Επείγουσα εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης-κατάρτισης στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση-κατάρτιση επαγγελματική κατάρτιση ΔΙΕΚ
Όλγα Απέργη
Περίληψη

Το παρόν άρθρο μελετά την οργάνωση και τη διοίκηση της επείγουσας, λόγω της απειλής της ασθένειας του κορωνοϊού του 2019, εξ αποστάσεως διδασκαλίας στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης σε κεντρικό επίπεδο –μέσα από τις οδηγίες, τις εγκυκλίους και τα νομοθετήματα του υπουργείου παιδείας–, καθώς και την εφαρμογή και την υποστήριξή της σε τοπικό επίπεδο –λαμβάνοντας υπόψη οδηγίες των διευθύνσεων των ΔΙΕΚ αλλά και επιστολών της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών ΔΙΕΚ προς την κεντρική διοίκηση. Παρουσιάζει τον τρόπο υλοποίησης της εξ αποστάσεως κατάρτισης στις δύο φάσεις της πανδημίας, διακριτά, διότι στην πρώτη εφαρμόστηκε αιφνιδιαστικά ενώ στη δεύτερη υπήρχε χρόνος για μεγαλύτερη προετοιμασία. Τα θέματα που διαπραγματεύεται το άρθρο αφορούν στους οδηγούς σπουδών των προγραμμάτων κατάρτισης –το κανονιστικό πλαίσιο κάθε ειδικότητας–, την παντελή έλλειψη εκπαιδευτικού υλικού, την επιλογή των εκπαιδευτών, τα καθήκοντά τους και, τέλος, την υλικοτεχνική υποδομή για την εφαρμογή της επείγουσας απομακρυσμένης διδασκαλίας. Όλα τα θέματα που παρουσιάζονται συνοδεύονται από σκέψεις και προβληματισμούς για τη μεθοδολογία που εφαρμόστηκε σε σχέση με τις προϋποθέσεις που η ίδια η μέθοδος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης απαιτεί και θέτουν ερωτήματα για τη μελλοντική εφαρμογή της μεθόδου που νομοθετήθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας για προγράμματα κατάρτισης των ΔΙΕΚ τον Δεκέμβριο του 2020 και πρόκειται να εφαρμοστεί άμεσα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Αποστόλου, Ν. (2021). Η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης από την οπτική γωνία των καταρτιζόμενων. International Journal of Educational Innovation 3(1), 85-94. Ανακτήθηκε από: https://journal.eepek.gr/issue/vol-3-issue-1-2021
Απόφαση Κ1/145040/2020. Οδηγίες διεξαγωγής κατάρτισης στα ΙΕΚ. Γενικός Γραμματέας ΕΕΚΔΒΜ (23.10.2020).
Απόφαση Κ5/15605/2021. Τροποποίηση της υπ΄αρ. 5954/23-06-2014 υπουργικής απόφασης «Κανονισμός Λειτουργίας ΙΕΚ που υπάγονται στη ΓΓΔΒΜ». Γενικός Γραμματέας ΕΕΚΔΒΜΝ. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 550, τ. Β΄, 12.02.2021).
Berg, G. A., & Simonson, M. (n.d.). Distance learning. Σε Encyclopedia Britannica online. Ανακτήθηκε από: https://www.britannica.com/topic/distance-learning
Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας (ΓΓΕΕΚΔΒΜΝ) (2020, Μάιος 22). Οδηγοί Σπουδών ειδικοτήτων ΙΕΚ του Ν.4186/2013. Ανακτήθηκε από: http://www.gsae.edu.gr/el/toppress/1427-odigoi-spoudon-eidikotiton-iek-tou-n-4186-2013
Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας (ΓΓΕΕΚΔΒΜΝ) (2021, Απρίλιος 29). Οδηγοί Σπουδών ειδικοτήτων ΙΕΚ του Ν.4186/2013. Ανακτήθηκε από http://www.gsae.edu.gr/el/toppress/1427-odigoi-spoudon-eidikotiton-iek-tou-n-4186-2013
Chaney, B. H. (2006). History, Theory, and Quality Indicators of Distance Education: A Literature Review. Office of Health Informatics Texas A&M University. Ανακτήθηκε από https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/mobility/virtual/WG4%20R%20distanceed.pdf
ΔΙΕΚ Αμαρουσίου (χ.χ.). Καθήκοντα και υποχρεώσεων των εκπαιδευτών. Ανακτήθηκε από: https://iek-amarous.att.sch.gr/kathikonta/
ΔΙΕΚ Ξάνθης (2017, Μάρτιος 14). Εκπαιδευτές: Καθήκοντα – Υποχρεώσεις. Ανακτήθηκε από: http://iek.xan.edu.gr/index.php/ekpaideftes/kathikonta-ypoxreoseis
ΔΙΕΚ Χίου (2020, Μάιος 27). Προσοχή προς Εκπαιδευτές και Σπουδαστές! Τρόπος ανάρτησης υλικού στο Open Eclass. Ανακτήθηκε από: https://www.iek-chiou.gr/?p=6213
Εγκύκλιος Κ1/152450/2020. Παροχή διευκρινίσεων για την εφαρμογή της Δ1α/Γ.Π. οικ.: 71342/06.11.2020
Εγκύκλιος Κ1/31151/2016. Εφαρμογή πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης στα Δημόσια ΙΕΚ. Διευθυντής ΔΒΜ 23.02.2016
Εγκύκλιος Κ1/39156/2020. Ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα ΔΙΕΚ. Γενικός Γραμματέας ΕΕΚΔΒΜ 19.03.2020
