Επανασχεδιάζοντας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Όραμα του Μουράτ Β’ για τη Θεσσαλονίκη» στο νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο διδασκαλίας της Ιστορίας στις συνθήκες της πανδημίας COVID-19


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
διδακτική ιστορίας εκπαιδευτικό πρόγραμμα ψηφιακό παιχνίδι ρόλων
ΜΑΡΙΑ (MARIA) ΓΚΙΡΤΖΗ (GKIRTZI)
ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΜΠΟΥΝΤΙΔΟΥ
ΝΕΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Περίληψη
Στην παρούσα εισήγηση παρουσιάζεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Όραμα του Μουράτ Β’ για τη Θεσσαλονίκη» επανασχεδιασμένο με βάση το νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο και τις ανάγκες που δημιούργησαν οι νέες συνθήκες (πανδημία COVID-19). Αποτελεί μια πρωτότυπη πρόταση προσέγγισης της ιστορίας και των μνημείων της Θεσσαλονίκης στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, απευθύνεται σε μαθητές της A/βάθμιας και B/βάθμιας εκπαίδευσης και ο σχεδιασμός του στηρίχθηκε σε δραματοποίηση ιστορικού σεναρίου-παιχνίδι ρόλων μέσω τηλεδιάσκεψης, υποστηριζόμενου από πολυμεσικές εφαρμογές. Ο συνδυασμός σύγχρονων μαθησιακών τεχνικών & ποικίλων εφαρμογών των ΤΠΕ συνέβαλε στη δημιουργία ενός καινοτόμου προγράμματος στα δεδομένα των πολιτιστικών δράσεων, το οποίο κάλλιστα με τη χρήση τηλεδιάσκεψης, η οποία επιβλήθηκε στις μέρες μας σε ευρεία κλίμακα, θα μπορούσε να εφαρμοστεί όχι μόνο σε μια σχολική τάξη αλλά σε δίκτυο σχολείων
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΜΑΡΙΑ (MARIA) ΓΚΙΡΤΖΗ (GKIRTZI), HELLENIC OPEN UNIVERSITY
Σ.Ε.Π. στο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ"
Αναφορές
Βιβλιογραφία
Apostolidou, E. (2020). Archaeology & History Education. Στο D. Trskan & S. Bezjak (ed.), Archaeological Heritage & Education: An International Perspective on History Education, (σ.13-32), Ljubljana: UNESCO.
Voglis, P., Kasvikis, K., Kokkinos, G., Koulouri, C., Palikidis, A. and Tsafos, V. (2018). Προγράμματα Σπουδών για την Ιστορία (Γ΄ Δημοτικού – Α΄ Λυκείου): Θεωρητικό πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών Ιστορίας. http://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Humanities/2018/2018-11-02_ps_istorias_eisagogi.pdf (πρόσβαση 12/1/2021).
Γιανακόπουλος, Δ. (2011). Θεωρητικό Κείμενο Ιστορίας. Στο Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης, τ.2, ΠΕ02-Φιλόλογοι, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Γκιρτζή, Μ., Καραγιάννης, Σ., Κύρδη Κ., Μέγα, Γ., Παρδάλη, Μ. & Σηφάκη, Ει. (2012). Βασικός οδηγός πολιτιστικών προγραμμάτων. Στο Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης, τ.5, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Γκιρτζή, Μ. & Μπουντίδου, Α. (2011). «Το όραμα του Μουράτ Β’ για τη Θεσσαλονίκη»: ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιασμένο για το Νέο Σχολείο. Στα Πρακτικά του 6ου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, (σ.446-454), Λουτράκι.
Γκότσης, Σ. (2011). «Εμείς» και οι «άλλοι» στη μουσειακή εκπαίδευση: αναφορά σε εκδοχές της διαπολιτισμικότητας μέσα από παραδείγματα ελληνικών εφαρμογών. Στα Πρακτικά Η Άνοιξη των Μουσείων, (σ.55-66), Ρέθυμνο.
Καραμπάτη Π. & Πατρινός Α.Ι. (2009). “Η χρήση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών ως μουσειακών εκπαιδευτικών εργαλείων: η περίπτωση του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα”, MUSEOLOGY – International Scientific Electronic Journal, 5, 16-34.
Kasvikis, K. (2020). The Minoan Palaikastro Educational Project. Στο D. Trskan & S. Bezjak (ed.), Archaeological Heritage & Education: An International Perspective on History Education, (σ.69-90), Ljubljana: UNESCO.
