“Flipped classroom” in primary schools: a Greek case , Ανεστραμμένη τάξη σε ελληνικό δημοτικό σχολείο


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
blended learning flipped classroom flipped learning primary school ανεστραμμένη τάξη δημοτικό σχολείο
Νικόλαος Μακροδήμος
Σπυρίδων Παπαδάκης
Μαρία Κουτσούμπα
Περίληψη

Η ανεστραμμένη τάξη είναι ένα διδακτικό μοντέλο «μικτής μάθησης» σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές παρακολουθούν στο σπίτι τους ένα βίντεο με τη θεωρία του επόμενου μαθήματος, ενώ στην τάξη εμπλέκονται σε διάφορες ομαδοσυνεργατικές μαθησιακές δραστηριότητες. Η μελέτη αυτή εξετάζει την εφαρμογή του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης σε ένα ελληνικό δημοτικό σχολείο κατά τη σχολική χρονιά 2015-16. Ένα τμήμα 15 μαθητών της Ε΄ τάξης διδάχθηκε 9ενότητες τριών μαθημάτων (Μαθηματικά, Γεωγραφία και Ιστορία) με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης. Τα διαδραστικά βίντεο δημιουργήθηκαν από τον δάσκαλο της τάξης και μοιράστηκαν στους μαθητές μέσω εκπαιδευτικής ψηφιακής πλατφόρμας. Η καινοτομία της εφαρμογής ήταν η συμμετοχή μαθητών σε 3 από τα βιντεομαθήματα, η οποία και αποδείχθηκε επιτυχημένη ως προς την αποδοχή της από τους μαθητές. Τα δεδομένα της μελέτης προέρχονται από γραπτές δοκιμασίες των μαθητών, τις καταγραφές στο ημερολόγιο του δασκάλου, τις παρατηρήσεις δύο κριτικών φίλων και ένα ανώνυμο ερωτηματολόγιο στο οποίο απάντησαν οι μαθητές μετά το τέλος της εφαρμογής της μεθόδου. Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης ενεργοποίησε όλους τους μαθητές, πρόσφερε περισσότερες ευκαιρίες αλληλεπίδρασης, έφερε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα σε σχέση με το αντίστοιχο τμήμα ελέγχου και μετέτρεψε τη μάθηση σε μια χαρούμενη και ενεργητική διαδικασία. Επίσης συνέβαλε στην καλύτερη διαχείριση του διδακτικού χρόνου μέσα στην τάξη, στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Μακροδήμος, Ν. (2016). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Υλοποίηση ενός μοντέλου ανεστραμμένης
τάξης στο Δημοτικό Σχολείο. (Διπλωματική εργασία). Ε.Α.Π., Πάτρα.
Μακροδήμος, Ν., Παπαδάκης, Σ., & Κουτσούμπα, Μ. (2017). Σχολική εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση:
μια μελέτη περίπτωσης με τη μέθοδο της Ανεστραμμένης Τάξης για τα Μαθηματικά της
Ε'Δημοτικού. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(1), 26-37.
Μακροδήμος, Ν., Παπαδάκης, Σ. (2016). Σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και η αξιοποίησή τους στο
διδακτικό μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης. Πρακτικά Εργασιών 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου, με Διεθνή Συμμετοχή, για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, Λάρισα 21-23 Οκτωβρίου 2016, http://synedrio.eepek.gr
Aidinopoulou, V., & Sampson, D. G. (2017). An action research study from implementing the flipped classroom model in primary school history teaching and learning. Journal of Educational Technology & Society, 20(1), 237.
Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom. USA: Iste. Ascd.
Bishop, J.L., & Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. In ASEE National Conference Proceedings. Atlanta, GA.
Burnett, C. (2016). The digital age and its implications for learning and teaching in the primary school.
Cheng, Y. H., & Weng, C. W. (2017). Factors influence the digital media teaching of primary
school teachers in a flipped class: A Taiwan case study. South African Journal of Education, 37(1), 1-12.
Damon, W. (1984). Peer education: The untapped potential. Journal of applied developmental psychology, 5(4), 331-343.
Dziuban, C.D., Hartman, J.L., & Moskal, P.D. (2004). Blended learning. Educause Center for Applied Research Bulletin, 7(1), 12.
Estes, M. D., Ingram, R., & Liu, J. C. (2014). A review of flipped classroom research, practice and technologies. International HETL Review, 4(6).
Gaughan, J.E. (2014). The flipped classroom in world history. History Teacher, 47(2), 221-244.
Grunert, J. (1997). The course syllabus: A learning-centered approach. Bolton, MA: Anker Publishing.
Gunyou, J. (2015). I flipped my classroom: One teacher's quest to remain relevant. Journal of Public Affairs Education, 13-24.
Huang, C. K., & Lin, C. Y. (2017). Flipping Business Education: Transformative Use of Team- Based Learning in Human Resource Management Classrooms. Educational Technology & Society, 20(1), 323-336.
Hunley, R.C. (2016). Teacher and Student Perceptions on High School Science Flipped Classrooms: Educational Breakthrough or Media Hype? (Doctoral dissertation). East Tennessee State University.
Nazarenko, A. (2015). Blended learning vs traditional learning: what works? Procedia-Social and Behavioral Sciences 200, 77-82.
Roehl, A., Reddy, S.L., & Shannon, G.J. (2013). The flipped classroom: An opportunity to engage millennial students through active learning strategies. Journal of Family & Consumer Sciences, 105(2), 44-49.
Tucker, B. (2012). The flipped classroom. Education Next, 12(1), 82-83.
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Zainuddin, Z., & Halili, S. H. (2016). Flipped Classroom Research and Trends from Different Fields of Study. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3).