Εγκύκλιος Κ5/53712/2021. Επανέναρξη της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας στα ΙΕΚ και υλοποίηση του Προπαρασκευαστικού Προγράμματος Πιστοποίησης Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας ΕΠΑΛ από 17 Μαΐου 2021. Γενικός Γραμματέας ΕΕΚΔΒΜ 14.05.2021
ΕΛΣΤΑΤ (2020). 2L.Εγγεγραμμένοι Σπουδαστές Δημόσιων και Ιδιωτικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης 2017 (Έκδοση 1.0). Ελληνική Στατιστική Αρχή. Ανακτήθηκε από: https://www.statistics.gr
Esos Καθημερινή Ηλεκτρονική Εφημερίδα για την Παιδεία. (2020, Νοέμβριος 4). Περιορισμένες οι δυνατότητες της σύγχρονης τηλεκπαίδευσης των σχολείων λόγω ταχύτητας ίντερνετ: Μήνυμα του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Ανακτήθηκε από: https://www.esos.gr/arthra/70199/periorismenes-oi-dynatotites-tis-syghronis-tilekpaideysis-ton-sholeion-logo-tahytitas
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Ανακτήθηκε από: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
Holmberg, B (2005). The Evolution, Principles and Practices of Distance Education. Volume 11. Oldenburgh: BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universitat. Ανακτήθηκε από: https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/mobility/virtual/WG4%20R%20distanceed.pdf
International Labour Organization (ILO) (2021). Skills development in the time of COVID-19: Taking stock of the initial responses in technical and vocational education and training - Key findings. Geneva: International Labour Office. Ανακτήθηκε από: https://www.ilo.org/skills/areas/skills-training-for-poverty-reduction/WCMS_776788
Keegan. D. (1998). The Two Modes of Distance Education, Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 13(3), 43-47. Doi: 10.1080/0268051980130306
Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 16838/2020. Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας […] πάσης φύσεως εκπαιδευτικών δομών […] από 11.3.2020 έως και 24.3.2020. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 783, τ. Β΄, 10.03.2020).
Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 71342/2020. Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας για το διάστημα από το Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2020 έως και τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 4899, τ. Β΄, 06.11.2020).
Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 98155/Γ4/2018. Κανονισμός Λειτουργίας του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 2366, τ. Β΄, 20.06.2018).
Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) Δ1α/Γ.Π.οικ.29922/2021. Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κο-ρωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας για το διάστημα από την Παρασκευή, 14 Μαΐου 2021 και ώρα 6:00 έως και τη Δευτέρα, 24 Μαΐου 2021 και ώρα 6:00. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 1944, τ. Β΄, 13.05.2021).
Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) Κ1/55547/2020. Τρόπος επαναλειτουργίας όλων των φορέων μη τυπικής εκπαίδευσης του άρθρου 17 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) […] μετά τη λήξη της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 1845, τ. Β΄, 13.05.2020).
Κυριακός, Δ. (2021). Αποτελεσματικότητα της εξ αποστάσεως κατάρτισης στα δημόσια ΙΕΚ. Έρευνα της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής σε μορφή παρουσίασης. Ανακτήθηκε από: https://www.paneddiek.gr/ereyna-tin-apotelesmatikotita-ti/
Κώστας, Α., Παράσχου, Β., & Σοφός, Α. (2015). Online εξ αποστάσεως εκπαίδευση. (e-book) Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε από: https://repository.kallipos.gr/handle/11419/182
Λιοναράκης, Α. (2001α). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, σσ. 33-77 Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2001β, Μάιος). Για ποια εξ αποστάσεως εκπαίδευση μιλάμε; Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά εισηγήσεων στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, σσ. 185-194. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ).
