Ανοικτή πρόσβαση και ανοικτή μάθηση: κοινωνικός αποκλεισμός - σύγχρονες πολιτικές και στρατηγικές ανάπτυξης


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Ανοικτή εκπαίδευση κοινωνικός αποκλεισμός εκπαιδευτικός αποκλεισμός προσβασιμότητα
Charalampia Palaska
Περίληψη

Η σύνδεση της Ανοικτής Εκπαίδευσης (Α.Ε.) με την ελευθερία πρόσβασης στη μάθηση επιχειρεί μια ριζοσπαστική προσέγγιση της έννοιας ‘’εκπαίδευση’’. Η κατάργηση διακρίσεων βάσει κοινωνικών, οικονομικών και δημογραφικών κριτηρίων εγκαινιάζει τη νέα υπόσταση της μαθησιακής διαδικασίας, μέσω της οποίας ο αποκλεισμός εξαλείφεται προκειμένου να λάβει χώρα η κοινωνική ένταξη του ατόμου. Η παρούσα μελέτη επικεντρώνεται στην παράθεση του εκπαιδευτικού σκοπού της Ανοικτής Εκπαίδευσης, ως καινοτόμου εκπαιδευτικής διαδικασίας, που αναιρεί διακρίσεις και περιορισμούς. Εν συνεχεία, επιχειρείται η εννοιολογική προσέγγιση του όρου του ‘’κοινωνικού αποκλεισμού’’, καθώς και των αιτιών που τον γεννούν και τον τροφοδοτούν, αλλά και των επιπτώσεων που επιφέρει στα άτομα που τον βιώνουν. Ωστόσο, κρίνεται απαραίτητος ο διαχωρισμός του κοινωνικού από τον εκπαιδευτικό αποκλεισμό προκειμένου να διαπιστωθεί αν και κατά πόσο ο πρώτος εξαρτάται από τον τελευταίο, και αντιστρόφως. Επίσης, θα αναζητήσουμε τον τρόπο προσαρμογής της Α.Ε. στα τρέχοντα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα διότι, αν και έχουμε διαπιστώσει το ριζοσπαστικό της ρόλο, η Ανοικτή Εκπαίδευση οφείλει να επαναπροσδιορίσει την πολιτική της χαράζοντας νέα στρατηγική για το μέλλον που ολοένα και μεταβάλλεται.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Klasen, S. (1999). SOCIAL EXCLUSION, CHILDREN, AND EDUCATION: CONCEPTUAL AND MEASUREMENT ISSUES. Ανάκτηση από http://www.oecd.org/education/school/1855901.pdf
Simmons, G. (2011). Ανάκτηση από Τοποθεσία Web της SlideShare: https://www.slideshare.net/garrysimmons/what-is-multiple-deprivation
Sparkes, J. (1999). Schools,Education and Social Exclusion. Ανάκτηση από https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1158920
Βαρλάμη, Ε., Γλαρέντζου, Ε., Δεληκάρη , Β., Καλαντίδης, Δ., Μαυροματάκη, Δ., Μουλουδάκης, Ε., και συν. (n.d.). 7o ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΟΛΜΕ.
Βασιλειάδου, Α. (2010). Ανάκτηση από http://digilib.teiemt.gr/jspui/bitstream/123456789/264/1/022010183.pdf
Βλαχάδη, Μ. (2009). Μετανάστευση - Κοινωνικός αποκλεισμός και Πολιτικές Ένταξης στην Ελλάδα. (Χ. Τσουραμάνης, Επιμ.) Ανάκτηση από https://openeclass.teimes.gr/modules/document/file.php/DEMES108/-%20%CE%9A%CE%9F%CE%99%CE%9D%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%97%20%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%99%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97%20%CE%BA%CE%B1%CE%B9%20%CE%9A%CE%9F%CE%99%CE%9D%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%
Γεωργάκη, Σ., & Διπλάρη, Ζ. (n.d.). Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΩΝ ΖΩΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ (ZEP): ΑΝΟΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ;. Ανάκτηση από http://www.eriande.elemedu.upatras.gr
Ιωαννίδη, Β. (2002). Η εκπαίδευση ως μέσο αποτροπής κοινωνικού αποκλεισμού. Η περιπτωσή των Ιδρυμάτων Αγωγής Ενηλίκων. ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΟΥ 2ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, Β. Αθήνα.
