Ανάπτυξη στρατηγικών σχεδίων δράσης για τη συμπερίληψη των παιδιών προσφύγων στις σχολικές μονάδες της Ελλάδας Development of strategic action plans, by school leadership, for the inclusion of refuge children in Greek schools


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
διαπολιτισμική εκπαίδευση στρατηγικό σχέδιο δράσης προσφυγικό πρόβλημα
Αργυρώ Διονύσιος Ρέντζη
Περίληψη
Η εκπαίδευση περνά μια περίοδο πρωτοφανών δημογραφικών, πολιτισμικών, κοινωνικοοικονομικών αλλαγών, οι οποίες απαιτούν τον άμεσο και οργανωμένο χειρισμό τους από το εκπαιδευτικό σύστημα. Η μαζική εισροή μεταναστών και προσφύγων προσδιόρισε και μορφοποίησε καθοριστικά τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, η οποία συγκροτείται από ομάδες με ιδιαίτερα εθνικά, θρησκευτικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Το εκπαιδευτικό σύστημα καλείται, πλέον, να βρει αποτελεσματικούς τρόπους συμπερίληψης και συνεκπαίδευσης των προσφυγόπουλων, επιτάσσοντας την ανάγκη για δημιουργία διαπολιτισμικής κουλτούρας στις σχολικές μονάδες και στον τρόπο διδασκαλίας στις τάξεις. Για το λόγο αυτό, η ανάγκη για ανάπτυξη στρατηγικών σχεδίων δράσης από την ηγεσία των σχολείων είναι, πλέον, επιτακτική. Το στρατηγικό σχέδιο για έναν οργανισμό αποτελεί «φυσικό του έγγραφο», το οποίο ενσωματώνει τον προσανατολισμό και την αποστολή του μέσα σε μια τοπική και εθνική προοπτική ανάπτυξης. Η εργασία αυτή πραγματεύεται τη θεωρητική θεμελίωση του θέματος, παρουσιάζοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του στρατηγικού σχεδιασμού. Επιπρόσθετα, παρουσιάζει τη διαπολιτισμική εκπαίδευση στην Ελλάδα σε συνάρτηση με το προσφυγικό πρόβλημα, παραθέτοντας, συγχρόνως, συγκεκριμένα στρατηγικά σχέδια δράσης για την επιτυχή αντιμετώπισή του. Tέλος, μέσα από αυτή τη μελέτη διαφαίνεται η ανάγκη για αναβάθμιση και αυτονομία των σχολικών μονάδων, προκειμένου να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις κοινωνικοοικονομικές και διαπολιτισμικές προκλήσεις του 21ου αιώνα, όπως τη συνεχή ροή μεταναστών και προσφύγων.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Αργυρώ Διονύσιος Ρέντζη, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Απόφοιτος ΤΕΑΠΗ Ε.Κ.Π.Α.

Μed Εκπαιδευτικής Ηγεσίας και Πολιτικής Α.Π.ΚΥ.

Αποσπασμένη εκπαιδευτικός στο Ι.Ε.Π.

