Γνωστικό φορτίο και πολυμορφικό διδακτικό υλικό στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
πολυμορφικό υλικό γνωστικό φορτίο εργαζόμενη μνήμη εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Ροδάνθη Τσώνη
Περίληψη

Το αντιληπτό γνωστικό φορτίο αφορά την συνολική νοητική προσπάθεια που καταβάλει το άτομο κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας.  Αναμφίβολα, το διδακτικό υλικό επηρεάζει την προσπάθεια αυτή και με κατάλληλες τροποποιήσεις και παρεμβάσεις είναι δυνατό να διευκολυνθεί η μάθηση. Στην εξΑΕ, λόγω της ιδιαίτερης μεθοδολογίας της, το διδακτικό υλικό παίζει καταλυτικό ρόλο. Στην παρούσα εργασία διερευνάται η δυνητική επίδραση της θεωρίας τους γνωστικού φορτίου στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό πολυμορφικού μαθησιακού υλικού για εξ αποστάσεως διδασκαλία. Προκύπτει ότι υπάρχουν αρχές και τεχνικές οι οποίες μπορούν να βρουν εφαρμογή στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, με σημαντικότερη παράμετρο τα χαρακτηριστικά των διδασκομένων στους οποίους απευθύνεται.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Cheng, C. K., Paré, D. E., Collimore, L. M., & Joordens, S. (2011). Assessing the effectiveness of a voluntary online discussion forum on improving students’ course performance. Computers & Education, 56(1), 253-261.
Cook, M. P. (2006). Visual representations in science education: The influence of prior knowledge and cognitive load theory on instructional design principles. Science education, 90(6), 1073-1091.
Cowan, N. (2014). Working memory underpins cognitive development, learning, and education. Educational Psychology Review, 26(2), 197-223.
Creswell, J. W. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ίων/Έλλην.
Darabi, A., & Jin, L. (2013). Improving the quality of online discussion: the effects of strategies designed based on cognitive load theory principles. Distance Education, 34(1), 21-36.
De Jong, T. (2010). Cognitive load theory, educational research, and instructional design: some food for thought. Instructional science, 38(2), 105-134.
Errey, C., Ginns, P., & Pitts, C. (2006). Cognitive load theory and user interface design: making software easy to use. The Performance Technologies Group Pty Ltd. Available online at: http://bit. ly/1EBLKVV.
Furnham, A. (2009). The Validity of a New, Self-report Measure of Multiple Intelligence. Current Psychology, 28(4), 225-239. doi: 10.1007/s12144-009-9064-z
Gardner, H. (1995). Reflections on multiple intelligences: Myths and messages. Phi Delta Kappan. 77: 200–209.
Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement: An empirical study of mooc videos. In Proceedings of the first ACM conference on Learning@ scale conference (pp. 41-50). ACM.
Kalyuga, S. (2011). Cognitive load theory: How many types of load does it really need?. Educational Psychology Review, 23(1), 1-19.
Kalyuga, S. (2012). Interactive distance education: a cognitive load perspective. Journal of Computing in Higher Education, 24(3), 182-208.
Lionarakis, A. (2008). The theory of distance education and its complexity. European Journal of Open, Distance and E-learning, 11(1).
Locke, E. A. (2005). Why emotional intelligence is an invalid concept. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 425-431. doi: 10.1002/job.318
Martin, S. (2012). Does instructional format really matter? Cognitive load theory, multimedia and teaching English Literature. Educational Research and Evaluation, 18(2), 125-152.
Mason, R., Seton, C., & Cooper, G. (2016). Applying cognitive load theory to the redesign of a conventional database systems course. Computer Science Education, 26(1), 68-87.
McQuaid, J. W. (2010). Using cognitive load to evaluate participation and design of an asynchronous course. The Amer. Jrnl. of Distance Education, 24(4), 177-194.
Meissner, B., & Bogner, F. X. (2012). Science teaching based on cognitive load theory: Engaged students, but cognitive deficiencies. Studies in Educational Evaluation, 38(3), 127-134.
Miller, C. (2011). Aesthetics and e-assessment: the interplay of emotional design and learner perfor
mance. Distance Education, 32(3), 307-337.