Kasvikis, K. & Kouseri, G. (2019). ‘Antiquity revisited: Challenges and opportunities in the creation of the new Greek history curriculum’. History Education Research Journal, 16 (2), (182–94). DOI https://doi.org/10.18546/HERJ.16.2.03
Kouseri, G. (2020). What ‘Remains’ of the Past? Historical Thinking through Historical Enquiry. Στο D. Trskan & S. Bezjak (ed.), Archaeological Heritage & Education: An International Perspective on History Education, (σ.151-172), Ljubljana: UNESCO.
Κουτσός, Μ. (2000). Διδακτική της ιστορίας. Θεσσαλονίκη: Ζήτης.
Λεοντσίνης, Γ. (2002). Το μουσείο στο πλαίσιο της Διδακτικής της Γενικής και της Τοπικής Ιστορίας. Στο Γ. Κόκκινος & Ε. Αλεξάκη (επιμ.), Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη μουσειακή αγωγή, (σ.109-114), Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση-Εννοιοκεντρική αναπλαισίωση και σχέδια εργασίας. Αθήνα: Γρηγόρης.
Μικρόπουλος, Τ.Α. (2011). Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Στο Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης, τ.1, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Νικονάνου, Ν., Μπούνια, Α., Φιλιππουπολίτη, Α., Χουρμουζιάδη, Α., Γιαννούτσου, Ν. (2015). Μουσεία και τυπική εκπαίδευση. Στο Νικονάνου, Ν., Μπούνια, Α., Φιλιππουπολίτη, Α., Χουρμουζιάδη, Α., Γιαννούτσου, Ν. (επιμ.), Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα, [e-book] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/715
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2011). Νέο Σχολείο: Πρώτα ο μαθητής. Στο Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης, τ.1, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (20111). Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης: πλαίσιο βασικών αρχών και προσανατολισμών. Στο Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης, τ.1, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Παπαδοπούλου Β., Αναγνώστου Π., Κλεφτάκη Π., Ράπτη Α. (2006). Βιωματική προσέγγιση της Ιστορίας μέσω πρότυπου εκπαιδευτικού λογισμικού «Τα παιδία παίζει στην Αρχαία Αθήνα». Στα Πρακτικά Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό: Ζητήματα δημιουργίας, διδακτικής χρήσης και αξιολόγησης, (σ.35-39), Βόλος.
Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (2003). Μάθηση και Διδασκαλία στην εποχή της πληροφορίας-Ολική Προσέγγιση. Τόμος Α’. Αθήνα: Ράπτη.
Σολομών, Ι. (2000). Το κλειστό σχολείο έχει πεθάνει;. Στο Γ. Μπαγάκης (επιμ.), Προαιρετικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα στη Σχολική Εκπαίδευση, (σ.17-27), Αθήνα: Μεταίχμιο.
Selwyn, N. (2010). School 2.0 – rethinking the future of the schools in the digital age. Στο Α. Τζιμογιάννης (επιμ.), Πρακτικά 7ου Συνεδρίου “ΤΠΕ στην εκπαίδευση”, (σ. 13-30), Κόρινθος.
Τσιβάς, Α. (2011). “Παιδαγωγική αξιοποίηση των δυνατοτήτων των ΤΠΕ στην ιστορική εκπαίδευση”,Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 4(1-3), 151-164.
Φουντοπούλου, Μ.-Ζ. (2011). Αρχαία Ελληνικά και Νέο Σχολείο. Στο Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης, τ.2, ΠΕ02-Φιλόλογοι, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Φουρλίγκα, Ε. & Βεροπουλίδου, Ρ. (2020). Θα σχεδιάσουμε εκπαιδευτικό πρόγραμμα στη νέα περιοδική έκθεση; Στα Πρακτικά της Ημερίδας Ελληνικής Ομάδας Εργασίας ICOM/CECA - Εφήμεροι Σχεδιασμοί: Εκπαιδευτικές Δράσεις στο πλαίσιο Περιοδικών Εκθέσεων, (σ.124-134), Αθήνα.
Χαλκιά, Α. (2002). Ένα βήμα πιο κοντά στο μουσείο. Στο Γ. Κόκκινος & Ε. Αλεξάκη (επιμ.), Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη μουσειακή αγωγή, (σ.297-308). Αθήνα: Μεταίχμιο.
UNESCO (1996). Εκπαίδευση: ο θησαυρός που κρύβει μέσα της. Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για την Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα, Παρίσι: UNESCO.