Αναφορές
Βιβλιογραφικές αναφορές
Bush, T., & Coleman, M. (2000). Leadership and strategic management in education. London: Paul Chapman Publishing Ltd.
Carron, G., Mahshi, K., De Grauwe, A., & Choudhouri, S. (2010). Strategic Planning. Concept and Rationale. Paris: International Institute for Educational Planning – UNESCO.
Chaffee, E.E. (1990). Strategies for the 1990s. New directions for higher education. 70, 59-66.
David, E.R. (2001). Strategic Management: Concept and Cases (8th ed.). New Jersey: Prentice Hall.
Καλοφορίδης, Β. (2014). Ταυτότητα, μετανάστευση και διαπολιτισμική εκπαίδευση στη σύγχρονη Ελλάδα. Εκπαιδευτικός Κύκλος, 2(1), σσ. 199-216.
Καράλλης, Γ. (2007). Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της σχολικής μονάδας ως μέρος της διαδικασίας αυτονόμησής της. Δελτίο Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, 9, 1-5.
Κανακίδου, Ε., & Παπαγιάννη, Β. (2009). Διαπολιτισμική Αγωγή. (6η εκδ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Leigh, A. (2003). Thinking Ahead: Strategic Foresight and Government. Australian Journal of Public Administrations, 62(2), 3-10.
McCuskey, B.M. (2003). The Future of the University Housing Profession and Implications for Practicing: the Delphi Study. Doctoral Dissertation. Morgantown, Virginia: West Virginia University.
Μπενέτος, Δ. (2007). Διαπολιτισμικότητα και κοινωνική ένταξη. Μέντορ, (10), σσ. 43-51.
Νικολάου, Β. (2011). Ένταξη και Εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο: από την ομοιογένεια στην πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Πεδίο.
Pashiardis, P. (1993). Strategic Planning: The Public School Setting. International Journal of Educational Management, 7(4), 4-9.
Perotti, A. (1994). The of the Council of Europe’s Recommendations on Intercultural Education in European School Systems. Intercultural Education, 5(1), 9-17.
Στυλιανίδης, Μ., & Πασιαρδής, Π. (2006). Το μελλοντικό κυπριακό σχολείο μέχρι το έτος 2020: Προς ένα μοντέλο στρατηγικής πρόβλεψης και σχεδιασμού στην εκπαίδευση. Στο: Ε. Φτιάκα, Σ. Συμεωνίδου & Μ. Σωκράτους (Επιμ.), Η Σύγχρονη Εκπαιδευτική Έρευνα στην Κύπρο, Πρακτικά του 9ου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρίας Κύπρου (σ.σ 527-540). Λευκωσία: Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 2016. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Συμβούλιο της Ε.Ε. στην πορεία του χρόνου: η διαδικασία λήψης αποφάσεων και η νομοθέτηση στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Βρυξέλλες: Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τσιάκκιρος, Α. (2012). Η στρατηγική πρόγνωση του μέλλοντος / Εισαγωγή στην έννοια της στρατηγικής (Κεφ. 2). Στο: Πασιαρδής, Π. (Επιμ.). ΕΠΑ 71Κ. Διαχείριση αλλαγής, σχολική αποτελεσματικότητα και στρατηγικός σχεδιασμός. Τόμος ΙΙ: Στρατηγικός Σχεδιασμός στην Εκπαίδευση, σ.σ. 30-86. Λευκωσία: Α.Π.ΚΥ.
Τσιάκκιρος, Α., & Πασιαρδής, Π. (2012). Στρατηγικός Σχεδιασμός και το Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα (Κεφ. 9). Στο: Πασιαρδής, Π. (Επιμ.). ΕΠΑ 71Κ. Διαχείριση αλλαγής, σχολική αποτελεσματικότητα και στρατηγικός σχεδιασμός. Τόμος ΙΙ: Στρατηγικός Σχεδιασμός στην Εκπαίδευση, σ.σ. 274-309. Λευκωσία: Α.Π.ΚΥ.
Tsiakkiros, A., & Pashiardis, P. (2002). Strategic planning and education: the case of Cyprus. The International Journal of Educational Management, 16(1), 6-17.
UNESCO. (2015). Rethinking Education. Towards a global common good? Paris: UNESCO Publishing.
UNICEF Ελληνική Εθνική Επιτροπή, (2016). Τα ασυνόδευτα παιδιά προσφύγων και μεταναστών χρήζουν προστασίας. Ανακτήθηκε Μάιος 6, 2016, από: https://www.unicef.gr.
Webb, L.D., & Norton, N.S. (2003). Human Resources Administration: Personnel Issues and Needs in Education. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
Νόμοι και Υπουργικές Αποφάσεις
Νόμος Υπ’ Αριθ. 2101. Κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του παιδιού. Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας, Φ.Ε.Κ. 192α / 2-12-1992, σ.σ. 4101-4120.
Νόμος Υπ’Αριθ. 2413. Η ελληνική παιδεία στο εξωτερικό, η διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις. Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας, Φ.Ε.Κ. 124α / 17-6-1996, σ.σ.2437-2468.
Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων. (2016). Συγκρότηση και ορισμός μελών της Επιτροπής για τη Στήριξη των Παιδιών των Προσφύγων, Συγκρότηση και ορισμός μελών της Επιστημονικής Ομάδας και της Καλλιτεχνικής Ομάδας για την υποβοήθηση του έργου της ΕΣΠΠ.
Υπουργική Απόφαση (αρ. πρωτ. ΓΓ1/47079, ημερ. 18/3/2016). Αθήνα.