«Εναλλακτικές προτάσεις αξιολόγησης για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση»


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
αυθεντική αξιολόγηση περιγραφική αξιολόγηση μεταγνωστική αξιολόγηση φάκελος αξιολόγησης αυτοαξιολόγηση-ετεροαξιολόγηση κλίμακες διαβαθμισμένων κριτηρίων επίδοσης ή ρουμπρίκες «αυθεντικό έργο»
Κωνσταντίνα Αθανάσιος Παπαγεωργίου
Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια αρχίζουν να εφαρμόζονται σε συνδυασμό με τις παραδοσιακές και νεότερες τεχνικές αξιολόγησης, όπως διαπιστώνει κανείς και από την εκπαιδευτική πράξη. Το ζήτημα χρήσης νέων τρόπων αξιολόγησης που προέκυψε ήταν βαρύνουσας σημασίας καθώς έγινε επιτακτική η ανάγκη βελτίωσης της αξιολόγησης της σχολικής επίδοσης και αρκετοί ήταν εκείνοι που υποστήριξαν έντονα την εξάλειψη των αδυναμιών του παραδοσιακού τρόπου αποτίμησης της προόδου των μαθητών. Οι τρόποι αυτοί είναι γνωστοί ως αυθεντικές μορφές αξιολόγησης - authentic evaluation και συνδέουν άμεσα τη μάθηση και τη διαδικασία της αξιολόγησης με ρεαλιστικές, ουσιαστικές "αυθεντικές" καταστάσεις της ζωής, εμπειρίες και βιώματα των παιδιών.

Το ιδανικό θα ήταν να εφαρμόζεται στην πράξη, ανάλογα με την περίπτωση, ένας συνδυασμός παραδοσιακών και σύγχρονων μεθόδων, οι οποίες θα προσαρμόζονται κατάλληλα στις ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος κάθε χώρας, το οποίο οφείλει να ανανεώνεται συνεχώς και να συμβαδίζει με την κοινωνία, την πραγματικότητα και τις διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της καθημερινότητας. Κυρίως όμως οι εναλλακτικές προτάσεις και μέθοδοι καλούνται να ταιριάζουν, να εξυπηρετούν και να εστιάζουν σε μεγάλο βαθμό στις ανάγκες και το επίπεδο των παιδιών ώστε να φανερώνουν τι πραγματικά ξέρει ή μπορεί να κάνει το άτομο που αξιολογείται βάσει των γνώσεων που κατέκτησε και διαθέτει και βάσει των δεξιοτήτων που έχει αποκτήσει και καλλιεργήσει στο πλαίσιο της διδασκαλίας και της άσκησής του στο σχολικό περιβάλλον
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Βιβλιογραφία
A. Ελληνόγλωσση
Βασιλακοπούλου, Μ., Πετροπούλου, Ο. & Ρετάλης, Σ. (χ.χ.). Θέματα επιστημονικών τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών σε συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης μέσω εμπλουτισμένων ρουμπρικών, τόμος 2, τεύχος 3, 195-214. Εκδόσεις: κλειδάριθμος
Βρεττός, Ι. (2005). Θεωρίες της Αγωγής τόμος Β΄. Αθήνα: Ατραπός Δημητρόπουλος, Ε. (1981). Η "παραδοσιακή" αξιολόγηση της σχολικής επιδόσεως Μια κριτική θεώρηση. Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχος 5, 25-39
Βρεττός, Ι. (2009). Αναλυτικό Πρόγραμμα και Σχολικό Εγχειρίδιο τόμος Β' Εικόνα και Σχολικό Εγχειρίδιο. Αθήνα: αυτοέκδοση
Βρεττός, Ι. (2014). Αξιολόγηση στην εκπαίδευση [πανεπιστημιακές σημειώσεις eclass]. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Διδασκόμενο μάθημα "Διδακτική Μεθοδολογία και Πράξη I". Χειμερινό Εξάμηνο 2013-2014
Γεωργούσης, Π. (1988). Η αξιολόγηση τω μαθητών με βάση τον φάκελο υλικού (portfolio assessment) Μια νέα τάση στην εκπαιδευτική αξιολόγηση. Αθήνα: Δελφοί
Cole, M. & Cole, S. (2011). Η ανάπτυξη των παιδιών Ενιαίο. Επιστ. Επιμ. Π. Βορριά, Ζ. Μπαμπλέκου, Ζ. Παπαληγούρα, (Μτφρ. Μ. Σόλμαν). Αθήνα: Τυπωθήτω- Δαρδανός
Cook, J., Elliot, S., Kratochwill, T. & Travers, J. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία Αποτελεσματική Διδασκαλία Αποτελεσματική Μάθηση. Επιστ. Επιμ. Α. Λεονταρή, Ε. Συγκολλίτου, (Μτφρ. Φ. Καλύβα, Μ. Σόλμαν). Αθήνα: Gutenberg
Γραμματάς, Θ. (2001). Διδακτική του Θεάτρου (Β'έκδοση). Αθήνα: τυπωθήτω-Δαρδανός
Ένωση Ελλήνων Φυσικών (2011). Νέες τεχνολογίες στην Εκπαίδευση Ζητήματα σχεδιασμού και εφαρμογών. Αθήνα: διάδραση
Κωνσταντίνου, X. (1995). Η περιγραφική αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών ως "θεραπευτικό παιδαγωγικό μέσο". Τα Εκπαιδευτικά, τ.39-40, 222-241
Μαλλόυ, Τ. (1980). Η Μοντεσσόρι και το παιδί σας, απλά μυστικά μια πρωτοποριακής αγωγής. Αθήνα: Γλάρος
Ματσαγγούρας, Η. (2011). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας I. Θεωρία της διδασκαλίας ΙΙ.Στρατηγικές Διδασκαλίας Ενιαίο. Αθήνα: Gutenberg
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2003). Ζητήματα Κοινωνικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: διάδραση
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2009). Όταν τα παιδιά μιλούν με το σχέδιο. Αθήνα: αυτοέκδοση
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2013). Κοινωνική Παιδαγωγική Θεωρητικές, Επιστημολογικές και Μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: διάδραση
Νηλ, Α.Σ. (1972). Θεωρία και πράξη της αντιαυταρχικής εκπαίδευσης. (Ε' έκδοση). (Μτφρ. Κ. Λάμπου). Αθήνα: Μπουκουμάνης
Παπαδάτος, Γ. (2011). Ψυχοφυσιολογία. Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε
Παπαναούμ-Τζίκα, Ζ. (1985). Η αξιολόγηση της σχολικής επίδοσης- Δυνατότητες και όρια. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη
Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (χ.χ.). Μάθηση και Διδασκαλία στην εποχή της Πληροφορίας τόμος Α'. Αθήνα: αυτοέκδοση
Β. Ξενόγλωσση
Bransford, J. D., Brown A., L. & Rodney, R. C., (eds), (2001). How people learn: Brain, mind, experience and school. Washington DC: National Academy Press
Grondlund, N. (1976). Measuremnet and evaluation in teaching. New York: Macmillan Co
Rezai, A.R. & Lovorn M.G. (2011). Assessing the Asssessment: Rubrics Training for Pre-service and New In-service Teachers. Practical Assessment, Researsch and Evaluation, Vol 16 (No16), 1. Retrieved September 1, 2017, from http://pareonline.net/getvn.asp?v=16&n=16