Διαδίκτυο και Ενημέρωση: προβλήματα και εκπαίδευση
Δημοσιευμένα:
Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
ειδήσεις διαδίκτυο ψευδής ειδήσεις αντίλαλος φιλτραρισμένη φούσκα
Περίληψη
Ο ερχομός του διαδικτύου στην ενημέρωση αναμενόταν να φέρει πολυφωνία και αντικειμενικότητα. Ωστόσο, φαινόμενα όπως οι ψευδής ειδήσεις (fake news), ο αντίλαλος (echo chamber) και η φιλτραρισμένη φούσκα (filter bubble) αξιοποιώντας ανθρώπινες αδυναμίες απλά ενίσχυσαν τα δεδομένα που υπήρχαν πριν την έλευση του διαδικτύου. Τα φαινόμενα αυτά ενισχύονται μέσα από αλγορίθμους που χρησιμοποιούν ιστότοποι για να παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες στους χρήστες, ενώ παράλληλα έχουν κέρδος από την προσέλκυση και την παραμονή των χρηστών σε αυτές. Παρόλα αυτά στο διαδίκτυο υπάρχει πολυφωνία, αλλά για να φτάσουμε σε αυτή χρειάζεται να αναγνωρίσουμε αυτά τα φαινόμενα, να ευαισθητοποιηθούμε απέναντι τους και να εκπαιδευτούμε ώστε να καταφέρουμε να φτάσουμε στην αντικειμενική και πολυφωνική ενημέρωση. Είναι απαραίτητα να είμαστε κριτικοί σε αυτά που ακούμε και διαβάζουμε προκειμένου να είμαστε σε θέση να ασκήσουμε μεγαλύτερο έλεγχο στο μέλλον μας σε σχέση με τους ανθρώπους που δεν διαθέτουν αυτή τη γνώση.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 10 Αρ. 2Α (2019)
- Ενότητα
- Άρθρα
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
Αναφορές
Bakir, V. & McStay A. (2017). Fake News and the Economy of Emotions. Digital Journalism 6(2): 154-175.
Bentley, Μ. (2017). How do we teach students about fake news? Retrieved June 23, 2019, from https://edtechnology.co.uk/Blog/how-do-we-teach-students-about-fake-news/
Del Vicario, M., Bessi, A., Zollo, F., Petroni, F., Scala, A., Caldarelli, G., Stanley, H. & Quattrociocchi, W. (2016). The spreading of misinformation online. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(3).
Delellis, N. S. & Rubin, V. L. (2018). Educators' perceptions of information literacy and skills required to spot ‘fake news’. Proceedings of the Association for Information Science and Technology 55(1), 785-787.
Flaxman, S., Goel, S. & Rao, J. (2016). Filter bubbles, echo chambers, and online news consumption. Public Opinion Quarterly, 80: 298-320.
Funnell, Ν. (2016). Bubble trouble: how internet echo champers disrupt society. The economist. Retrieved June 26, 2019, from http://shapingthefuture.economist.com/bubble-trouble-internet-echo-chambers-disrupt-society/
Golding, P. (2017). Citizen detriment: Communications, inequality, and social order. International Journal of Communication,11, 4305-4323.
Hennesey, C. (n.d.). Fake News: Bringing Media Literacy to the Classroom. Berkeley Center for Teaching & Learning. Retrieved June 18, 2019, from https://teaching.berkeley.edu/fake-news-bringing-media-literacy-classroom
López Lubián F.J. & Esteves J. (2017). The New Digital Economy. In: Value in a Digital World. Palgrave Macmillan, Cham.
Marchi, R. (2012). With Facebook, Blogs, and Fake News, Teens Reject Journalistic “Objectivity”. Journal of communication inquiry 36(3), 246-262.
Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. New York: Penguin Press.
Quattrociocchi, W., Scala, A. & Sunstein, C. R. (2016). Echo Chambers on Facebook Retrieved June 27, 2019, from: https://ssrn.com/abstract=2795110
Turner, C. (2016). The classroom where fake news fails. National Public Radio. Retrieved June 19, 2019, from http://www.npr.org/sections/ed/2016/12/22/505432340/
Zhou, X., Ma, Y., Gao, Z., et al. (2017). Summary of smart metering and smart gridcommunication. IEEE Int. Conf. Mechatronics and Automation (ICMA), Takamatsu, Japan, pp. 300–304.