Η γλωσσική έκφραση μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατά την τηλεκπαιδευτική διαδικασία: Πρόταση ερευνητικού σχεδιασμού


Φίλιππος Ευαγγέλου
Abstract

Το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανταποκρινόμενο στην αναστολή της δια ζώσης διδασκαλίας στις εκπαιδευτικές δομές, εξαιτίας της πανδημίας του ιού COVID-19, ενεργοποίησε την εφαρμογή της Tηλεκπαίδευσης - Εξ Αποστάσεως Διδασκαλίας (Τ-ΕΑΔ) στους μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.  Η εφαρμογή της «Επείγουσας Εξ Αποστάσεως Διδασκαλίας», όπως αναφέρεται σε παγκόσμιο επίπεδο, στα σχολεία μετέφερε το ενδιαφέρον στη σπουδαιότητα των ψηφιακών μέσων και ειδικότερα στον τρόπο αξιοποίησής τους στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες τίθεται το ερώτημα, που σχετίζεται με τον βαθμό στον οποίο ο ρόλος της Τ-ΕΑΔ θα περιοριστεί στην κάλυψη των έκτακτων αναγκών λόγω της πανδημίας στο πλαίσιο μιας τεχνοκεντρικής προσέγγισης ή αν θα προσανατολιστεί στον εμπλουτισμό των γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών και μαθητών ανοίγοντας νέους ορίζοντες διδασκαλίας και μάθησης, με σκοπό «να μάθουν οι μαθητές πώς να μαθαίνουν» συνδυάζοντας την πολυμορφικότητα των νέων τεχνολογιών και τις νέες μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης. Στην παρούσα εργασία περιγράφεται μια πρόταση ερευνητικού σχεδιασμού που θα έχει ως σκοπό τη διερεύνηση των στάσεων και απόψεων φιλολόγων εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τη γλωσσική έκφραση μαθητών κατά την τηλεκπαιδευτική διαδικασία.

Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biography
Φίλιππος Ευαγγέλου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

