Η παιδαγωγική αξιοποίηση των «Κοινωνικών Μέσων Δικτύωσης» στη διαδικασία επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνικά Μέσα Δικτύωσης Εξ αποστάσεως επιμόρφωση LSN
Κωνσταντίνος Μιχαήλ Κωτσίδης
Παναγιώτης Αναστασιάδης
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα εντάσσεται στο κύριο αίτημα για ανοιχτή εκπαίδευση και συνεχή επιμόρφωση, με την αξιοποίηση ολοκληρωμένων εξ αποστάσεως περιβάλλοντων επιμόρφωσης και τη χρήση των Κοινωνικών Μέσων Δικτύωσης. Στο πλαίσιο της ερευνητικής προσπάθειας διερευνάται η παιδαγωγική αξιοποίηση του εκπαιδευτικού και κοινωνικού δικτύου (Learning & Social Network - LSN) στην επιμορφωτική διαδικασία. Το LSN σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από το Εργαστήριο Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών στη Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση [Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α] του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε του Πανεπιστημίου Κρήτης. Κατά τη διάρκεια της αξιοποίησής του αναπτύχθηκαν μεταξύ των επιμορφούμενων αλληλεπιδράσεις που ενίσχυσαν την επικοινωνία, τη συνεργασία, την κατανόηση, προδίδοντας μια νέα διάσταση στην έννοια της συμμετοχικής μάθησης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Anastasiades, P. (2017). ICT and Collaborative Creativity in Modern School towards Knowledge Society. In Anastasiades P, Zaranis N (Editors). Research on e-Learning and ICT in Education. Springer.
Anastasiades, P. (2018). Learning & Social Network (LSN) at the University of Crete [eLearning Lab]. Proceedings of the European Distance Education Network (EDEN) 2018 Annual Conference, Genoa, Italy 17-20 June 2018
Anastasiades, P. S., & Kotsidis, K. (2013). The Challenges of Web 2.0 for Education in Greece: A Review of the Literature. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 8(4), 19-33.
Anderson, T. (2008). The theory and practice of online learning. 2nd edition. Athabasca: AU Press.
Anisimova, T., & Thomson, S. (2012). Using multi-method research methodologies for more informed decision making. Journal of Administration & Governance, 7(1), 96-104.
Bitar, A., Melki, A. and Chammas, M. (2013) .ELGG: An Effective Open Source Social Media for Lebanese Higher Educational Institutions", 7th International Technology, Education and Development Conference (INTED2013), Valencia, Spain, 4-6 March. pp. 6545-6553.
Bosch, Tanja E. (2009). "Using online social networking for teaching and learning: Facebook use at the University of Cape Town." Communication: South African Journal for Communication Theory & Research ,35(2), 185-200.
Brown, S. (2010). From VLEs to learning webs: the implications of Web 2.0 for learning and teaching. Interactive Learning Environments, 18(1), 1-10.
Cadima, R., Ferreira, C., Monguet, J., Ojeda, J., & Fernandez, J. (2010). Promoting social network awareness: A social network monitoring system. Computers & Education, 54(4), 1233-1240.
Carr W. & Kemmis St., (2002) Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία – εκπαίδευση, γνώση και έρευνα δράσης, Εκδόσεις κώδικας
Chu, S. K., Capio, C. M., van Aalst, J. C., & Cheng, E. W. (2017). Evaluating the use of a social media tool for collaborative group writing of secondary school students in Hong Kong. Computers & Education, 110, 170-180.
Conole, G. & Alevizou, P. (2010). A literature review of the use of Web 2.0 tools in Higher Education. Higher Education Academy commissioned report.
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). London: Routledge.
Crane, B. E. (2012). Using web 2.0 and social networking tools in the K-12 classroom. American Library Association.
Daniel, B.K. (Ed.) (2011). Handbook of research on methods and techniques for studying virtual communities: Paradigms and phenomena. Hershey, PA: Information Science Reference.
Daud, M. Y. & Zakaria, E. (2012). Web 2.0 application to cultivate creativity in ICT literacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 459–466.
DeVellis, R. (2003). Scale Development: Theory and Application, London: Sage Plublications.
De Bra, P., Eklund, J., Kobsa, A., Brusilovsky, P., & Hall, W. (1999). Adaptive Hypermedia: Purpose, Methods and Techniques. 10th ACM Conference on Hypertext and Hypermedia, 1999, 199-200.
Downes, S. (2007). What Connectivism Is. Online Connectivism Conference.University of Manitoba.
Dron, J. (2007). Designing the undesignable: Social software and control. Educational Technology & Society, 10(3), 60-71.
Dron, J., & Anderson, T. (2014b). Teaching crowds: Social media and distance learning. AU Press, Athabasca University
Ebner, M., Holzinger, A. and Maurer, H. (2007) Web 2.0 Technology: Future Interfaces for Technology Enhanced Learning?. Lecture Notes in Computer Science, 4556, 559–568.
Franklin, T. & Van Harmelen, M. (2007). Web 2.0 for Learning and Teaching in Higher Education. London: The Observatory of Borderless Higher Education. Ανακτήθηκε Ιανουάριος 28, 2016, από https://staff.blog.ui.ac.id/harrybs/files/2008/10/web-2-for-content-for-learning-and-teaching-in-higher-education.pdf
Garrett, N., Thoms, B., Soffer, M., & Ryan, T. (2007). Extending the Elgg social networking system to enhance the campus conversation. Second Annual Design Research in Information Systems (DESRIST), Pasadena, California, 14-15.
Garrison, D. R. (2011). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. Taylor & Francis.
Groba, A.R, Borja, V., Lama, M., Gewerc, A. and Mucientes, M. (2014). Using a Learning Analytics Tool for Evaluation in Self-Regulated Learning, Frontiers in Education Conference (FIE), pp. 2484-2491.
