Επιδράσεις και εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στη συμβατική τριτοβάθμια εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
συμβατική εκπαίδευση εξ αποστάσεως εκπαίδευση επίδραση εξ ΑE σε συμβατική εκπαίδευση
Κυριακή Σφακιωτάκη
Περίληψη

Λόγω της γεωγραφικής απόστασης και του επιπέδου ανάπτυξης, η εκπαίδευση, η οποία πραγματώνεται στα συμβατικά εκπαιδευτικά ιδρύματα συχνά δεν είναι διαθέσιμη σε μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού. Με βάση έρευνα της UNESCO του 2010 σε παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφηκε πως 796 εκατομμύρια άνθρωποι δεν ήταν σε θέση να διαβάζουν και να γράφουν. Αναμφισβήτητα, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση  (στο εξής εξ ΑΕ) εισάγει νέα δεδομένα προς όλους τους ενδιαφερόμενους. Τα δύο μοντέλα εκπαίδευσης, συμβατικό και εξ αποστάσεως,  αποτελούν τομείς με προβλήματα και αντιφάσεις όσο αφορά στην αντιμετώπιση των κυριότερων ζητημάτων που αφορούν τη διασφάλιση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ταυτόχρονη διασφάλιση ανάπτυξης των ανθρώπινων δυνατοτήτων. Συχνά, σε πρακτικό επίπεδο, τα  συστήματα της συμβατικής και εξ ΑΕ αλληλοσυμπληρώνονται. Η εφαρμογή του μοντέλου της εξ ΑΕ και των υποστηρικτικών της δομών απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό, ιδιαίτερα όταν εφαρμόζεται σε δομές της συμβατικής εκπαίδευσης. Η παρούσα εργασία αποτυπώνει προσπάθεια ανίχνευσης των επιδράσεων και της εφαρμογής του μοντέλου της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στη λειτουργία του συμβατικού εκπαιδευτικού συστήματος στην  τριτοβάθμια εκπαίδευση και αποτελεί προϊόν  βιβλιογραφικής έρευνας. Αρχικά, καταγράφονται οι λόγοι που οδηγούν τη συμβατική εκπαίδευση στην υιοθέτηση του μοντέλου της εξ ΑΕ, στη συνέχεια παρουσιάζονται σημαντικά ζητήματα – προβλήματα που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, όπως επίσης καλές πρακτικές από συμβατικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τα οποία επηρεάστηκαν από την ανάγκη εφαρμογής του μοντέλου  της εξ ΑΕ. Τέλος, παρουσιάζονται οι βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να υφίστανται προκειμένου ένα συμβατικό σύστημα εκπαίδευσης να εφαρμόζει το μοντέλο της εξ ΑΕ διατηρώντας την ποιότητα ως προς την επίτευξη των διδακτικών – μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Λόγω της γεωγραφικής απόστασης και του επιπέδου ανάπτυξης, η εκπαίδευση, η οποία πραγματώνεται στα συμβατικά εκπαιδευτικά ιδρύματα συχνά δεν είναι διαθέσιμη σε μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού. Με βάση έρευνα της UNESCO του 2010 σε παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφηκε πως 796 εκατομμύρια άνθρωποι δεν ήταν σε θέση να διαβάζουν και να γράφουν. Αναμφισβήτητα, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση  (στο εξής εξ ΑΕ) εισάγει νέα δεδομένα προς όλους τους ενδιαφερόμενους. Τα δύο μοντέλα εκπαίδευσης, συμβατικό και εξ αποστάσεως,  αποτελούν τομείς με προβλήματα και αντιφάσεις όσο αφορά στην αντιμετώπιση των κυριότερων ζητημάτων που αφορούν τη διασφάλιση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ταυτόχρονη διασφάλιση ανάπτυξης των ανθρώπινων δυνατοτήτων. Συχνά, σε