Η εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση κατά την περίοδο της πανδημίας: ζητήματα οργάνωσης και προοπτικές εξέλιξης


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση ζητήματα οργάνωσης προοπτικές εξέλιξης
Κωνσταντίνος Καλατζής
Περίληψη

Η παύση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων λόγω της πανδημίας επέφερε σοβαρές επιπτώσεις σε διάφορους τομείς της καθημερινότητας. Το παρόν άρθρο παρουσιάζει το πλαίσιο των εκπαιδευτικών διεργασιών, όπως αυτό σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε στις συνθήκες έκτακτης ανάγκης οι οποίες διαμορφώθηκαν λόγω της τάχιστης και ευρείας εξάπλωσης του ιού σε παγκόσμιο μάλιστα επίπεδο, ενώ παράλληλα προτείνει τρόπους οργάνωσης της εξ αποστάσεως σχολικής εκπαίδευσης. Επιπροσθέτως, φιλοδοξεί να σκιαγραφήσει τις πρακτικές και τις τεχνολογίες εκείνες που απαιτούνται για την υποστήριξη τόσο του νέου μαθησιακού περιβάλλοντος όσο και των μελών της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παράλληλα τονίζει την αναγκαιότητα της ενισχυμένης προσφοράς σπουδών, ενώ εν κατακλείδι αναδεικνύει το διττό ρόλο του διδάσκοντα και τη σημαντικότητα της εργασιακής ενίσχυσης και υποστήριξής του σύμφωνα με τα δεδομένα που δημιούργησε η νέα εποχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
Κωνσταντίνος Καλατζής, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) Μεταπτυχιακός Φοιτητής
Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας ΠΕ79.01
Αναφορές
Αμοργιανιώτη, Ε. (2020). Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση την εποχή του Covid‐19. Ποιοτική Προσέγγιση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. International Journal of Educational Innovation, 2(7), 63-73. Ανακτήθηκε στις 30 Μαρτίου, 2021 από https://journal.eepek.gr/assets/uploads/manuscripts/manuf_250_qfvwJu1582.pdf
Αναστασιάδης, Π. (2017). «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2000-2015»: Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με την χρήση των ΤΠΕ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Μια αποτίμηση της ερευνητικής συνεισφοράς. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(1), 88-128.
Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID-19: το παράδειγμα της Ελλάδας και η πρόκληση της μετάβασης στο «Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 20-48. doi:https://doi.org/10.12681/jode.25506
Αρμακόλας, Σ. (2018). Διερεύνηση, ανάλυση και μελέτη των παραγόντων που επιδρούν σε περιβάλλον σύγχρονης τηλεκπαίδευσης με αξιοποίηση συμμετοχικών-βιωματικών τεχνικών (Διδακτορική Διατριβή). Πανεπιστήμιο Πατρών. Πάτρα.
Βασάλα, Π. (2005). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και τεχνολογικές εφαρμογές, 53-64. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Cnn Greece. (2019, Νοέμβριος 05). Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας για τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία. Cnn Greece. Ανακτήθηκε στις 30 Μαρτίου, 2021 από https://www.cnn.gr/ellada/story/196338/sygkentrosi-diamartyrias-sto-ypoyrgeio-paideias-gia-tis-elleipseis-ekpaideytikon-sta-sxoleia
Κάτσικας, Χ. (2020, 5 Ιουνίου). Έρευνα: Λιγότεροι και πιο γερασμένοι οι Έλληνες καθηγητές. Alfavita. Ανακτήθηκε 19 Μαΐου, 2021 από: https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/324278_ereyna-ligoteroi-kai-piogerasmenoi-oi-ellines-kathigites
Κελενίδου, Π., Αντωνίου, Π., & Παπαδάκης, Σ. (2017). Η εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση. Συστηματική ανασκόπηση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(2Α), 168-184.
ΚΥΑ 16838 (2020). ΦΕΚ 783/Β/10-3-2020.
Λιακοπούλου, Ε., & Σταυροπούλου, Ε. (2021). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο κατά την περίοδο του covid-19: προβληματισμοί, δυσκολίες και αναληφθείσες ενέργειες αντιμετώπισής τους. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες, (1), 331-341.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση. Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 33-52. Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και Διαδικασίες Μάθησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές, 13-38. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. ISBN: 960-538-583-X.
Μανούσου, Ε. (2016). Editorial. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 12(2), 4. doi:https://doi.org/10.12681/jode.10870
Μανούσου, Ε. (2017). Editorial. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(1), 3-4. doi: https://doi.org/10.12681/jode.14028
Μανούσου, Ε., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ. & Χαρτοφύλακα, Α. (2021). Προκλήσεις και καλές πρακτικές για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στον ελληνικό χώρο κατά την περίοδο της πανδημίας. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 17(1), 19-37. doi:https://doi.org/10.12681/jode.26762
Νιανιούρης, Α., & Καλογιαννάκης, Μ. (2020). Δημιουργία Πολυμορφικού Εκπαιδευτικού Περιβάλλοντος με τη μέθοδο της ΕξΑΕ στην ενότητα «Ερευνώ και Ανακαλύπτω» της Στ’ τάξης: «Αναπνευστικό σύστημα». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(1), 145-175.
