Πολιτισμικός πλουραλισμός και πρόσφυγες σχολικής ηλικίας


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Βασίλειος Χαρίτος
Περίληψη

Η μετανάστευση, αλλά και κάθε προσφυγική κρίση, ως κοινωνικά φαινόμενα, προσφέρουν ευρύ πεδίο σχεδιασμού και εφαρμογής σύγχρονων πολιτικών από όλες τις ανεπτυγμένες χώρες. Οι πολιτικές αυτές θα επιτρέψουν την, κατά το δυνατόν, επωφελή διαχείρισή τους, με σεβασμό προς την αξία του ανθρώπου και την ισότιμη ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του. Δεχόμενοι ότι όλα τα εθνικά κράτη είναι πολυπολιτισμικά, αν και ο όρος της πολυπολιτισμικότητας, μετά από τόσα χρόνια, προσκρούει ακόμη σε ασάφειες και παρεξηγήσεις, η πολυπολιτισμικότητα δεν είχε σε όλες τις περιπτώσεις τον ίδιο αντίκτυπο και δεν ορίζεται μόνο σε σχέση με τους πρόσφυγες ή τους μετανάστες και τις διαδικασίες ένταξής τους στις χώρες υποδοχής, αλλά υπάρχουν κοινωνικές και πολιτισμικές διαφορές στο πλαίσιο της υπάρχουσας κοινωνικής και πολιτισμικής ιεραρχίας σε κάθε κράτος - έθνος. Η Ελλάδα, όπως και αναρίθμητες χώρες σε περιόδους κρίσεων με παγκόσμιες διαστάσεις, γνώρισε βίαια αυτή την εξέλιξη της διόγκωσης του μεταναστευτικού και πρόσφατα του προσφυγικού φαινομένου. Τα τελευταία χρόνια, παρά τις διαφωνίες και τις επιφυλάξεις και σε συμπόρευση με την ΕΕ βρίσκεται σε εξέλιξη μία συντονισμένη και οργανωμένη προσπάθεια για την εφαρμογή μιας σύγχρονης κοινής ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής, με πολλούς άξονες η οποία φιλοδοξεί, αφενός να ανακουφίσει τους μαθητές πρόσφυγες σχολικής ηλικίας, αφετέρου να επιδιωχθεί κάποιας μορφής αυτάρκεια κι ευκαιρίες για στοιχειωδώς αξιοπρεπή επιβίωση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Βασίλειος Χαρίτος, 5ο ΠΕΚΕΣ (Ανατολική Αττική)
ΣΕΕ, Δρ. Επιστημών της Αγωγής
Αναφορές
Anderson, A., Hamilton, R., Moore, D., Loewen, S., & Frater-Mathieson, K. (2004). Education of refugee children: Theoretical perspectives and best practice. In R. Hamilton & D. Moore, (Eds.)., Educational interventions for refugee children: theoretical perspectives and implementing best practice., (pp.1-11)., New York: RoutledgeFalmer.
Dryden-Peterson, S. (2017). Refugee education: Education for an unknowable future. Curriculum Inquiry, 47(1), 14-24.
Global Education Monitoring Report, (2019). UNESCO, ανακτήθηκε στις 10/6 από: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265866/PDF/265866eng.pdf.multi
McCloskey, LA & Southwick, K. (1996). Psychosocial problems in refugee children exposed to war. Pediatrics, 97(3), 394-7.
Strekalova, Ε. & Hoot, J., L. (2008). What Is Special about Special Needs of Refugee Children? : Guidelines for Teachers. Multicultural education, 16(1), 21-24.
UNCHR, (2016). Global report, ανακτήθηκε στις 5/6/2019 από:
Πανταζής, Β. (2009). Ανθρώπινα δικαιώματα, δικαιώματα του παιδιού και εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός.