Η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της Διαδραστικής Τηλεδιάσκεψης και η Παραγωγή Εκπαιδευτικού Υλικού για την εξ Αποστάσεως Επιμόρφωση πάνω στο Νέο Ρόλο του Εκπαιδευτικού και τη Διδακτική Παρουσία σε Σύγχρονα Μαθησιακά Περιβάλλοντα


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Διαδραστική τηλεδιάσκεψη Πρόγραμμα ΟΔΥΣΣΕΑΣ Συνδυαστική Μάθηση Κοινότητα Διερεύνησης Διδακτική Παρουσία Ρόλος Εκπαιδευτικού Δεξιότητες Εκπαιδευτικού
Λάμπρος Καρβούνης
Παναγιώτης Αναστασιάδης
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα προσπαθεί να διερευνήσει την έννοια της διδακτικής παρουσίας όπως αυτή παρουσιάζεται σε ένα περιβάλλον διαδραστικής τηλεδιάσκεψης σύμφωνα με το μεθοδολογικό πλαίσιο του προγράμματος ΟΔΥΣΣΕΑΣ.

Για τη μελέτη της Διδακτικής Παρουσίας  σε τέτοιου είδους μαθησιακά περιβάλλοντα είναι απαραίτητη η μελέτη του ρόλου του εκπαιδευτικού και να προσδιοριστούν οι απαραίτητες δεξιότητες έτσι ώστε ο εκπαιδευτικός να μπορεί να διδάσκει τόσο την τοπική όσο και την μακρινή τάξη. Η έρευνα στηρίχθηκε στις αρχές της  μεθοδολογίας της έρευνας δράσης και  εφαρμόστηκε σε εκπαιδευτικούς Δημοτικών Σχολείων στην Αττική και την Κρήτη. Περιλάμβανε τους μαθητές της 5ης και 6ης τάξης. Η έρευνα βασίστηκε στη μεθοδολογία της διαδραστικής τηλεδιάσκεψης, όπως εφαρμόζεται στο μεθοδολογικό πλαίσιο του προγράμματος ΟΔΥΣΣΕΑΣ καθώς και στο μοντέλο Συνδυαστικής Μάθησης. Τα αποτελέσματα έδειξαν την εμφάνιση συγκεκριμένου ρόλου και την ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων από μέρους των εκπαιδευτικών σε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο που βασίζεται σε μεθοδολογικές προσεγγίσεις και σε περιεχόμενο με έντονη τη διδακτική παρουσία. Μέσα από αυτή την έρευνα δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό για την εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πάνω στο νέο ρόλο και τη διδακτική παρουσία σε σύγχρονα μαθησιακά περιβάλλοντα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Anastasiades, P. (2000a). The school in the information society. The new role of secondary level teachers. In Proceedings of the Annual Seminar on Computing in secondary education, Athens, Greece.
Anastasiades, P. (2000b). The basic characteristics of the new hybrid learning environment on the emerging information society. In proceedings of the 2nd Panhellenic Conference on Computer and Telecommunications Technology in Education, Patra, Greece
Anastasiades, P. (2003) Distance learning in Elementary schools in Cyprus: The evaluation Methodology and Results. Computers & Education: volume 40(1). Elsevier Science.
Anastasiades, P. (2006) Interactive Videoconferencing in Lifelong Learning: Methodology and Implementation Policy at the University of Crete (E.DIA.M.ME). Proceedings of the Diverse 2006, 6th International Conference on Video and Videoconferencing in Education, Glasgow Caledonian University, Scotland, Glasgow 5-7 July 2006.
Anastasiades, P. (2007) Blending Interactive Videoconferencing and Asynchronous Learning in Adult Education: Towards a Constructivism Pedagogical Approach. A Case Study at the University of Crete (EDIAMME). In S. Negash (Ed) Distance Learning for Real-Time and Asynchronous Information Technology Education, NY, Idea Group Inc.
Anastasiades, P. (2009). Interactive Videoconferencing and Collaborative Distance Learning for Κ-12 Students and Teachers: Theory and Practice. NY: Nova Science Publishers.
Anastasiades, P. & Spantidakis, J. (2006). Advanced Learning Technologies and the New Hybrid Learning Environment towards the Knowledge Society: Steps and Implementation Policy. Proceedings of the ED-MEDIA World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED MEDIA 2006), Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Orlando, Florida, June 26-30 2006.
