Η Τηλεδιάσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο: Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εποικοδομητικής Διδακτικής Προσέγγισης με έμφαση στην Κοινωνική Παρουσία.


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Διαδραστική τηλεδιάσκεψη κοινωνική παρουσία συνδυαστικό πλουραλιστικό μοντέλο αλληλεπίδραση
Γιώργος Φιλιππούσης
Παναγιώτης Αναστασιάδης
Περίληψη

    Ο σκοπός αυτής της εργασίας είναι η μελέτη της κοινωνικής παρουσίας όπως αυτή παρουσιάζεται σε περιβάλλον διαδραστικής τηλεδιάσκεψης.

     Άμεση συνέπεια της μελέτης της κοινωνικής παρουσίας σε τέτοιου είδους μαθησιακά περιβάλλοντα οδήγησε στη δημιουργία και στην ανάπτυξη ενός προτεινόμενου συνδυαστικού πλουραλιστικού μαθησιακού/διδακτικού μοντέλου αξιοποιώντας κυρίως τη σύγχρονη επικοινωνία και ιδιαίτερα της διαδραστικής τηλεδιάσκεψης δίνοντας έμφαση στην κοινωνική παρουσία, την ασύγχρονη επικοινωνία ως υποστήριξη και την πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία. 

           Η έρευνα στηρίχθηκε στη μεθοδολογία της έρευνας δράσης και εφαρμόστηκε σε μαθητές Δημοτικού Σχολείου ηλικίας 10-12 χρονών,  ανάμεσα σε δημοτικά σχολεία της Αττικής και της Κρήτης (Ελλάδα), κατά τη διάρκεια των ετών 2009-2010. Επιπλέον, βασίστηκε στη μεθοδολογία της Διαδραστικής Τηλεδιάσκεψης καθώς και στο μοντέλο της Συνδυαστικής Μάθησης (blended learning).     

         Ως προς την εφαρμογή της, πραγματοποιήθηκαν δύο Κύκλοι Τηλεδιασκέψεων, με τέσσερις τηλεδιασκέψεις κάθε κύκλος, με συγκεκριμένο περιβαλλοντικό θέμα και συγκεκριμένες δραστηριότητες, οι οποίες βασίστηκαν στον εποικοδομισμό, στην ομαδοσυνεργατική, στη μέθοδο Project.  

         Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ανάγκη για ένα παιδαγωγικό πλαίσιο το οποίο να στηρίζεται σε μεθοδολογικές προσεγγίσεις και περιεχόμενο με έντονη την κοινωνική αλληλεπίδραση-κοινωνική παρουσία, καθώς και να βασίζεται σε Προηγμένες Μαθησιακές Τεχνολογίες είναι επιτακτική και οδηγεί σε μαθησιακές και κοινωνικές δεξιότητες, οι οποίες είναι απαραίτητες για το μαθητή του 21ου αιώνα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Anastasiades, P. (2002). The Theory of Information Reversal. Computers and Society, ACM Special
Interest Group on Computers and Society (ACM SIGCAS), Volume 32, No .2, pp. 10-16.
Anastasiades, P., Filippousis, G., Karvunis, L., Siakas, S., Tomazinakis, A.,Giza, P., Mastoraki, H.
(2009). Interactive Videoconferencing for Collaborative Distance Learning in the school of 21st
Century: from theory to Practice – a case study in elementary schools in Greece. Computers &
Education, 54 (2010) 321–339
Anderson, T., Rourke, L., Garrison, R.D. & Archer, W. (2001). Assessing Teaching Presence in a
Computer Conferencing Context. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(2).
Aragon, S. R. (2003). Creating Social Presence in Online Environments. New Directions for Adult and
Continuing Education, 100, 57-68.
Bates, A.W. (1995). Technology: Open learning and distance education. New York: Routledge
Biocca, F., Harms, C. & Burgoon, J.K. (2003). Towards a More Robust Theory and Measure of Social
Presence: Review and Suggested Criteria. Presence, 12(5), 456-480.
Bowles, M. (2002). Forming a community of practice in North/NorthEast Tasmania on responsive and
flexible VET. Launceston, Australia: TAFE.
Bruner, J. (1997). Πράξεις νοήματος. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Ephi-formation (2004) Ingénierie de systèmes "mix-formation". http://www.ephi-
formation.com/axe_1/ingenierie.html (1/04/2004)
Cohen,L. &Manion, L. (1994). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο
Colis & Moonen, (2001). Flexible Learning in a digital world: experiences and expectations.
London: Kogan Page.
Fulk, J.F. & Dutton, W. (1984). Videoconferencing as an Organizational Information System:
Assessing the Role of Electronic Meetings.Systems, Objectives, Solutions (4), 1984, pp. 105-
Garrison, D.R. & Anderson, T. (2003). E-learning in the 21st Century-A framework for Research and
Practice . London: Routledge Falmer
Garrison, D. R. (2007). Online community of inquiry review: Social, cognitive, and teaching presence
issues. Journal of Asynchronous Learning Networks, 11(1), 61-72.
Gaver, W. (1996). Affordances for interaction: The social is material for design. Ecological
Psychology, 8(2), 111-129.
Gorham, J. (1988.) The relationship between verbal teacher immediacy behaviors and student learning.
Communication Education, 37, 40-53.
Gunawardena, C. N. (1995). Social Presence Theory and Implications for Interaction and Collaborative
Learning in Computer Conferences. International Journal of Educational Telecommunications,
Vol.1, No. 2/3, pp. 147-166
Gunawardena, C. & Zittle, F. (1997). Social presence as a predictor of satisfaction within a computer
mediated conferencing environment. American Journal of Distance Education, 11(3), 8-26.
Gunawardena, C. N. & McIsaac, M. S. (2003). Distance Education. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook
of Research on Educational Communications and Technology (2nd ed., pp. 113-142). Mahwah,
NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Richardson, J. C. & Swan, K. (2003). Examining Social Presence in Online Courses in Relation to
Students’ Perceived Learning and Satisfaction. Journal of Asynchronous Learning Networks,
Vol. 7, No. 1, pp. 68-88
Jarvis, P., Holford, J. & Griffin, L. (2003). The Theory and Practice of Learning. London: Kogan Page,
nd edn.
Knowles, M. S. (1990). The Adult Learners: A Neglected Species (4th ed.). Houston, TX: Gulf
Publishing Co.
Laurillard, D. (2002). Rethinking university teaching: A framework for the effective use of learning
technology (2nd ed.). London: RoutledgeFalmer
Moore, M. G. (1993). Three types of interaction. In K. Harry, M. John & D. Keegan (Eds.), Distance
education: New perspectives. London: Routledge.
O’Connaill, B., Whittaker, S. & Wilbur, S. (1993). Conversations Over Video-Conferences: An
Evaluation of the Spoken Aspects of Video-Mediated Communication. Human-Computer
Interaction (8), pp. 389-428.
Palloff, R. M. & Pratt, K. (2001). Lessons from the cyberspace classroom: The realities of online
teaching. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Picciano, A. G. (2002). Beyond student perceptions: Issues of interaction, presence, and performance in
an online course. Journal of Asynchronous Learning Networks, 6(1), 21-40.
Rourke, L., Anderson, T., Garrison, R. D. & Archer, W. (2001a). Assessing social presence in