Παπαδημητρίου, Σ. (2018). Σχολική εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Μελέτες περίπτωσης στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Στο Γ. Παπαδημητρίου & Χ. Κωσταρής (Επιμ.), Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Αναζητώντας την καινοτομία, την τέχνη, τη δημιουργικότητα», Γ΄ τόμος, 85-98. Αθήνα. Ανακτήθηκε στις 21 Μαρτίου, 2021 από https://www.dropbox.com/s/pafl0nfp20nzdhy/3%CE%BF%20%CE%A3%CF%85%CE%BD%CE%AD%CE%B4%CF%81%CE%B9%CE%BF%20-%20%CE%93%20%CF%84%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CF%82.pdf?dl=0
Παπαδημητρίου, Σ. (2020). Η συμβολή της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης στην εξ αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 49-66. doi:https://doi.org/10.12681/jode.24560
Παπαδημητρίου, Σ., & Λιοναράκης, Α. (2010). Ο Ρόλος του Καθηγητή - Συμβούλου και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής του στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6(1,2), 106-122. doi:https://doi.org/10.12681/jode.9754
Παπαδόπουλος, Σ. (2021). Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Διοικητικά-Οργανωτικά-Θεσμικά Προβλήματα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες, (1), 373-381.
Ράικου, Ν., Κωνσταντοπούλου, Γ., & Λαβίδας, Κ. (2021). Άγχος και δεξιότητες εκπαιδευτικών κατά τη διαχείριση της εκπαιδευτικής κρίσης λόγω της πανδημίας COVID-19. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες, (1), 521-531.
Σοφός, Α. Λ. (2021). Εκπαίδευση υπό έκτακτες συνθήκες ή εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση; Προβληματισμοί και ζητήματα που προκύπτουν για τον εκπαιδευτικό και προοπτικές για το μέλλον. 1ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες, (1), 38-50.
Υ.ΠΑΙ.Θ. (2020α). Οδηγίες για ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανακτήθηκε στις 21 Μαρτίου, 2021 από https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/%CE%A3%CE%A5%CE%9D_%CE%A3%CE%A4%CE%9F_39676.pdf
Υ.ΠΑΙ.Θ. (2020β). 06-04-20 Χωρίς χρέωση από κινητά δίκτυα η πρόσβαση σε ψηφιακές πλατφόρμες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανακτήθηκε στις 19 Μαΐου, 2021 από: https://www.minedu.gov.gr/news/44583-06-04-20-xoris-xreosi-apo-kinita-diktya-i-prosvasi-se-psifiakes-platformes-gia-tin-eks-apostaseos-ekpaidefsi-2
Ali, T. & Herrera, M. (2020). Distance Learning During COVID-19: 7 Equity Considerations for Schools and Districts. Issue Brief. Southern Education Foundation.
Bates, A. W. (2019). Teaching in a Digital Age [eBook version], 2nd Edition. Vancouver, B.C.: Tony Bates Associates Ltd.
Beldarrain, Y. (2006). Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance education, 27(2), 139-153.
Christensen, R. & Alexander, C. (2020). Preparing K-12 Schools for a Pandemic Before It Occurs. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 261-272. Waynesville, NC USA: Society for Information Technology & Teacher Education. Retrieved March 18, 2021 from https://www.learntechlib.org/primary/p/216257/
Gallagher, H. A., & Cottingham, B. (2020). Improving the Quality of Distance and Blended Learning. EdResearch for Recovery Project, 8.
Goksu, D. Y., & Duran, V. (2020). Flipped Clasroom Model in the Context of Distant Training. In S. Idin (Ed.), Research highlights in education and science 2020, 104-127. International Society for Research in Education and Science (ISRES). Retrieved March 29, 2021 from https://www.researchgate.net/profile/Ismail-Doenmez-3/publication/347976048_STEM_Education_Dimensions_from_STEM_Literacy_to_STEM_Assessment/links/5feb106092851c13fed04e55/STEM-Education-Dimensions-from-STEM-Literacy-to-STEM-Assessment.pdf#page=108
Guraya, S. (2020). Combating the COVID-19 outbreak with a technology-driven e-flipped classroom model of educational transformation. Journal of Taibah University Medical Sciences (2020) 15(4), 253-254. doi: https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2020.07.006
Hanover Research (2011). Distance Education Models and Best Practices. Academy Administration Practice. Retrieved March 18, 2021 from https://www.imperial.edu/ivc/files/Distance_Education_Models_and_Best_Practices.pdf
Karalis, T. (2020). Planning and evaluation during educational disruption: Lessons learned from COVID- 19 pandemic for treatment of emergencies in education. European Journal of Education Studies, 7 (4), 125-142.
Koutsoupidou, T. (2014). Online distance learning and music training: benefits, drawbacks and challenges. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 29(3), 243-255.
Moore, M. (2005). Theory of transactional distance. In D. Keegan (Ed.), Theoretical principles of distance education [eBook version], 22-38. New York: Routledge
O'Rourke, J. (2003). Tutoring in open and distance learning: A handbook for tutors. Commonwealth of Learning, Vancouver. doi:http://hdl.handle.net/11599/121
Reimers, F.M. & Schleicher, A. (2020). A Framework to Guide an Education Response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD, Paris. Ανακτήθηκε στις 19 Μαΐου, 2021 από https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=126_126988-t63lxosohs&title=A-framework-to-guide-an-education-response-to-the-Covid-19-Pandemic-of-2020
Tinubu Ali, T. & Herrera, M. (2020). Distance learning during COVID-19: Seven equity considerations for schools and districts. Atlanta, GA: Southern Education Foundation. Retrieved March 18, 2021 from https://www.southerneducation.org/covid-19-digital-equity/