Η σημειολογία της εικόνας στην Τέχνη και την Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Τέχνη Σημειολογία Αφήγηση Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση διαδικασίες της εκπαίδευσης και της μάθησης ΕΑΠ διαστάσεις της εικόνας μαθησιακό αντικείμενο πολυμορφικό διδακτικό υλικό οπτικοακουστικό υλικό εικονική πληροφορία πολυμορφική εκπαίδευση.
ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΟΥΖΑΚΙΩΤΟΥ
Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια το Διαδίκτυο έχει ενισχύσει και βελτιώσει σημαντικά την ικανότητά μας να προβάλλουμε εικόνες μεταξύ μας, αφού τώρα μπορούμε να σκεφτόμαστε τον εαυτό μας όχι μόνο ως θεατή και «καταναλωτή» εικόνων αλλά και ως δημιουργό και χρήστη αυτών. 

Η συγκεκριμένη μελέτη διεισδύσει στον κόσμο της εικόνας η οποία μέσα στο πέρασμα του χρόνου, ανελλιπώς καταγράφει την ανθρώπινη δραστηριότητα και αποτυπώνει την σκέψη του, η οποία αντανακλά τις βαθύτερες αναζητήσεις του. Μέσα από τις οπτικές διατυπώσεις που χαρακτηρίζουν το κάθε έργο, διαφαίνεται η εκφραστική διάσταση που προσλαμβάνει η εικόνα μέσα από τις διαδικασίες προσδιορισμού και κωδικοποίησης της πληροφορίας. Οι εκφάνσεις αυτές αναμειγνύονται με λογικές προσεγγίσεις και ερμηνείες, οι οποίες συχνά μέσα από διαδικασίες σύγκρουσης και αμφισβήτησης, αναδεικνύουν την ουσία αυτών των αναζητήσεων. Μέσα από διαρκείς ζυμώσεις η έκταση των εκφραστικών προσεγγίσεων που χαρακτηρίζει την εικόνα έχει καταφέρει να διανύσει όλο το φάσμα, το οποίο εκτείνεται από την αναπαραστατική τέχνη, μέχρι την αφηρημένη τέχνη και τις εννοιολογικές προεκτάσεις της, που άνθησαν την περίοδο του μοντερνισμού. Τα γλωσσικά μοτίβα τής εκάστοτε εποχής και των κινημάτων χαρακτηρίζονται από λογικές προσέγγισης σε συνδυασμό με τις παραμέτρους που επισημαίνονται, αναδεικνύοντας το στοιχείο και την σημασία της αλληλεπίδρασης, από όπου και αν προέρχεται. Η ανάγκη αναζήτησης νέων εκφραστικών μέσων, καθώς και η εξελικτική πορεία ως προς τους τρόπους αποτύπωσης της ίδιας της εικόνας στην εκπαίδευση, προβάλλουν συνεχώς νέα αφηγηματικά μοντέλα, που σε επίπεδο σύλληψης και σύνθεσης είναι αυτά που καθορίζουν την τελική έκβασή του οπτικού αποτελέσματος.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΟΥΖΑΚΙΩΤΟΥ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Δρ Στέλλα Μουζακιώτου

Ιστορικός Τέχνης

Καθηγήτρια-Σύμβουλος

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

& Τ.Ε.Ι. Αθήνας

Επιμελήτρια Εκθέσεων

Αναφορές
Αγγελάτος Δ., Γαραντούδης Ε., (2013). Η λογοτεχνία και οι τέχνες της εικόνας, Ζωγραφική και
κινηματογράφος, Καλλιγράφος, Αθήνα, σελ. 177.
Κεκές Ι., (2007). Η διαχείριση της γνώσης στο σύγχρονο τεχνολογικό περιβάλλον, Αθήνα: Ατραπός.
Λιοναράκης Α., (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυμορφική Εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού, στο Λιοναράκης (Επιμ.) Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Αθήνα: Προπομπός, σ. 33-52.
Μουζακιώτου Στ., (2013). Η εικόνα ως βασική παράμετρος του εκπαιδευτικού υλικού στην Εξ Αποστάσεως Διδασκαλία, στο Πρακτικά 7ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση ‘Μεθοδολογίες Μάθησης’, Τόμ. 4, Μέρος Α’, 8-10 Νοεμβρίου 2013, Εκδόσεις του Ελληνικού Δικτύου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, 194-204.
Μουζακιώτου Στ., (2016). Το οπτικοακουστικό υλικό και η δυναμική του στο Εκπαιδευτικό Υλικό της Εξ Αποστάσεως Διδασκαλίας, Πρακτικά 8ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 46-57.
Barthes R., "The Rhetoric of the Image" in Image, Music, Text , trans. Stephen Heath, Hill and Wang, 1977: σσ. 38-39. Η αρχική ημερομηνία δημοσίευσης ήταν το 1964.
Burgin V., (1982). Photographic Practice and Art Theory, in V. Burgin (ed.), Thinking Photography, London: MacMillan, σ. 81.
Kress G. &. van Leeuwen Th., (1996), Reading Images: The Grammar of Visual Design. U.S.A.: Routledge, σ. 17.
Willats J., (1997). Art and Representation, Princeton University Press, σ. 13
Yenawine P., (1997). Thoughts on Visual Literacy. Visual Understanding in Education. Retrieved from: http://www.vtshome.org/system/resources/0000/0005/Thoughts_Visual_Literacy. pdf