1.Διδάκτωρ Πανεπσιτημίου Ιωαννίνων

2.Μεταδιδάκτορας Ερευνητής Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

3.Μέλος Σ.Ε.Π. Ελληνικού Ανοικτου Πανεπσιτημίου

References
Αναστασιάδης, Π. (2020α). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID-19: το παράδειγμα της Ελλάδας και η πρόκληση της μετάβασης στο «Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 20-48. Doi:doi:https://doi.org/10.12681/jode.25506
Αναστασιάδης, Π. (2020β). Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Παιδαγωγική και Κοινωνική Διάσταση. Στο Σ. Παπαδάκης & Ν. Ανταμπούφης (Επιμ.), Πρακτικά Περιλήψεων Επιστημονικής Τηλεδιημερίδας για την Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο: «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σχολική πραγματικότητα», 25 – 26 Απριλίου 2020 (σ.273) , Πάτρα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (Ε.Δ.Α.Ε.) - ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας
Αρμακόλας, Σ. & Παναγιωτακόπουλος, Χ. (2020). Eξ αποστάσεως διδασκαλία μέσω τηλεδιάσκεψης: οι επιδράσεις των τεχνολογικών παραγόντων. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Vol 16 (No 1), 22 - 43. Doi: https://doi.org/10.12681/jode.22800, Ανακτήθηκε 10 Οκτωβρίου, 2020, από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/22800/19866
Καλαβάσης, Φ., Κοντάκος, Α., Θεοδωροπούλου, Ε. & Κρητικός, Γ. (2020). Η σχολική μονάδα την επόμενη μέρα. Στο Φ. Καλαβάσης, Α. Κοντάκος, Ε. Θεοδωροπούλου & Γ. Κρητικός (Επιμ.), Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα elearn: Ταχύρρυθμο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα για Εκπαιδευτικούς «Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση». Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Κανελλόπουλος, Α., Κουτσούμπα, Μ., & Γκιόσος, Ι. (2019). Η μάθηση σε μία Τηλε-κοινότητα Διερεύνησης. Από τη Θεωρία της Διαδραστικής Απόστασης στη Θεωρία της Τηλε-εγγύτητας. Στο Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Ε., Ιωακειμίδου, Β., Νιάρη, Μ., Αγγέλη, Α., Σφακιωτάκη, Κ. & Κουτζεκλίδου, Β. (Επιμ.), Πρακτικά 10ου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Διαμορφώνοντας από Κοινού το Μέλλον της Εκπαίδευσης. Αθήνα 22-24 Νοεμβρίου 2019 (σσ. 170-183). DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.2329.
Κανελλόπουλος, Α., Κουτσούμπα, Μ. & Γκιόσος, Ι. (2020). Η Οπτικοακουστική Μάθηση και Τηλεδιάσκεψη στην εξΑΕ. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(1), 44-63. Doi: https://doi.org/10.12681/jode.22976
Κουτσογιάννης, Δ. (2020). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και νέοι γραμματισμοί στο σχολείο. Στο Σ. Παπαδάκης & Ν. Ανταμπούφης (Επιμ.), Πρακτικά Περιλήψεων Επιστημονικής Τηλεδιημερίδας για την Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο: «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σχολική πραγματικότητα», 25 – 26 Απριλίου 2020 (σ. 21), Πάτρα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (Ε.Δ.Α.Ε.) - ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας.
Λιγούτσικου, Ε., Κουτσούμπα, Μ. Κουστουράκης, Γ. & Λιοναράκης, Α. (2015). Η Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης ως κινητήριος δύναμη ενεργοποίησης και μαθησιακής εξέλιξης στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με την αξιοποίηση των ΤΠΕ. Στο Α. Λιοναράκης, Β. Ιωακειμίδου, Ε. Μανούσου, Μ. Νιάρη, Τ. Χαρτοφύλακα & Σ. Παπαδημητρίου (Επιμ.), Πρακτικά 8ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Καινοτομία και Έρευνα, 7-8 Νοεμβρίου 2015 (Τόμος 1, Μέρος Α, σσ. 43 - 57). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.16
Λιοναράκης Α. & Μανούσου, Ε. (2020). Σύντομη συνέντευξη του Κοσμήτορα Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, Καθηγητή στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση κ. Αντώνη Λιοναράκη, ο οποίος σκιαγραφεί τα χαρακτηριστικά και εστιάζει σε πρακτικές συμβουλές για την επιτυχημένη εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην πράξη. [Βίντεο]. Διαθέσιμο κατόπιν εγγραφής στο: https://learn.eap.gr/mod/url/view.php?id=9168
Λιοναράκης, Α. (2020). Φιλοσοφία, αρχές και μέθοδοι της εξΑΕ. Στο Σ. Παπαδάκης & Ν. Ανταμπούφης (Επιμ.), Πρακτικά Περιλήψεων Επιστημονικής Τηλεδιημερίδας για την Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο: «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και σχολική πραγματικότητα», 25 – 26 Απριλίου 2020 (σ. 20), Πάτρα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (Ε.Δ.Α.Ε.) - ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας.