πρακτικό επίπεδο, τα  συστήματα της συμβατικής και εξ ΑΕ αλληλοσυμπληρώνονται. Η εφαρμογή του μοντέλου της εξ ΑΕ και των υποστηρικτικών της δομών απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό, ιδιαίτερα όταν εφαρμόζεται σε δομές της συμβατικής εκπαίδευσης. Η παρούσα εργασία αποτυπώνει προσπάθεια ανίχνευσης των επιδράσεων και της εφαρμογής του μοντέλου της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στη λειτουργία του συμβατικού εκπαιδευτικού συστήματος στην  τριτοβάθμια εκπαίδευση και αποτελεί προϊόν  βιβλιογραφικής έρευνας. Αρχικά, καταγράφονται οι λόγοι που οδηγούν τη συμβατική εκπαίδευση στην υιοθέτηση του μοντέλου της εξ ΑΕ, στη συνέχεια παρουσιάζονται σημαντικά ζητήματα – προβλήματα που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, όπως επίσης καλές πρακτικές από συμβατικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τα οποία επηρεάστηκαν από την ανάγκη εφαρμογής του μοντέλου  της εξ ΑΕ. Τέλος, παρουσιάζονται οι βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να υφίστανται προκειμένου ένα συμβατικό σύστημα εκπαίδευσης να εφαρμόζει το μοντέλο της εξ ΑΕ διατηρώντας την ποιότητα ως προς την επίτευξη των διδακτικών – μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Buselic, M.. (2012). Distance Learning – concepts and contributions Oeconomica Jadertina
Caruth., G., & Caruth, D. (2013). The impact of distance education on higher education : A
case study of the United States Turkish Online Journal of Distance Education vol14 (4).Retrieved 1/1/2019 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1042587.pdf
Chaudry, M., & Rahman, F. 2010).A critical review of instructional design process of
Distance learning system. Turkish Online Journal of Distance Education vol11 (3). Retrieved 1/10/2018 from http://tojde.anadolu.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/609-published.pdf
Chawinga, W., & Zozie, P. ( 2016). Increasing Access to Higher Education Through Open
and Distance Learning: Empirical Findings from Mzuzu University, Malawi International Review of Research in Open and Distributed Learning vol17 (4) Retrieved 13/2/2019 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2409/3774
Cinar, M., & Torenli, N. (2010). Redesign online courses with student expectations: a case
EL-Annan, S.(2015) The Amalgamation of Conventional Universities and Open/ Distance
Learning and their Effects on Students’ Performances International Journal of Learning, Teaching and Educational Research vol.10 (4) Retrieved 5/6/2018 from http://web.aou.edu.lb/images/Research/Saher-EL-Annan_The%20Amalgamation%20of%20Conventional%20Universities%20and%20ODL.pdf
Godsk, M. (2014). Improving learning in a traditional large scale science module with a
simple and efficient learning design vol 17 ( 2) Retrieved 12/2/2019 from http://www.eurodl.org/materials/contrib/2014/Godsk.pdf
Godsk, M. (2013). STREAM: a Flexible Model for Transforming Higher Science Education
into Blended and Online Learning. In T. Bastiaens & G. Marks (Eds.), Proceedings of E-Learn 2013--World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education. Retrieved 2/8/2019 from https://www.learntechlib.org/primary/p/114927/.
