Ανοιχτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι και Εκπαίδευση Ενηλίκων: τι μας διδάσκει η μέχρι σήμερα πρακτική, τι πρέπει να προσέξουμε για το μέλλον;


Δημοσιευμένα: Dec 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Ανοιχτοί εκπαιδευτικοί πόροι Ανοιχτή εκπαίδευση Εκπαίδευση Ενηλίκων
Αριστείδης Βαγγελάτος
Γεώργιος Παναγιωτόπουλος
Περίληψη
H Εκπαίδευση Ενηλίκων (ΕΚΕ) είναι ένας τομέας ειδικού ενδιαφέροντος και σημασίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Ειδικά για την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρόσφατες μελέτες αναφέρουν ότι η σημερινή πραγματικότητα στην Ευρώπη (που αποτυπώνεται από στοιχεία όπως: ένας στους πέντε ενήλικες έχει μικρές δεξιότητες αλφαβητισμού και αριθμητικής, ένας στους τέσσερεις έχει τελειώσει μόνο πρωτοβάθμια εκπαίδευση ενώ ένας στους τρείς έχει σχεδόν μηδενικές δεξιότητες σε ΤΠΕ) επιβάλλει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται ότι ένα από τα βασικά εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη της ΕΚΕ είναι οι Ανοιχτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι (ΑΕΠ). Οι ΑΕΠ έχουν εξελιχθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, γνωρίζοντας αυξανόμενη αποδοχή σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Μέχρι και το τέλος της προηγούμενης δεκαετίας, οι ΑΕΠ αναπτύσσονταν κυρίως με έμφαση στην τυπική εκπαίδευση (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια) ή την μη τυπική για τους ενήλικες που είχαν ήδη ένα καλό επίπεδο μόρφωσης. Τα τελευταία χρόνια όμως υπάρχει μια προσπάθεια οι ΑΕΠ και γενικότερα η ανοιχτή εκπαίδευση να καλύψουν όλο το φάσμα της μη τυπικής εκπαίδευσης, καθώς και όλο το ηλικιακό φάσμα των ενηλίκων, ανεξαρτήτως πρότερων γνώσεων και δεξιοτήτων.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Αριστείδης Βαγγελάτος, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων
Ο Δρ. Αριστείδης Βαγγελάτος είναι έμπειρος μηχανικός Η/Υ και Πληροφορικής και ερευνητής. Εργάζεται στο ΙΤΥΕ (www.cti.gr). Υπήρξε για 11 έτη μέλος ΣΕΠ του ΕΑΠ στην Πληροφορική. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εντοπίζονται στις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας, Web 2.0 και 3.0. Εχει δημοσιεύσει σειρά άρθρων σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια. Τέλος είναι μέλος επιστημονικών επιτροπών και επιτροπών κριτών, σε διεθνή συνέδρια και περιοδικά.
Γεώργιος Παναγιωτόπουλος, ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας
Έχω δίπλωμα διετούς εκπαίδευσης του Μαράσλειου Διδασκαλείου Δημοτικής Εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή του παιδαγωγικού τμήματος του Ε.Κ.Π.Α. Είμαι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Διοίκηση Μονάδων Υγείας του Ε.Α.Π., είμαι Διδάκτωρ της σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το επιστημονικό – συγγραφικό μου έργο εντάσσεται στις επιστήμες της αγωγής με έμφαση την Δια Βίου Μάθηση – Κατάρτιση και την σχέση με την αγορά εργασίας.
Είμαι καθηγητής – σύμβουλος στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εκπαίδευση Ενηλίκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Τέλος, είμαι επικ. καθηγητής στο ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
Αναφορές
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2012). Ανασχεδιασμός της εκπαίδευσης: επενδύοντας στις δεξιότητες για καλύτερα κοινωνικοοικονομικά αποτελέσματα. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52012DC0669&from=EN
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2013). Άνοιγμα της εκπαίδευσης: καινοτόμοι μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης για όλους μέσω νέων τεχνολογιών και ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52013DC0654&from=EN
Σολομωνίδου, Χ. (2006), Νέες τάσεις στην εκπαιδευτική τεχνολογία. Εποικοδομητισμός και σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης. Εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα.
Bacsich, P. et al. (2011), Learner Use of Online Educational Resources for Learning (LUOERL) – Final report, Sheffield, Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/elearning/oer/LUOERLfinalreport.docx
Bacsich, P. (2015), Quality Agencies in Europe and their approach to e-learning and open learning, SEQUENT, Heerlen, Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από https://www.academia.edu/13020383/Quality_Agencies_in_Europe_and_their_approach_to_e-learning_and_open_learning
Commonwealth of Learning. (2017a). Europe Regional Consultation on Open Educational Resources. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://rcoer.col.org/uploads/2/2/8/4/22841180/europe_rcoer_report_24may.pdf
Commonwealth of Learning. (2017b). Background Paper. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://rcoer.col.org/uploads/2/2/8/4/22841180/rcoer_background_paper.pdf
Europe 2020. (2010). A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf
European Parliament, Structural and Cohesion policies. (2015). Research for Cult Committee – Adult Education and Open Educational Resources. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://www.europarl.europa.eu/supporting-analyses
Eurostat. (2013). Adult education survey methodology. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Adult_Education_Survey_(AES)_methodology
Falconer, I., McGill, L., Littlejohn, A., Boursinou, E. (2013). Mainstreaming Open Educational Practice - Recommendations for Policy - Overview and Analysis of Practices with Open Educational Resources in Adult Education in Europe European Commission. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC85471.pdf
Ramsden, A. (2015), Open Badges: Trying to navigate through the melting pot of ideas, blog posting. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://ucselevate.blogspot.co.uk/2015/06/open-badges-trrying-to-see-forward- path.html
SOPHIA R&I. (2015). Open Educational Resources uptake in adult education. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://www.oerup.eu/fileadmin/_oerup/dokumente/need_analysis_report_SOPHIA_Europe.pdf
The Cape Town declaration. (2007). Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://www.capetowndeclaration.org/
The Paris declaration. (2012). Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://poerup.referata.com/wiki/2012_Paris_OER_Declaration