Anastasiades, P., Filippousis, G., Karvunis, L., Siakas, S., Tomazinakis, A.,Giza, P., Mastoraki, H. (2010). Interactive Videoconferencing for Collaborative Distance Learning in the school of 21st Century: from theory to Practice – a case study in elementary schools in Greece. Computers & Education, 54 (2010) 321–339
Anderson, T., Rourke, L., Garrison, R.D. & Archer, W. (2001). Assessing Teaching Presence in a Computer Conferencing Context, Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(2).
Berge, Z.L. (1995). Facilitating Computer Conferencing: Recommendations From the Field. Educational Technology. 35(1) 22-30.
Carr, W. & Kemmis, S., (1986). Becoming critical: Education knowledge and action research. Philadelphia: Falmer Press
Ehrhard, B., and B. Schroeder. (1997). Videoconferencing: What it is and how it is being used. TechTrends 42 (3): 32–34
Evmorfopoulou, E., Lionarakis, A., (2015). Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε μεικτά και πολυμορφικά μοντέλα. 8th International Conference in Open & Distance Learning - November 2015, Athens, Greece.
Garrison, D.R., Anderson, T., and Archer, W. (2001). Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education. American Journal of Distance Education, 15(1), .7-23.
Garrison, D. R., & Cleveland-Innes, M. (2005). Facilitating cognitive presence in online learning: Interaction is not enough. American Journal of Distance Education, 19(3), 133−148.
Graham, D., McNeil, J., & Pettiford, L. (2000). Unatngled web: developing teaching on the internet. Harlow. UK: Pearson Education..
Horton, S., (2000). Web teaching guide: a practical approach to creating cource web sites. London, UK: Yale Univercity Press.
Jolliffe, A., Ritter, J., Stevens, D. (2001). The Online Handbook: Developing and using Web Based Learning, London.
Jonassen, D. H. (1996). Computers in the classroom. Mindtools for critical thinking. Englewood Cliffs: Prentice Hall
Jonassen, D. H. (2000). Computers as mindtools for schools. Engaging critical thinking. Upper Saddle River: Merrill Prentice Hall.
Jonassen, D. H., Howland, J., Moore, J., & Marra, R. M. (2003). Learning to solve problems with technology. A constructivist perspective. Upper Saddle River, N.J.: MerrillPrentice Hall.
Kanuka, H., Rourke, L., & Laflamme, E. (2007). The influence of instructional methods on the quality of online discussion. British Journal of Educational Technology, 38(2), 260−271.
Keegan, D. (1996). Foundations of distance education (3rd Ed.) New York, NY: Routledge
Keegan, D. (2000). Distance training. Taking Stock at a time of Change. UK. Routledge Falmer.
Keegan D (2006) Distance education today. Hellenic Open University conference Crete. 19.7.2006 προσπελάστηκε από http://www.ericsson.com/ericsson/ corpinfo/programs/resource_documents/crete_speech.pdf στις 25-4-2008
Kostoula-Makraki N. & Makrakis V. (2006). Interculturality and Education for a Sustainable Future. EMedia: University of Crete
Lionarakis A. (Ed) (2003), Let’s teach them learn how to learn. Volume A + B, Patra: Scientific Society "Greek Network of Open & Distance learning"
Lionarakis, A. (2006). The theory of distance learning and the complexity of the polymorphic dimension. In A. Lionarakis (Ed.) Open and Distance learning Information Theory and Practice (pp 7-41). Athens: Propobos
Mason R., (1991). Moderating educational computer conferencing. DEOSNEWS Vol. 1 No. 19.
Papert, S., & Idit, H. (1991). Situating constructionism. In: Seymour Papert (Ed.), Constructionism. Norwood, N.J.: Ablex Publishing Corporation.
Paulsen, M. F. (1995). Moderating educational computer conferences. In Z. L. Berge & M. P. Collins (Eds.), Computer mediated communication and the online classroom. volume III: Distance learning (pp. 81-104). Cresskill, NJ: Hampton Press.
Roblyer, M.D. (1997). Videoconferencing. Learning and Leading With Technology, 58-61.
Sofos, A. (2005 The Professionalism of Teachers. Media Skills in New Age in Education. In: Technology and Education, Interdepartmental Laboratories, Association of Teachers, Hellenic Society of Computer Science and Informatics, University of the Aegean Laboratory of Mathematics, Didactics and Multimedia, 17-24 Rhodes.
Vrasidas, C., McIsaac, M. (2000). Principles of pedagogy and evaluation of Web-based learning. Educational Media International, 37(2), 105-111.
Watson, J. (2010). Blended Learning: The Convergence of Online and Face-to-Face Education. 20-6-2012.
Xin, C., & Feenberg, A. (2006). Pedagogy in cyberspace: The dynamics of online discourse. Journal of Distance Education, 21(2), 1-25.