Καραλής, Θ. (n.d.). ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ, ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ. Ανάκτηση από https://eclass.upatras.gr
Λιναρδάτου, Χ. (2012). Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΚΑΙ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΑ: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ, ΟΙ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ. Ανάκτηση από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/18709
Λιοναράκης, Α., & Λυκουργιώτης, Α. (1999). Ανοικτά Συστήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο Δ. Βεργίδης, Α. Λιοναράκης , Α. Λυκουργιώτης, & Β. Μαυρίδης, Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Θεσμοί και Λειτουργίες. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Ρουσσώ, Ζ. Ζ. (n.d.). (Σ. Παπαντωνίου, Επιμ.) Ανάκτηση από Scribd: https://www.scribd.com/doc/24742455/%CE%9A%CE%9F%CE%99%CE%9D%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%9F-%CE%A3%CE%A5%CE%9C%CE%92%CE%9F%CE%9B%CE%91%CE%99%CE%9F
Σαμαρά, Α. (n.d.). Δια βίου εκπαίδευση και κοινωνική δικαιοσύνη. Ανάκτηση από http://www.eriande.elemedu.upatras.gr
Σιάνου, Ε. (n.d.). ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ. Ανάκτηση από http://ecourse.uoi.gr/pluginfile.php/87903/mod_resource/content/2/en2.pdf
Σύνταγμα της Ελλάδος. Ανάκτηση από http://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/
Τζιαφέτας, Κ. (2012). Εκπαιδευτική Πολιτική και Κοινωνικός Αποκλεισμός σε Πλαίσια Οικονομικής Κρίσης - Η περίπτωση των Σ.Δ.Ε. Ανάκτηση από https://apothesis.eap.gr/bitstream/repo/18658/1/TZIAFETAS%2520KONSTANTINOS.pdf
ΦΕΚ 2687/29.08.2016/τ.Β΄, ΥΑ 131024/Δ1 «Ρυθμίσεις Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) - Ίδρυση Τάξεων Υποδοχής ΖΕΠ, Ενισχυτικών Φροντιστηριακών Τμημάτων ΖΕΠ και Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων ΖΕΠ (Δ.Y.Ε.Π. ΖΕΠ) σε σχολικές μονάδες Π.Ε.», άρθρα 1. Ανάκτηση από https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2016/%CE%96%CE%95%CE%A0.pdf
ΦΕΚ 3406/21.10.2016/ τ.Β’, ΥΑ 169770/Δ2 «Οργάνωση και Λειτουργία σχολικών κέντρων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης ως προς την Ενισχυτική Διδασκαλία για το σχολικό έτος 2016 – 2017», Άρθρο Μόνο, §6. Ανάκτηση από https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2016/%CE%A6%CE%95%CE%9A-%CE%95%CE%9D%CE%99%CE%A3%CE%A7%CE%A5%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97.pdf
Φερώνας, Α. (2006). Κοινωνικός Αποκλεισμός:Επιστημονικές και κοινωνικο-πολιτικές διαστάσεις ενός σύγχρονου κοινωνικού φαινομένου. Ανάκτηση από http://eclass.ekdd.gr/esdda/modules/document/file.php/B_EID_KG102/%CE%9A%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82%20%CE%91%CF%80%CE%BF%CE%BA%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82_%CE%A6%CE%B5%CF%81%CF%8E%CE%BD%CE%B1%CF%82_2006.pdf