Χρησιμοποιώντας μοντέλα προσομοίωσης οικοσυστημάτων για τη διδασκαλία της «ελαστικής» φύσης


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Μοντέλα προσομοίωσης οικοσυστημάτων μάθηση με βάση μοντέλα ελαστική φύση φύση σε ισορροπία διδασκαλία και μάθηση οικολογίας
Georgios Ampatzidis
Marida Ergazaki
Περίληψη
Το παρόν άρθρο αφορά την ανάπτυξη μοντέλων NetLogo τα οποία προσομοιώνουν την πορεία οικοσυστημάτων που διαταράσσονται ή προστατεύονται και βασίζονται σε ευρήματα της σύγχρονης οικολογικής έρευνας. Τα τέσσερα μοντέλα που παρουσιάζονται ενσωματώθηκαν σε ένα μαθησιακό περιβάλλον που στοχεύει να υποστηρίξει μη βιολόγους φοιτητές (α) στην αντικατάστασή της ιδέας της «φύσης σε ισορροπία» από τη σύγχρονη ιδέα της «ελαστικής» φύσης, και (β) στην αξιοποίηση αυτής της αντίληψης για την ενίσχυση «δεξιοτήτων συστημικής σκέψης». Κάθε μοντέλο έχει δύο εκδοχές που προσομοιώνουν δύο διαφορετικές εκδοχές της πορείας του οικοσυστήματος ανάλογα με συγκεκριμένες αρχικές συνθήκες ή δράσεις στην προσπάθεια επαναφοράς. Στις μελέτες περίπτωσης που πραγματοποιήσαμε, οι φοιτητές σε τριάδες διερεύνησαν τα μοντέλα με τη βοήθεια φύλλων εργασίας, που τους ζητούσαν να κάνουν προβλέψεις για την πορεία του υπό μελέτη οικοσυστήματος και έπειτα να τις ελέγξουν «τρέχοντας» το μοντέλο. Οι μισές τριάδες των φοιτητών ασχολήθηκαν με την 1η εκδοχή κάθε μοντέλου και οι άλλες μισές με τη 2η . Στο τέλος κάθε μαθήματος, oι δύο διαφορετικές εκδοχές της πορείας του οικοσυστήματος που προσομοίωνε κάθε μοντέλο γίνονταν θέμα συζήτησης όλης της τάξης ώστε να αναδειχθεί η ιδέα της ενδεχομενικότητας. Τα αποτελέσματα της λειτουργίας της τελευταίας εκδοχής του μαθησιακού περιβάλλοντος είναι ενθαρρυντικά και δημοσιεύονται σε άλλα άρθρα μας.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Georgios Ampatzidis, University of Thessaly
Temporary Lecturer
Marida Ergazaki, University of Patras
Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Early Childhood Education
Αναφορές
Ampatzidis, G., & Ergazaki, M. (2014). Towards a learning environment for challenging the idea of the balanced nature: Insights from the first cycle of research. In C. P. Constantinou, N. Papadouris, & A. Hadjigeorgiou (Eds.), E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning. Part 3 (pp. 44–54). Nicosia, Cyprus: European Science Education Research Association.
Ampatzidis, G., & Ergazaki, M. (2016). Can the idea of “Balance of Nature” be effectively challenged within a model-based learning environment? Insights from the second cycle of developmental research. In T. Tal & A. Yarden (Eds.), The Future of Biology Education Research (pp. 7–20). Haifa, Israel: ERIDOB.
Ampatzidis, G., & Ergazaki, M. (2017). Using ecology to enhance everyday reasoning: the case of interdependent and reciprocal causality. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 11(1), 93–104.
Ampatzidis, G. & Ergazaki, M. (in preparation). Challenging the idea of the ‘Balance of Nature’ through promoting ecosystems’ contingency: the 'Bifurcated Domino Path' teaching-learning strategy.
Boersma, K., Waarlo, A. J., & Klaassen, K. (2011). The feasibility of systems thinking in biology education. Journal of Biological Education, 45(4), 190–197.
Cooper, G. (2001). Must There Be a Balance of Nature? Biology and Philosophy, 16(4), 481–506.
Cuddington, K. (2001). The “Balance of Nature” Metaphor and Equilibrium in Population Ecology. Biology and Philosophy, 16(4), 463–479.
Ergazaki, M., & Ampatzidis, G. (2012). Students’ Reasoning about the Future of Disturbed or Protected Ecosystems & the Idea of the “Balance of Nature.” Research in Science Education, 42(3), 511–530.
Ergazaki, M., & Zogza, V. (2008). Exploring lake ecology in a computer-supported learning environment. Journal of Biological Education, 42(2), 90–94.
Gunderson, L. H., Allen, C. R., & Holling, C. S. (Eds.). (2010). Foundations of Ecological Resilience. Washington, DC: Island Press.
Holling, C. S. (1973). Resilience and Stability of Ecological Systems. Annual Review of Ecology and Systematics, 4(1), 1–23.
Jelinski, D. E. (2005). There is no mother nature-there is no balance of nature: culture, ecology and conservation. Human Ecology, 33(2), 276–285.
Ladle, R. J., & Gillson, L. (2009). The (im)balance of nature: a public perception time-lag? Public Understanding of Science, 18(2), 229–242.
Richmond, B. (2004). An Introduction to Systems Thinking. Lebanon, NH: isee systems.
Rutten, N., van Joolingen, W. R., & van der Veen, J. T. (2012). The learning effects of computer simulations in science education. Computers & Education, 58(1), 136–153.
Scheffer, M. (2009). Critical Transitions in Nature and Society. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Schmitz, O. (2010). Resolving Ecosystem Complexity. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Westra, R. (2008). Learning and teaching ecosystem behaviour in secondary education. Castricum, Netherlands: Faculteit Betawetenschappen.