Μακράκης, Β. (1999). Θεωρητικό πλαίσιο και είδη αξιολόγησης. Στο Δ. Βεργίδης, Α. Λιοναράκης, Α. Λυκουργιώτης, Β. Μακράκης & Χ. Ματραλής, Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Θεσμοί και λειτουργίες, τόμος Α΄, σσ. 249-312 Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ματούση, Μ., Σαρακινιώτη, Α., & Τσατσαρώνη, Α. (2014, Ιούνιος). Μεταξύ δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. ΙΕΚ: Δικαίωμα στη γνώση ή ευκαιρία στη δια βίου μάθηση; Πρακτικά εισηγήσεων στο 7ο Επιστημονικό Συνέδριο Ιστορίας Εκπαίδευσης με Διεθνή Συμμετοχή «Ποια γνώση έχει την πιο μεγάλη αξία; Ιστορικές-Συγκριτικές Προσεγγίσεις», Θεματική Ενότητα Προγράμματα Σπουδών Ανώτερη Ανώτατη Εκπαίδευση, σσ. 34-46. Πάτρα: Συνεδριακό & Πολιτιστικό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών
Ματραλής, Χ. (1999α). Το έντυπο υλικό στην Εκπαίδευση από Απόσταση. Στο Α. Κόκκος, Α. Λιοναράκης, Χ. Ματραλής, & Χ. Παναγιωτακόπουλος, Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες, τόμος Γ, σσ. 21-49. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ματραλής, Χ. (1999β). Ιδιαίτερα εκπαιδευτικά «εργαλεία»-μέθοδοι: Εκπαίδευση από Απόσταση (Ενότητα 2.1). Στο Δ. Βεργίδης, Α. Λιοναράκης, Α. Λυκουργιώτης, Β. Μακράκης & Χ. Ματραλής, Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Θεσμοί και λειτουργίες, τόμος Α΄, σσ. 41-46. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Νόμος 2009/1992. Εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και άλλες διατάξεις. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 18, τ. Α΄, 14.02.1992).
Νόμος 4763/2020. Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 254, τ. Α΄, 21.12.2020).
Οδηγίες Κ5/20348/2021. Οδηγίες για την έναρξη εξαμήνων κατάρτισης και την έναρξη εφαρμογής των ωρολογίων προγραμμάτων στα Δημόσια Ι.Ε.Κ. Διευθυντής Εφαρμογής Επαγγελματικής Κατάρτισης (22.02.2021).
Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ) (2020, Μάιος 8). Επιστολές: Ολοκληρωμένη πρόταση της Ένωσης για την εφαρμογή της Εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα ΔΙΕΚ. Ανακτήθηκε από: https://www.paneddiek.gr/olokliromeni-protasi-tis-enosis-gia-tin-efarmogi-tis-ex-apostaseos-ekpaideysis-sta-diek/
Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ) (2021, Φεβρουάριος 25). Επισημάνσεις επί των οδηγιών για την έναρξη κατάρτισης και την έναρξη εφαρμογής των ωρολογίων προγραμμάτων στα Δημόσια ΙΕΚ.
Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) 18/2018. Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 31, τ. Α΄, 23.02.2018).
Σοφός, Α., Κώστας, Α, & Παράσχου, Β. (2015). Online εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε από: http://hdl.handle.net/11419/182
Υ.ΠΑΙ.Θ (2020). Σύστημα Επιλογής Υποψηφίων Καταρτιζομένων σε Δ.ΙΕΚ του Υ.ΠΑΙ.Θ. /Συχνές Ερωτήσεις/ Απάντηση στην Ερώτηση 21. Ανακτήθηκε από: https://diek.it.minedu.gov.gr/
Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) Κ1/104717/2020. Κανονισμός Διαχείρισης Μητρώου Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης των Δ.ΙΕΚ. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 3393, τ. Β΄, 10.08.2020)
Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) Κ1/122418/2016. Κριτήρια και διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτών ενηλίκων στα Δ.ΙΕΚ και στις Δ.ΣΕΚ του ν.4186/2013. Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 3405, τ. Β΄, 21.10.2016)
Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) 5954/2014. Κανονισμός Λειτουργίας Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) που υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Δ.Β.Μ.). Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 1807, τ. Β΄, 02.07.2014)
Χαλκίδου, Σ., & Γασπαρινάτου, Α. (2020). Διαδραστική απόσταση: Μια συστηματική επισκόπηση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 67-88. doi: 10.12681/jode.22302
World Health Organization (WHO) (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19): Situation Report 51. World Health Organization. Ανακτήθηκε από: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10