Hassan, A., Mokhtar, N., & Abiddin, N. (2014). Reflecting the Process of Teaching and
Listening in Two Different Approaches in Educational Philosophy. Journal of Education and Learning; Vol. 3 ( 1). Retrieved 30/3/2019 from http://www.ccsenet.org/journal/index.php/jel/article/view/34413/19614
Kappel, H., Lchmann, B., & Loeper, J. (2002). Distance Education at Conventional
Universities in Germany International Review of Research in Open and Distance Learning Vol. 2 (2) Retrieved 14/5/2019 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/62/128
Κυρμά, Α., & Μαυροειδής, Η. (2016). Distance education: panacea or barrier for
conventional higher education? Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 11(1) .Ανακτήθηκε 17/1/2019 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9818/9940
Lawrence, H.( 2005) A Review of Distance Learning Influences on Adult Learners:
Advantages and Disadvantages Proceedings of the Informing Science and IT Education Joint Conference Retrieved 14/6/208 from https://pdfs.semanticscholar.org/8d4b/529515be342dee39a282380091cf598b759f.pdf?_ga=2.72618579.1159531115.1567418827-505580450.1567418827
Lee, J. S. , Blackwell, S. , Drake, J. , & Moran, K. A. (2014). Taking a Leap of
Faith:Redefining Teaching and Learning in Higher Education Through Project- Based Learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, vol 8(2). Retrieved 3/2/2019 from https://pdfs.semanticscholar.org/c8fc/26ec008c1d653904a3869f58b75a25df0464.pdf
Lionarakis, A ( 2008). The theory of distance education and its complexity European
Journal of Open Distance and E- Learning issue I Retrieved 13/3/2018 from http://www.eurodl.org/materials/contrib/2008/Lionarakis.pdf
Mbatha, Β.( 2014). Global Transition in Higher Education: From the Traditional Model of
Learning to a New Socially Mediated Model The International Review of Research in Open and Distance Learning vol.15 (3) Retrieved 2/2/2019 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1823/2985
Owusu – Boampong, A., & Holmberg, C. (2015). IDEAL Impact of Distance Education on
Adult Learning Distance education in European Higher education The Potential Report 3. International Council for Open and Distance Education Retrieved 13/4/2019 from http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002351/235170E.pdf
Pannen, P. (2017) Widening Access to Higher Education: Open and Distance Learning i
n Higher Education Setting in Indonesia Open Praxis vol1 ( ) pp 56-65 ICDE Retrieved 20/10/2018 from https://openpraxis.org/index.php/OpenPraxis/article/view/217/163
Paterson, A. (2005). Changing the ‘landscape’ of learning: The future of blended learning
provision in newly merged South African higher education institutions International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology vol.1 (2).Retrieved 12/4/2019 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1057813.pdf
Rafiq., N., Arshad. Sh., & Shoaib. M. ( 2014). Impact of Distance Learning Education
System on Education Standards European Journal of Business and Management vol6 (7). Retrieved 15/2/2019 fromhttps://www.iiste.org/Journals/index.php/EJBM/article/viewFile/11461/11802
Russell, B. (2006).Comparison in Academic Performance Between Distance Learning and
Traditional On-Campus Students in Allied Healthcare Education at the Medical College of Georgia Electronic Theses and Dissertations https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1283&context=etd
Salmon., G. (2014). Learning innovation: A framework for transformation European Journal
of Open Distance and E-Learning vol 17 (2). Retrieved 16/6/2019 from http://www.eurodl.org/materials/contrib/2014/Salmon.pdf
Shachar, M., & Neumann, Y. (2003). Differences Between Traditional and Distance
Education Academic Performances: A Meta-Analytic Approach. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 4(2) retrieved 2/3/2018 from . http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/153/704
Singh, Sh., Singh, A., Singh, K., & Sharma, A. (2012). Academic Motivation in Open versus
Traditional Education in India Asian Journal of Distance Education vol 10 (1) Retrieved 30/6/2018 from http://www.asianjde.org/2012v10.1.Singh.pdf
Tait, A. (2003). Reflections on Student Support in Open and Distance Learning. In
International Review of Research in Open and Distance Learning. Retrieved 21/3/2018 from www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/134/214.
UNESCO (2010) Adult and Youth Literacy: Global Trends in Gender Parity. UIS Fact Sheet
Westera, W. (2004). On Strategies of Educational Innovation: Between Substitution and
Transformation. Higher Education: The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 47(4) Retrieved 22/3/2019 from https://www.learntechlib.org/p/64941/
Yang, Υ., Taylor, J. & Cao, L. (2016). The 3 x 2 Achievement Goal Model in Predicting Online
Student Test Anxiety and Help-Seeking. International Journal of E-Learning & Distance Education. Vol. 32(1). Ανακτήθηκε 30/11/2016 από http://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/914/1627
Yick., A Patrick P Costin A (2005). Navigating Distance and Traditional Higher Education:
Online faculty experiences International Review of Research in Open and Distance Learning Vol 6 (2) Retrieved 25/4/2019 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/235/853