asynchronous text-based computer conferencing. Journal of Distance Education, 4(21), 50-71.
Rourke, L., Anderson, T., Garrison, D. R. & Archer, W. (2001b). Assessing teaching
presence in a computer conferencing context . JALN Volume 5, Issue 2.
Rovai, A. (2002). Building Sense of Community at a Distance. International Review of
Research in Open and Distance Learning, 3(1). Retrieved on 6-7-2008 from
Rovai, A. P. & Barnum, K. T. (2003). Online course effectiveness: An analysis of student
interactions and perceptions of learning. Journal of Distance Education, 18(1), 57-73.
Retrieved on 13-2-2010 from http://cade.athabascau.ca/vol18.1/rovai.pdf
Sanders, J.A. & Wiseman, R.L. (1990). The effects of verbal and nonverbal teacher immediacy on
perceived cognitive, affective, and behavioral learning in the multicultural classroom.
Communication Education, 39, 341-353.
Short, J., Williams, E. & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. London:
Wiley
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of Quality Research: Grounded Theory, Procedure and
Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications
Stacey, E. (2002). Social presence online: Networking learners at a distance. Education and
Information Technologies, 7(4), 287-294.
Svenning, L.L. & Ruchinskas, J.E. (1984). Organizational Teleconferencing in R.E. Rice (ed.), The
New Media: Communication, Research, and Technology, Sage Publications, Beverly Hills,
California, CA, pp. 217-248.
Swan, K. (2002). Building learning communities in online courses: The importance of interaction.
Education, Communication and Information, 2(1), 23-49.
Tu, C. (2001). How Chinese Percieve Social Presence: An Examination of Interaction in Online
Learning Environment. Educational Media International, 38(1).
Tu, C. (2002a). The measurement of social presence in an online learning Environment. International
Journal of E-Learning, 1 (2), 34-46.
Tu, C. (2002b). The impacts of text-based CMC on online social presence. The Journal of Interactive
Online Learning, 1 (2), 1-24.
Tu, Ch. & Corry, M. (2002). Research in Online Learning Community. Retrieved on 3-10-2010
Vygotsky, L. (1962). Thought and Language. MIT PRESS
Webster, J. (1998). Desktop Videoconferencing: Experiences of Complete Users, Wary Users, and
Non-Users. MIS Quarterly , (22:3), pp. 257-286.
Wheeler, S. (2005). Creating Social Presence in Digital Learning Environments: A Presence of Mind?
In proceedings at Learning Technologies
Αναστασιάδης, Π. (2006). Περιβάλλοντα Μάθησης στο Διαδίκτυο και Εκπαίδευση από Απόσταση.
Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης – Στοιχεία Θεωρίας και
Πράξης. Αθήνα: Προπομπός
Αναστασιάδης, Π. (2007α). Οι προηγμένες μαθησιακές τεχνολογίες σύγχρονης και ασύγχρονης
μετάδοσης στην υπηρεσία της ΑεξΑΕ.Στα πρακτικά του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου ΑεξΑΕ, Β΄
τόμος.
Αναστασιάδης, Π. (Επιμ). (2008α). Η Τηλεδιάσκεψη στην Υπηρεσία της Δια Βίου Μάθησης και της Εξ
Αποστάσεως Εκπαίδευσης-Παιδαγωγικές εφαρμογές Συνεργατικής Μάθησης από απόσταση στην
Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα : Gutenberg
Αναστασιάδης, Π. (2008β). Ζητήματα Παιδαγωγικού Σχεδιασμού για την Διδακτική Αξιοποίηση της
Διαδραστικής Τηλεδιάσκεψης σε Περιβάλλον Μικτής –Πολυμορφικής- Μάθησης Κοινωνικο-
Εποικοδομητική Προσέγγιση. Η Περίπτωση του προγράμματος «Παιδεία Ομογενών» για την
Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών της Ομογένειας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (ΕΔΙΑΜΜΕ). Στο Αναστασιάδης, Π. (Επ.), Η Τηλεδιάσκεψη στην Υπηρεσία της Δια Βίου Μάθησης και της Εξ
Αποστάσεως Εκπαίδευσης: Παιδαγωγικές Εφαρμογές Συνεργατικής Μάθησης από Απόσταση
στην Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg
Αναστασιάδης, Π., Φιλιππούσης, Γ., Σιάκας, Σ., Τομαζινάκης, Αρ., Γκίζα, Π., Μαστοράκη, Ε.,
Καρβούνης, Λ. (2009β). «Η Τηλεδιάσκεψη στην υπηρεσία της συνεργατικής οικοδόμησης της
γνώσης και της διαθεματικής προσέγγισης. Από τη Θεωρία στην Πράξη «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2009»:
Περιβάλλον – Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας». Στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών
Εκπαίδευσης, Αθήνα
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της
πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως
Εκπαίδευσης. Στοιχεία θεωρίας και πράξης. Αθήνα: Προπομπός
Μακράκης, Β. (2000). Υπερμέσα στην Εκπαίδευση: μια κοινωνικο-επικοδομηστική προσέγγιση.
Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ράπτης, Α. και Ράπτη Α. (2000). Πληροφορική και Εκπαίδευση, µια συνολική προσέγγιση. Αθήνα: Α.
Ράπτη.
Ράπτης, Α. και Ράπτη, Α. (2004). Μάθηση και Διδασκαλία στην Εποχή της Πληροφορίας. Συνολική
Προσέγγιση. Α΄ Τόμος, Αθήνα
Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (2007). Μάθηση και διδασκαλία στην εποχή της πληροφορίας. Αθήνα