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, E., Χαρτοφύλακα, Τ., Παπαδημητρίου, Σ. & Ιωακειμίδου, B. (2020). Editorial. Διακήρυξη για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16 (1), 4-8. Doi: https://doi.org/10.12681/jode.23741. Ανακτήθηκε 25 Οκτωβρίου, 2020, από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/23741/19868
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Ε. & Χαρτοφύλακα, Α. (2020). Η εμπειρία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και η αξιοποίησή της σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ανακτήθηκε 27 Οκτωβρίου, 2020, από https://www.esos.gr/arthra/66695/i-empeiria-toy-ellinikoy-anoiktoy-panepistimioy-kai-i-axiopoiisi-tis-se-oles-tis
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β. Παπαδημητρίου, Σ. & Καραγιάννη, Ε. (2020). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, βασικές αρχές και εφαρμογές. Στο Ε. Μανούσου, Τ. Χαρτοφύλακα, Β. Ιωακειμίδου, Σ. Παπαδημητρίου & Ε. Καραγιάννη (Επιμ.), Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση». Αθήνα: Ι.Ε.Π.,Ε.Α.Π.
Μίμινου, Α. & Σπανακά, Α. (2013). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Καταγραφή και συζήτηση μίας βιβλιογραφικής επισκόπησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 7ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο: «Μεθοδολογίες μάθησης», 8-10 Nοεμβρίου 2013 (τόμ.2, μέρος Α΄, σσ. 78-90) Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.580.
Παπαδημητρίου, Σ. (2020). Η συμβολή της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης στην εξ αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 49-66. doi:https://doi.org/10.12681/jode.24560
Ράμμος, Δ. & Μπράτιτσης, Θ. (2020). Η επικοινωνία με τους γονείς στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην εποχή της πανδημίας Covid-19. Η περίπτωση του Δημοτικού Σχολείου. Στο Θ. Μπράτιτσης (Επιμ.), Πρακτικά Περιλήψεων 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με τίτλο: «Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι και Ηλεκτρονική Μάθηση», 3 – 4 Οκτωβρίου 2020 (σ. 22 ). Φλώρινα: Εργαστήριο Δημιουργικότητας, Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση (ΔηΚαιΤΕ) του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ).
Τσινάκος, Α. (2020).Τι είναι αυτό που γίνεται στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο αυτή τη στιγμή. Ανακτήθηκε 20 Οκτωβρίου, 2020, από https://edu.ellak.gr/2020/04/02/ex-apostaseos-didaskalia-ti-ine-afto-pou-ginete-stin-ellada-ke-se-olo-ton-kosmo-afti-ti-stigmi/
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (2020). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Οδηγίες και ενημέρωση. Ανακτήθηκε 5 Οκτωβρίου, 2020, από https://www.minedu.gov.gr/exetaseis-2/1650-covid19/44445-21-03-2020-odigies-gia-tin-eks-apostaseos-ekpaidefsi
Φιλιππούσης, Γ. & Αναστασιάδης, Π. (2019). Η Τηλεδιάσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο: Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εποικοδομητικής Διδακτικής Προσέγγισης με έμφαση στην Κοινωνική Παρουσία. Στο Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Ε., Ιωακειμίδου, Β., Νιάρη, Μ., Αγγέλη, Α., Σφακιωτάκη, Κ. & Κουτζεκλίδου, Β. (Επιμ.), Πρακτικά 10ου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Διαμορφώνοντας από Κοινού το Μέλλον της Εκπαίδευσης, 10, 106-119. Ανακτήθηκε 5 Μαρτίου, 2021, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/2355/2566
Φύκαρης, Ι. (2014). Όρια και δυνατότητες της σύγχρονης διδασκαλίας. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Δέσποινα Κυριακίδη.
Φύκαρης, Ι. (2015). Θέματα Παιδαγωγικής Επιστήμης. Εκδόσεις Δέσποινα Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη.
Φύκαρης, Ι. (2021, υπό δημοσίευση). Η Εξ Αποστάσεως Διδασκαλία στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Μια διδακτική δυνατότητα (;) ή ένα εκπαιδευτικο-κοινωνικό δίλημμα (;). Παιδαγωγική Επιθεώρηση.
Abidah, A., Hidaayatullaah, H. N., Simamora, R. M., Fehabutar, D., & Mutakinati, L. (2020). The Impact of Covid-19 to Indonesian Education and Its Relation to the Philosophy of “Merdeka Belajar”. Studies in Philosophy of Science and Education, 1(1), 38-49.
