Πρακτικές μελών ΣΕΠ στα Νέα Προγράμματα του Ε.Α.Π. Iστορίες από το πεδίο: η περίπτωση του LRM (Language Education for Refugees and Migrants)


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Βέλτιστες πρακτικές εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέλη ΣΕΠ ρόλος μέλους ΣΕΠ Σύγχρονες Συναντήσεις online
Αικατερίνη Ιωάννης Μακρή
Μαρία Παπαδοπούλου
Ρούλα Τσοκαλίδου
Ελένη Σκούρτου
Ευγενία Αρβανίτη
Αναστασία Γκαϊνταρτζή
Βασιλική Κάντζου
Πολυξένη Μανώλη
Εύη Μάρκου
Άννα Μουτή
Νεκταρία Παλαιολόγου
Ρούλα Κίτσιου
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα μελετά τις καλές πρακτικές τις οποίες εφάρμοσαν τα μέλη ΣΕΠ του νέου Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Ε.Α.Π. με τίτλο “Language Education for Refugees and Migrants” (LRM). Μετά από μία σύντομη παρουσίαση της φιλοσοφίας και της δομής του LRM, εστιάζουμε στο ζήτημα των online Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (Ο.Σ.Σ.) και παρουσιάζουμε τις πρακτικές των μελών ΣΕΠ πριν, μετά και κατά τη διάρκεια των ΟΣΣ όπω και αυτές που αφορούν στην ανάπτυξη του ακαδημαϊκού γραμματισμού των φοιτητών/ριών. Τα δεδομένα της έρευνας προέρχονται από συνεντεύξεις με 8 μέλη ΣΕΠ, μία συντονίστρια ΘΕ και ένα μέλος της Ομάδας Ψηφιακής Ανάπτυξης του Προγράμματος. Τα ερευνητικά δεδομένα παρέχουν μία ολοκληρωμένη εικόνα για τις ποικίλες πρακτικές, τεχνικές και τα εργαλεία που χρησιμοποιηθήκαν από τα μέλη ΣΕΠ στη διαχείριση των ΟΣΣ αλλά και για την ανάπτυξη των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων των φοιτητών/ριών. Αναδεικνύονται έτσι νέες διαστάσεις στους τρόπους με τους οποίους ανταποκρίνονται τα μέλη ΣΕΠ στις ανάγκες των φοιτητών/τριών τους σε σχέση τόσο με την αποτελεσματική λειτουργία των ΟΣΣ όσο και με την ανάπτυξη του ακαδημαϊκού γραμματισμού.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Αικατερίνη Ιωάννης Μακρή, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ερευνήτρια Μεταδιδάκτορας
Μαρία Παπαδοπούλου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Καθηγήτρια
Ρούλα Τσοκαλίδου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
ΑΠΘ, Αναπ. Καθηγήτρια
Ελένη Σκούρτου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Πανεπιστήμιο Αιγαίου, καθηγήτρια
Ευγενία Αρβανίτη, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Πανεπιστήμιο Πατρών, Επίκ. Καθηγήτρια
Αναστασία Γκαϊνταρτζή, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, μέλος ΣΕΠ
Βασιλική Κάντζου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, μέλος ΣΕΠ
Πολυξένη Μανώλη, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, μέλος ΣΕΠ
Εύη Μάρκου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, μέλος ΣΕΠ
Άννα Μουτή, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, μέλος ΣΕΠ
Νεκταρία Παλαιολόγου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Αναπ. Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Ρούλα Κίτσιου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Συντονίστρια Ενότητας
Αναφορές
Antonelou, G., Verykios, V., Kalantzi, R., Panagiotakopoulos, Ch. & Stavropoulos, I. (2015). Supporting Face-to-Face Live Sessions in Hellenic Open University based on Blended Learning Approaches and ICT tools. Proceedings of 8th International Conference in Open & Distance Learning, November 2015, Athens, Greece, pp. 72-80
Bonk, C.J. & Khoo, E. (2014). Adding some TEC-variety: 100+ activities for motivating and retaining learners online. Bloomington, Indiana, USA: Open World Books. Online at: http://hdl.handle.net/10289/8787 (last accessed: 1/7/2017)
