Διαδίκτυο και Ενημέρωση: προβλήματα και εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
ειδήσεις διαδίκτυο ψευδής ειδήσεις αντίλαλος φιλτραρισμένη φούσκα
Τιμολέων Νικόλαος Θεοφανέλλης
Μαρία Αντίκα
Περίληψη
Ο ερχομός του διαδικτύου στην ενημέρωση αναμενόταν να φέρει πολυφωνία και αντικειμενικότητα. Ωστόσο, φαινόμενα όπως οι ψευδής ειδήσεις (fake news), ο αντίλαλος (echo chamber) και η φιλτραρισμένη φούσκα (filter bubble) αξιοποιώντας ανθρώπινες αδυναμίες απλά ενίσχυσαν τα δεδομένα που υπήρχαν πριν την έλευση του διαδικτύου. Τα φαινόμενα αυτά ενισχύονται μέσα από αλγορίθμους που χρησιμοποιούν ιστότοποι για να παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες στους χρήστες, ενώ παράλληλα έχουν κέρδος από την προσέλκυση και την παραμονή των χρηστών σε αυτές. Παρόλα αυτά στο διαδίκτυο υπάρχει πολυφωνία, αλλά για να φτάσουμε σε αυτή χρειάζεται να αναγνωρίσουμε αυτά τα φαινόμενα, να ευαισθητοποιηθούμε απέναντι τους και να εκπαιδευτούμε ώστε να καταφέρουμε να φτάσουμε στην αντικειμενική και πολυφωνική ενημέρωση. Είναι απαραίτητα να είμαστε κριτικοί σε αυτά που ακούμε και διαβάζουμε προκειμένου να είμαστε σε θέση να ασκήσουμε μεγαλύτερο έλεγχο στο μέλλον μας σε σχέση με τους ανθρώπους που δεν διαθέτουν αυτή τη γνώση.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Τιμολέων Νικόλαος Θεοφανέλλης, 5ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης
Γεννήθηκε το 1968. Σπούδασε στο Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1990). Το 1992 ολοκλήρωσε με επιτυχία M.Sc.στην Επιστήμη Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Γιόρκ, Αγγλία. Μετά την ολοκλήρωση της στρατιωτικής του θητείας και από εξετάσεις παρακολούθησε με επιτυχία ετήσιο κύκλο μαθημάτων του Τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου ως υποψήφιος διδάκτωρ του τμήματος (1994 - 1995). Από τον Σεπτέμβριο του 1995 εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα «Οικολογία δύο ειδών του γένους Parus (τάξη Στρουθιώμορφα) σε πευκοδάση της Λέσβου: επίδραση περιβαλλοντικών παραγόντων στην αναπαραγωγή» στο Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου (2003). Παράλληλα κατά την ακαδημαϊκή χρονιά 2000 – 2001 παρακολούθησε στη Φιλοσοφική Σχολή – Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστήμιου Αθηνών μεταπτυχιακό πρόγραμμα Μ.Δ.Ε. με θέμα την «Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Υπολογιστικών και Δικτυακών Τεχνολογιών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Κατέχει από το 1991 το Cambridge Proficiency (1991) και έχει άδεια επάρκειας Προσόντων του ΥΠΕΠΘ (1992). Έχει δημοσιεύσει σε πρακτικά συνεδρίων και συμμετείχε με εισηγήσεις σε διεθνή και Πανελλήνια συνέδρια. Από το 1995 είναι μόνιμος εκπαιδευτικός Πληροφορικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και από το 2005 έως το 2007 ήταν Διευθυντής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Μυτιλήνης. Από το 2007 έως το 2018 ήταν Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής στο Β. Αιγαίο και ατα τελευταία 4 χρόνια Διαυθυντής του Περιφεριακού Επιμορφωτικού Κέντρου Μυτιλήνης. Το 2018 πήρε το πτυχίο της Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Μαρία Αντίκα, 4ο ΓΕΛ Μυτιλήνης
Απόφοιτος Μαθηματικού τμήματος του ΕΚΠΑ και M.Sc. in Computing από το University of Sunderland, Αγγλία
Αναφορές
Bakir, V. & McStay A. (2017). Fake News and the Economy of Emotions. Digital Journalism 6(2): 154-175.
Bentley, Μ. (2017). How do we teach students about fake news? Retrieved June 23, 2019, from https://edtechnology.co.uk/Blog/how-do-we-teach-students-about-fake-news/
Del Vicario, M., Bessi, A., Zollo, F., Petroni, F., Scala, A., Caldarelli, G., Stanley, H. & Quattrociocchi, W. (2016). The spreading of misinformation online. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(3).
Delellis, N. S. & Rubin, V. L. (2018). Educators' perceptions of information literacy and skills required to spot ‘fake news’. Proceedings of the Association for Information Science and Technology 55(1), 785-787.
Flaxman, S., Goel, S. & Rao, J. (2016). Filter bubbles, echo chambers, and online news consumption. Public Opinion Quarterly, 80: 298-320.
Funnell, Ν. (2016). Bubble trouble: how internet echo champers disrupt society. The economist. Retrieved June 26, 2019, from http://shapingthefuture.economist.com/bubble-trouble-internet-echo-chambers-disrupt-society/
Golding, P. (2017). Citizen detriment: Communications, inequality, and social order. International Journal of Communication,11, 4305-4323.
Hennesey, C. (n.d.). Fake News: Bringing Media Literacy to the Classroom. Berkeley Center for Teaching & Learning. Retrieved June 18, 2019, from https://teaching.berkeley.edu/fake-news-bringing-media-literacy-classroom
López Lubián F.J. & Esteves J. (2017). The New Digital Economy. In: Value in a Digital World. Palgrave Macmillan, Cham.
Marchi, R. (2012). With Facebook, Blogs, and Fake News, Teens Reject Journalistic “Objectivity”. Journal of communication inquiry 36(3), 246-262.
Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. New York: Penguin Press.
Quattrociocchi, W., Scala, A. & Sunstein, C. R. (2016). Echo Chambers on Facebook Retrieved June 27, 2019, from: https://ssrn.com/abstract=2795110
Turner, C. (2016). The classroom where fake news fails. National Public Radio. Retrieved June 19, 2019, from http://www.npr.org/sections/ed/2016/12/22/505432340/
Zhou, X., Ma, Y., Gao, Z., et al. (2017). Summary of smart metering and smart gridcommunication. IEEE Int. Conf. Mechatronics and Automation (ICMA), Takamatsu, Japan, pp. 300–304.