Δια βίου εκπαίδευση και πανεπιστήμιο: διερευνώντας τις ιδεολογικές και πρακτικές διαστάσεις των ΜΟΟCs στην ανώτατη εκπαίδευση

Περίληψη
Η δημιουργία των Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων στα πανεπιστήμια της Βόρειας Αμερικής μέσα στην τελευταία δεκαετία, κυρίως από το 2012 και μετά, σηματοδότησε μαι μικρή επανάσταση στην ανώτατη εκπαίδευση. Η επανάσταση αυτή, συνδέεται πρωτίστως με την απόκτηση πρόσβασης - και μάλιστα ανοικτής και δωρεάν - σε πανεπιστημιακά μαθήματα πό ένα πολύ μεγάλο πληθυσμό ενδιαφερομένων. Συνδέεται επίσης με την ανάπτυξη νέων μορφών μάθησης (κοννεκτιβισμός), με διαφορετικές απαιτήσεις και προτεραιότητες στον τρόπο δόμησης των διαδικτυακών μαθημάτων, και φυσικά με την υπέρβαση των εμποδίων της απόστασης (βλ. διαδίκτυο), όχι όμως και της γλώσσας (αγγλικής) ή της κυρίαρχης δυτικής κουλτούρας.
Η μικρή επανάστασης των MOOCs όμως δεν προέκυψε εν κενώ. Θεωρούμε ότι πρόκειται για μια εξέλιξη που έρχεται σε συνέχεια σημαντικών μεταβολών που σημειώθηκαν σε ιδεολογικό και θεσμικό επίπεδο στην ανώτατη εκπαίδευσ κατά τις τελευταίες δύο με τρεις δεκαετίες. Τέτοιες μεταβολές είναι, ας πούμε, α. ο διαρκ΄΄ος αυξανόμενος λόγος περί ανοικτότητας της ανώτατης εκπαίδευσης και εμπλοκής της λογικής της δια βίου μάθησης στο πανεπιστήμιο, β.οι αλλαγές στην πανεπιστημιακή γνώση που εκδηλώνονται με τη θεσμοθέτηση modular μαθημάτων, τον κατακερματισμό των γνωστικών πεδίων κλπ, γ. οι σημαντικές αλλαγές στην αποστολή της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, δ. οι διεθνείς συνεργασίες των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ε. η αναδυόμενη ανάγκη για αναγνώριση και μεταφερσιμότητα των γνώσεων κλπ.
Στην εργασία μας φιλοδοξούμε να εστιάσουμε στα σημεία εκείνα στα οποία τα MOOCs ως μορφή ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αντικρούει στην ακαδημαϊκή παράδοση
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 10 Αρ. 2Α (2019)
- Ενότητα
- Άρθρα