Σχεδιασμός, υλοποίηση και αποτίμηση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού για διαδικτυακή ασύγχρονη επιμόρφωση εκπαιδευτικών στο πεδίο «Εισαγωγή στη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία»


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό αποτίμηση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού αλληλεπίδραση διαφοροποιημένη διδασκαλία
Κωνσταντίνος Κακουλάκης
Χρήστος Θ. Παναγιωτακόπουλος
Γεράσιμος Κουστουράκης
Περίληψη
Το θέμα της παρούσας εργασίας είναι ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η αποτίμηση του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού που αναπτύχθηκε για το ασύγχρονο μάθημα: Εισαγωγή στη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία. Το εκπαιδευτικό υλικό φιλοξενήθηκε στην πλατφόρμα Chamilo και δημιουργήθηκε με τη χρήση του εργαλείου h5p. Η ερευνητική εργασία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος ειδίκευσης: Επιστήμες της Αγωγής - Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με τη χρήση των ΤΠΕ (e-Learning) του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το θέμα της εργασίας εντάσσεται στο πεδίο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τη χρήση των τεχνολογιών, η οποία αναπτύσσεται με ραγδαίο ρυθμό. Το εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό υλικό, όποια μορφή κι αν έχει, έντυπη ή ψηφιακή, είναι αναγκαίο να κατευθύνει τον σπουδαστή για το τι πρέπει να κάνει, τον λόγο που θα το κάνει, τον χρόνο και τον τρόπο της εργασίας του, καθώς και να του δίνει τη δυνατότητα να αυτοαξιολογηθεί. Η έννοια της αλληλεπίδρασης ή αλλιώς της κατευθυνόμενης διδακτικής συζήτησης (Guided Didactic Conversation), λοιπόν, έχει πρωτεύοντα ρόλο και αποτελεί συστατικό στοιχείο κάθε εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού υλικού. Το γνωστικό αντικείμενο του ψηφιακού αυτού μαθήματος είναι η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία, παιδαγωγική προσέγγιση που συζητείται, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια στην κοινότητα των εκπαιδευτικών. Η αποτίμηση του εκπαιδευτικού υλικού έγινε από δεκατέσσερις εκπαιδευτικούς γλωσσικών μαθημάτων, οι οποίοι και παρακολούθησαν ασύγχρονα το διαδικτυακό αυτό μάθημα. Η ποιοτική συλλογή των ερευνητικών δεδομένων ανέδειξε την ικανοποίηση τους για τα μαθησιακά οφέλη που αποκόμισαν, εστιάζοντας στη γνωστική και επιστημονική επάρκεια του εκπαιδευτικού υλικού, στα ερεθίσματα στοχαστικού διαλόγου που τους μετέδωσε και στον πρακτικό και χρηστικό προσανατολισμό του. Αναγνώρισαν, επίσης, τον αλληλεπιδραστικό χαρακτήρα του, κάνοντας λόγο για τον καθοδηγητικό και διευκολυντικό του ρόλο, τη φιλική και πολυμεσική παρουσίαση του περιεχομένου του και τις συνθήκες αυτοκατευθυνόμενης μάθησης που δημιούργησε με τις δραστηριότητες και την ανατροφοδότησή τους.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Χρήστος Θ. Παναγιωτακόπουλος, Πανεπιστήμιο Πατρών
Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών
Γεράσιμος Κουστουράκης, Πανεπιστήμιο Πατρών
Anaplhrvt;hw Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών
Αναφορές
Bates, A. (2015). Teaching in a Digital Age. Guidelines for designing teaching and learning. CA: Tony Bates Associates Ltd. Available from: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
Cohen, L., & Manion, L., & Μorrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Keegan, D. (2001). Οι Βασικές αρχές της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Mayer, R. (2001). Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Panagiotakopoulos, C., Lionarakis, A., & Xenos, M. (2003). Open and Distance Learning: Tools of Information and Communication Technologies for Effective Learning. In A. Lipitakis (Ed.), Proceedings of the Sixth Hellenic-European Conference on Computer Mathematics and its Applications (Vol. 1, pp. 361-367). Athens: HERCMA.
Robson, C. (2007). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
Τomlinson, C. A. (1999). The Differentiated Classroom. Responding to the Needs of All Learners. USA: ASCD.
Αναστασιάδης, Π. (2014). Η Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ελληνόγλωσση διαπολιτισμική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη Διασπορά». Στο Α. Χατζηδάκη, Γ. Σπαντιδάκης Γ & Π. Αναστασιάδης (Επιμ.), Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση και Ηλεκτρονική Μάθηση στη Διασπορά- Σχεδιασμός και Ανάπτυξη ενός διαδικτυακού μαθησιακού περιβάλλοντος (σελ. 267-317). Ρέθυμνο: ΕΔΙΑΜΜΕ.
