιουργία ενεργών και κριτικά στοχαζόμενων πολιτών, που είναι και η απαίτηση της εποχής μας.

Λέξεις-κλειδιά: μαθησιακά μοντέλα, εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δεξιότητες 21ου αιώνα

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Ερατώ Ζυμπουλάκη, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Μαθηματικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Μed
Μαρία Λουμπάκη, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Εκπαιδευτικός στη Δημοτική Εκπαίδευση, Μed
Παναγιώτα Κωνσταντίνου, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια
Μαρία Φραγκάκη, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Συντονίστρια/Καθηγήτρια Σύμβουλος