Miller, G. A. (1956). "The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information". Psychological Review. 63 (2): 81–97. doi:10.1037/h0043158
Moos, D. C., & Pitton, D. (2014). Student teacher challenges: using the cognitive load theory as an explanatory lens. Teaching Education, 25(2), 127-141.
Ong, C. P., & Tasir, Z. (2015). Self-instructional module based on cognitive load theory: a study on information retention among trainee teachers. Educational Technology Research and Development, 63(4), 499-515.
Paas, F., & Ayres, P. (2014). Cognitive load theory: A broader view on the role of memory in learning and education. Educational Psychology Review, 26(2), 191-195.
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσο για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. Αθήνα: Gutenberg.
Shepherd, C. E., & Bolliger, D. U. (2011). The effects of electronic portfolio tools on online students' perceived support and cognitive load. The Internet and Higher Education, 14(3), 142-149.
Shepherd, C. E., & Hannafin, M. J. (2008). Examining preservice teacher inquiry through video-based, formative assessment e-portfolios. Journal of Computing in Teacher Education, 25(1), 31-37.
Singh, A. M., Marcus, N., & Ayres, P. (2012). The transient information effect: Investigating the impact of segmentation on spoken and written text. Applied Cognitive Psychology, 26(6), 848-853.
Sweller, J. (1994). Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and instruction, 4(4), 295-312.
Sweller, J., & Sweller, S. (2006). Natural information processing systems. Evolutionary Psychology, 4(1), 147470490600400135
Taylor, C. (2013). Cognitive Load Theory Sometimes Less Is More. i-Manager's Journal on School Educational Technology, 9(1), 61.
Van Merriënboer, J. J., & Sluijsmans, D. M. (2009). Toward a synthesis of cognitive load theory, four-component instructional design, and self-directed learning. Educational Psychology Review, 21(1), 55-66.
Visser, B. A., Ashton, M. C., & Vernon, P. A. (2006a). Beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence, 34(5), 487-502. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.004
Vredeveldt, A., Hitch, G. J., & Baddeley, A. D. (2011). Eyeclosure helps memory by reducing cognitive load and enhancing visualisation. Memory & cognition, 39(7), 1253-1263.
Wong, A., Leahy, W., Marcus, N., & Sweller, J. (2012). Cognitive load theory, the transient information effect and e-learning. Learning and Instruction, 22(6), 449-457.
Wong, A., Marcus, N., Ayres, P., Smith, L., Cooper, G. A., Paas, F., & Sweller, J. (2009). Instructional animations can be superior to statics when learning human motor skills. Computers in Human Behavior, 25(2), 339-347.
Αγγελή, X., Βαλανίδης, N. (2002). Αντιλαμβανόμενο Γνωστικό Φορτίο από την Ενσωμάτωση της Τεχνολογίας στη Μαθησιακή Διαδικασία: Εφαρμογή στην Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών Δημοτικής Εκπαίδευσης. Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Τόμος B’, Επιμ. Α.
Δημητρακοπούλου, Πρακτικά 3ου Συνεδρίου ΕΤΠΕ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος, Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ
Βοσνιάδου, Σ. (2011). Εισαγωγή στην Ψυχολογία. Εκδ. Gutemberg
Γκιόσος, Ι. Κουτσούμπα, Μ. (2005). Θεωρητικές προσεγγίσεις στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού στην ΑεξΑΕ. Στο Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. ΕΑΠ, Πάτρα 2005.
Λιοναράκης, A. (2001α). Για ποια «εξ αποστάσεως εκπαίδευση» μιλάμε; Πρακτικά 1ου Συνεδρίου στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, ΕΑΠ, Πάτρα.
Λιοναράκης, Α. (2001β). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυµορφική Εκπαίδευση: Προβληµατισµοί για µία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασµού διδακτικού υλικού. στο: Α. Λιοναράκης (επιµ.) Απόψεις και προβληµατισµοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αθήνα: Προποµπός.
Χαρτοφύλακα, Α. Μ. (2010). Προς ένα δυναμικό διδακτικό υλικό εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 3(2).