Γιαγλή, Σ., Γιαγλής, Γ., & Κουτσούμπα, Μ. (2010). Αυτονομία στη μάθηση στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Open Education-The Journal for open and Distance Education and Educational Technology, 6(1), 92-105.
Γκιόσος, Ι., Κουτσούμπα, Μ., & Μαυροειδής, Η. (2007). Το ηλεκτρονικό κείμενο στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Open Education-The Journal for open and Distance Education and Educational Technology, 6, 30-42.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε από: http://hdl.handle.net/11419/5826
Ιωσηφίδης, Θ. (2006). Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα. Αθήνα: Κριτική.
Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.
Λαμπροπούλου, Κ., Παπασταυρινίδου, Γ., Τσερμίδου, Λ., Χριστοπούλου, Α.-Α., & Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (2015). Εργαλεία Σύγχρονης Προσέγγισης της Διαφοροποιημένης Παιδαγωγικής. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Λιοναράκης, Α. (2001α). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση. Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού εκπαιδευτικού Ε.Α.Π. υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σελ. 33-77). Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2001β). Για ποια εξ αποστάσεως εκπαίδευση μιλάμε; Στο Α. Λιοναράκης (Eπιμ.), Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Πάτρα: Ε.Α.Π. Διαθέσιμο στον ιστοχώρο: http://elektra.teilar.gr/syncppt/qualityDesignOfTeachingMaterial.pdf
Μουζάκης, Χ., Μαγκλογιάννης, Η., Μπουρλετίδης, Κ., & Μπουρλετίδης, Δ. (2009). Εξ Αποστάσεως Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης και Ηπείρου. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 5th International Conference in Open & Distance Learning. Open & Distance Learning for Global Collaboration and Educational Development (σελ. 195-209). doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.493
Παναγιωτακόπουλος, Χ., Καρατράντου, Α., & Πιντέλας, Π. (2012). Τεχνική Αναφορά: Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού λογισμικού και το περιεχόμενό της. Πάτρα: Εργαστήριο Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας Π.Τ.Δ.Ε. & Εργαστήριο Πολυμέσων Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών, Ιδρυματικό Αποθετήριο ΝΗΜΕΡΤΗΣ.
Παναγιωτακόπουλος, Χ., Πιερρακέας, Χ., & Πιντέλας, Π. (2002). Το εκπαιδευτικό λογισμικό και η αξιολόγησή του. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Παναγιωτακόπουλος, Χ., Πιερρακέας, Χ., & Πιντέλας, Π. (2005). Σχεδίαση εκπαιδευτικού λογισμικού. Πάτρα: ΕΑΠ.
Παναγιωτακόπουλος, Χ., & Σαρρής, Μ. (2015). Η εκπόνηση μιας επιστημονικής εργασίας με τη χρήση των ΤΠΕ: Μία ολοκληρωμένη προσέγγιση. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος ΙΩΝ.
Σουβατζόγλου, Δ. (2009). Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για εξ αποστάσεως επιμόρφωση βάσει του μοντέλου Gagné. Πρακτικά του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (σελ. 222-237). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Σοφός, Α., Κώστας, Α., & Παράσχου, Β. (2015). Online εξ αποστάσεως εκπαίδευση. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/182
Σπανακά, Α., & Λιοναράκης, Α. (2017). Οι επτά Αρχές Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Υλικού. Πρακτικά του 9ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αθήνα: Ε.Δ.Α..
Σπανακά, Α. (2012). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο- Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Στο Α. Κόκκος & Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Διδακτικό υλικό για την επιμόρφωση των καθηγητών- Συμβούλων (ΣΕΠ) του ΕΑΠ (σελ. 15-17). Πάτρα: ΕΑΠ.
Τζάνη, Μ. (2005). Σημειώσεις για το Μάθημα «Μεθοδολογία Έρευνας Κοινωνικών Επιστημών». Ανακτήθηκε από: http://benl.primedu.uoa.gr/database1/method.pdf
Χαρτοφύλακα, Α.Μ. (2011). Η διασφάλιση ποιότητας στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, διαμόρφωση κριτηρίων ποιότητας περιεχομένου (Διδακτορική Διατριβή). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Χατζηδάκη, Α., Σπαντιδάκης Γ., & Αναστασιάδης, Π. (2014). Ελληνόγλωσση εκπαίδευση και ηλεκτρονική μάθηση στη διασπορά. Σχεδιασμός και ανάπτυξη ενός Διαδικτυακού Μαθησιακού Περιβάλλοντος. Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.