Hui-Chun, C., Gwo-Jen, H., Chin-Chung, T., & Nian-Shing, C. (2009). An innovative approach for promoting information exchanges and sharing in a Web 2.0-based learning environment. Interactive Learning Environments, 17(4), 311–323.
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.
Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2013). Spreadable media: Creating value and meaning in a networked society. New York, NY: NYU Press.
Kan, O. (2011). Cooperative learning environment with the web 2.0 Tool e-Portfolios. Turkish Online Journal of Distance Education, 12(3), 201-213
Kayri, Μ. & Çak, Ο. (2010). An applied study on educational use of Facebook as a Web 2.0 tool: The sample lesson of computer networks and communication. International journal of computer science & information Technology (IJCSIT), 2(4), pp. 48-58.
Kemmis S (1985) Action Research and the Politics of Reflection. In: Boude D et al (1985) Reflection Turning Experience into Learning. Kogan Page, London.
McCarthy, J. (2010). Blended learning environments: Using social networking sites to enhance the first year experience. Australasian Journal of Educational Technology, 26(6), 729–740.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Mindel, J., & Verma, S. (2006). Wikis for teaching and leading. Communications of the Association for Information Systems, 18(1), 1-23.
Ophus, J. D. & Abbitt, J. T. (2009). Exploring the potential perceptions of social networking systems in university courses. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 5(4), 639-648.
Rollett, H., Lux, M., Strohmaier, M., Dosinger, G., & Tochtermann, K. (2007). The Web 2.0 way of learning with technologies. Int. J. Learning Technology, 3(1), 87–107.
Sharma, M. (2008). Elgg social networking. Packt Publishing Ltd.
Sturgeon, C. M. & Walker, C. (2009). Faculty on Facebook: Confirm or deny? 14th Annual Instructional Technology Conference, Murfreesboro, TN.
Thoms, B. & Eryilmaz, E. (2016). Online learning community software to support success in project teams. Global Journal of Information Technology 5 (2), 71-86.
Tseng, F. C., & Kuo, F. Y. (2014). A study of social participation and knowledge sharing in the teachers' online professional community of practice. Computers & Education, 72, 37-47.
Tung, L. C. (2013). Improving students' educational experience by harnessing digital technology: ELGG in the ODL environment. Contemporary Educational Technology, 4(4), 236-248.
Voychenko, O., & Synytsya, K. (2011, April). Knowledge sharing via Web 2.0 for diverse student groups in distance learning. In Global Engineering Education Conference (EDUCON), 2011 IEEE (pp. 933-936). IEEE.
Wopereis, I., Sloep, P. & Poortman, S. (2010). Weblogs as instruments for reflection on action in teacher education. Interactive Learning Environments, 18(3), 245-261.
Yilmaz, F. G. K., & Keser, H. (2016). The impact of reflective thinking activities in e-learning: A critical review of the empirical research. Computers & Education, 95, 163-173.
Zhang, J. (2010). Social media and distance education. Retrieved on August 7, 2016, from http://deoracle.org/online-pedagogy/emerging-technologies/socialmedia anddistanceeducation.html?PHPSESSID=adb9b0c9f094d0d923de6f3b3f65ef7a.
Αναστασιάδης, Π. (2006). «Περιβάλλοντα Μάθησης στο Διαδίκτυο και Εκπαίδευση από Απόσταση». Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Στοιχεία θεωρίας και πράξης. Αθήνα: Προπομπός.
Αναστασιάδης, Π. (2008). Ζητήματα Παιδαγωγικού Σχεδιασμού για την Διδακτική Αξιοποίηση της Διαδραστικής Τηλεδιάσκεψης σε Περιβάλλον Μικτής –Πολυμορφικής- Μάθησης Κοινωνικο-Εποικοδομητική Προσέγγιση. Η Περίπτωση του προγράμματος «Παιδεία Ομογενών» για την Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών της Ομογένειας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (ΕΔΙΑΜΜΕ). Στο Αναστασιάδης, Π. (Επ.), Η Τηλεδιάσκεψη στην Υπηρεσία της Δια Βίου Μάθησης και της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης: Παιδαγωγικές Εφαρμογές Συνεργατικής Μάθησης από Απόσταση στην Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Αναστασιάδης, Π., Κωτσίδης, Κ. & Μαρκάκης, Ν. (2017). Κοινωνικά Δίκτυα και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στη Ψηφιακή Εποχή: Σχεδιασμός και Υλοποίηση του Εκπαιδευτικού Κοινωνικού Δικτύου (LSN) του Εργαστηρίου Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης [Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α]. Στο Α.Λιοναράκης (Επιμ) Πρακτικά του 7ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αθήνα Νοέμβριος 2017.
Κωτσίδης, Κ (2019). Τίτλος διατριβής. Η σημασία των «Κοινωνικών Μέσων Δικτύωσης» και ο Ρόλος τους στη Διαδικασία της Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών (Μη εκδοθείσα διδακτορική διατριβή). Πανεπιστήμιο Κρήτης, Κρήτη.
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης, επιμ., Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης – Στοιχεία θεωρίας και πράξης. Αθήνα: Προπομπός.
Μουζάκης, Χ. (2008). Εξ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην παιδαγωγική χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας: Η πιλοτική εφαρμογή του EPICT License στην Ελλάδα. ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, 1 (1), 91-118.
Παρασκευόπουλος, Ι. (1993). Μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Σοφός, Α.& Kron, F. (2010). Αποδοτική Διδασκαλία με τη Χρήση των Μέσων. Από τα πρωτογενή και προσωπικά στα τεταρτογενή και ψηφιακά Μέσα. Αθήνα: Γρηγόρης.