Bonk & Zhang (2008). Empowering Online Learning: 100+ Activities for Reading, Reflecting, Displaying, and Doing. San Francisco, CA: Jossey-Bass
Conrad, R. & Donaldson, J.A. (2011). Engaging the Online Learner: Activities and Resources for Creative Instruction, Updated Edition. San Francisco, CA: Jossey-Bass. ISBN: 978-1-1180-1819-4
Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2001). Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education. American Journal of Distance Education, 15(1), 7−23
Garrison, D. R., & Vaughan, N. (2008). Blended learning in higher education. San Francisco: Jossey-Bass
Kalantzi R., Sideris D., Spyropoulou N. & Androulakis G. (2016). Changing the Gear: Adopting Inter-institutional Collaborative Course Development as the Policy for Distance Higher Education in Greece. In George Ubachs & Lizzie Konings (Eds). Proceedings of The Online, Open and Flexible Higher Education Conference, October 2016, Rome, ISBN 978-90-79730-25-4 (pp. 61-68). Online at:
Panagiotakopoulos, Ch., Tsiatsos, T., Lionarakis, A. & Tzanakos, N. (2013). Teleconference in support of distance learning: Views of educators. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 9, 1, 2013 Section one. ISSN: 1791-9312
Papadimitriou, S. & Lionarakis, A. (2010). Ο Ρόλος του Καθηγητή - Συμβούλου και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής του στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology 6, 1 & 2, 2010 Section one. ISSN: 1791-9312
Piller, I. (2016). Linguistic diversity and social justice. An introduction to applied sociolinguistics. Oxford, UK: Oxford University Press.
Poll, K., Widen, J. & Weller, S. (2014). Six Instructional Best Practices for Online Engagement and Retention. Journal of Online Doctoral Education, 1, 1, ISSN: 2330-4391
Salmon, G. (2013). E-tivities: The key to active online learning (2nd ed.). London and New York: Routledge
Salmon, G. (2011). E-moderating: The key to teaching and learning online (3rd ed.). New York: Routledge
Salmon, G., (2014). Learning innovation: A framework for transformation. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 17 (2), 219-235. Online at:
Spyropoulou, N., Kalantzi, R. Sideris, D. & Androulakis, G. (2017). Newcomer Students’ Perspectives on Online Tutor-Student Sessions in Distance Higher Education. In Pixel (Ed.) Proceedings of The Future of Education International Conference, 7th Edition, Florence, Italy, 8-9 June 2017, ISBN: 978-88-6292-868-7, ISSN: 2384-9509 (pp 163-168). Online at: https://conference.eadtu.eu/images/Proceedings/Conference_proceedings_2016_defcompressed2.pdf (last accessed: 16/8/2017)
Hirvela, A. (2016). Academic reading into writing. In K. Hyland, & P. Shaw, (Eds.), The Routledge handbook of English for academic purposes (pp. 127-138). New York: Routledge.
Jordan, R. R. (1997). English for academic purposes: A guide and resource book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Schmidt, R. W. (2010). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics (4th ed.). London: Longman (Pearson Education).
Hyland, K. & Shaw, P. (2016). Introduction. In K. Hyland, & P. Shaw, (Eds.), The Routledge handbook of English for academic purposes (pp. 1-13). New York: Routledge.
Kitis, E., Hatzitheodorou, A. M., Kontouli, C., & Mattheoudakis, M. (2016). Greece. In Ο. Kruse, M. Chitez, B. Rodriguez, & M. Castelló, (Eds.), Exploring European Writing Cultures. Country Reports on Genres, Writing Practices and Languages Used in European Higher Education (pp. 101-131). ZHAW School of Applied Linguistics, Working Papers in Applied Linguistics 10. DOI: https://doi.org/10.21256/zhaw-1056