Adu-Gyamfi, E., Kwadwo Addo, P. & Asamoah-Boateng, C. (2019). An Examination of Differences between the Mean Indicator Ratings by Different Stakeholders in Distance Education Program. International Journal of Higher Education, 8(4), 72-78.
Anastasiades, P. S., Filippousis, G., Karvunis, L., Siakas, S., Tomazinakis, A., Giza, P., & Mastoraki, H. (2010). Interactive Videoconferencing for collaborative learning at a distance in the school of 21st century: A case study in elementary schools in Greece. Computers & Education, 54(2), 321-339
Bates, T. (2020a). What have we learned from Covid-19 about the limitations of online learning – and the implications for the fall? [Blog post]. Aνακτήθηκε από: https://www.tonybates.ca/2020/07/04/what-have-we-learned-from-covid-19-about-the-limitations-of-online-learning/
Bates, T. (2020b). Advice to those about to teach online because of the corona-virus. Ανακτήθηκε από: https://www.tonybates.ca/2020/03/09/advice-to-those- about-to-teach-online-because-of-the-corona-virus/
Cohen, L., & Manion, L. (2000). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας (4η έκδ.). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Hodges, C. Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Retrieved at 25 October, 2020, from https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Kara, Μ. & Gulfidan C. (2019). Master’s Students’ Perceptions and Expectations of Good Tutors and Advisors in Distance Education. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(2), 162-179.
Kesim. E. (2019). A study of the graduate theses on distance learning administration in Turkey from 1999 to 2019. Journal of Distance Education, 21(2), 17-36.
Reich, J., Buttimer, C. J., Fang, A., Hillaire, G., Hirsch, K., Larke, L., … Slama, R. (2020). Remote Learning Guidance From State Education Agencies During the COVID-19 Pandemic: A First Look. Ανακτήθηκε 19 Μαΐου 2020, από http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/1038/1
Reykdal, C. (2020). BULLETIN Nο. 016-20 Student Engagement And Support. Washington Office of Superintendent of Public Instruction. Ανακτήθηκε 19 Μαΐου 2020, από https://www.k12.wa.us/sites/default/files/public/bulletinsmemos/ bulletins2020/COVID19%20Guidance%20on%20Online%20Learning_Waivers _School%20Closures_as%20of%20March%206%202020.pdf
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου (Β. Νταλάκου, & Κ. Βασιλικού, Μτφ). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Saykili, Α. (2018). Distance Education: Definitions, Generations, Key Concepts and Future Directions. International Journal of Contemporary Educational Research, 5(1), 2-17.
Sivrikayai, S. (2019). Chemistry students and opinions about taking chemistry education as distance education. European Journal of Open Education and e-learning Studies, 4(2), 35 – 45.
Takahama, E. (2020). Northshore School District closes all schools for coronavirus concerns: ‘We are no longer able to provide quality instruction.’ The Seattle Times. Ανακτήθηκε 19 Μαΐου 2020, από https://www.seattletimes.com/seattle-news/education/northshore-school-districtcloses-all-schools-beginning-thursday-school-will-resume-online-monday/
Unesco (2020). Teacher Task Force calls to support 63 million teachers touched by the COVID-19 crisis. Retrieved at 05 Νοεμβρίου, 2020, από https://en.unesco.org/news/teacher-task-force-calls-support-63-millionteachers-touched-covid-19-crisis
Winthrop, R. (2020). How has the coronavirus impacted the classroom? On the frontlines with Dr. Jin Chi of Beijing Normal University. Center for Universal Education Senior Fellow - Global Economy and Development. Ανακτήθηκε στις 10/2/2021, από URL:https://www.brookings.edu/blog/education-plus-development/2020/02/27/how-has-the-coronavirus-impacted-the-classroom-on-the-frontlines-with-dr-jin-chi-of-beijing-normal-university/
Zhang, W., Wang, Y., Yang, L., & Wang, C. (2020). Suspending Classes Without Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy in the COVID-19 Outbreak. Journal of Risk and Financial Management, MDPI, Open Access Journal, 13(3), 1-6.
Zhao, N., Zhou, X., Liu, B. & Liu, W. (2020). Guiding Teaching Strategies with the Education Platform during the COVID-19 Epidemic: Taking Guiyang No. 1 Middle School Teaching Practice as an Example. Science Insights Education Frontiers, 5(2), 531-539.