Creating open spaces for play in urban environments: The case of pop up adventure play


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
adventure play early childhood education playspaces creativity urban areas
Μαρία Μπιρμπίλη (Maria Birbili)
http://orcid.org/0000-0002-5233-4761
Μαρία Παπανδρέου (Maria Papandreou)
http://orcid.org/0000-0003-0353-4182
Abstract

Children need opportunities and spaces where they can play and move freely and safely, exercise their drive for exploration, create imaginary worlds, express themselves and communicate with other children. As children’s opportunities for free play in the city are diminishing a new trend in playspaces seems to be developing in the USA and Great Britain. It is the idea of pop up adventure playgrounds which, with everyday, artificial and natural materials, that cost nothing or very little, allow children to be autonomous in their play and control their actions and choices. The philosophy of pop up adventure play pays particular attention to the kind of materials we give children and seeks spaces which allow large movement, the transfer and combination of materials and collaborative action.

This paper will discuss the experience and the evaluation of an experimental implementation of pop up adventure play that was organized in the academic year 2015-2016 by student teachers, attending two university courses, and their instructors. In the end, we make suggestions concerning the designing and implementation of similar activities in the Greek urban environment.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD IV Introducing innovations for the upgrade of the educational environment
Author Biographies
Μαρία Μπιρμπίλη (Maria Birbili), Aristotle University of Thessaloniki

Assist. professor, School of Early Childhood Education, AUTh

Μαρία Παπανδρέου (Maria Papandreou), Aristotle University of Thessaloniki
Assist. professor, School of Early Childhood Education, AUTh
References
Γερμανός, Δ. (2004). Το παιχνίδι, μια άλλη προσέγγιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στο Π. Χατζηκαμάρη και Μ. Κοκκίδου (επιμ.), Το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία, σ. 64-76. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Γερμανός, Δ. (2011). Ο χώρος ως παράγοντας αναβάθμισης του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο. Στο Κ. Χρυσαφίδης και Ρ. Σιβροπούλου (επιμ.), Αρχές και προοπτικές της προσχολικής εκπαίδευσης: Τιμητικός τόμος για την Ε. Κουτσουβάνου, σ. 23-44. Αθήνα: Κυριακίδης.
Κοντοπούλου, Μ. (2016). Ο κίνδυνος της αποφυγής του ρίσκου στο παιχνίδι. Στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης 2: 20-34.
Μπότσογλου, Κ. (2010). Υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού και παιδί. Ποιότητα, ασφάλεια, παιδαγωγικές εφαρμογές. Αθήνα: Gutenberg.
Atmakur-Javdekar, S. (2016). Childrens’ play in urban areas. Στο B. Evans, J. Horton και T. Skelton (επιμ.), Play and Recreation, Health and Wellbeing, σ. 109-133. Σιγκαπούρη: Springer.
Beunderman, J. (2010). People make play. The impact of staffed play provision on children, families and communities. Λονδίνο: National Children’s Bureau.
Clements, R. (2004). An investigation of the status of outdoor play. Στο Contemporary Issues in Early Childhood 5(1): 68-80.
Ginsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Στο Pediatrics 119(1). Διαθέσιμο στο: http://pediatrics.aappublications.org/content/119/1/182.full. (Ανακτήθηκε: 19/6/2017).
Goodenough. E. (2003). Secret spaces of childhood. Michigan, MI: University of Michigan Press.
Gray P. (2013). The play deficit. Διαθέσιμο στο: https://aeon.co/essays/children-today-are-suffering-a-severe-deficit-of-play. (Ανακτήθηκε: 19/6/2017).
Hart, R. (2002). Containing children: Some lessons on planning for play from New York City. Στο Environment and Urbanization 14(2): 135–148.
Jackson, C. (2017). Activating empty spaces: Public realm through the lens of urban design. Διαθέσιμο στο: http://www.iedcevents.org/Downloads/Conferences/leadership_17/jackson.pdf. (Ανακτήθηκε: 15/6/2017).
Kyttä. M. (2004). The extent of children’s independent mobility and the number of actualized affordances as criteria for child-friendly environments. Στο Journal of Environmental Psychology 24(2): 179-198.
Lester, S. και Russell, W. (2008). Play for a charge: play, policy and practice: a review of contemporary perspectives: Summary report. London: Play England by the National Children’s Bureau. Διαθέσιμο στο: http://www.playengland.org.uk/media/120519/play-for-a-change-summary.pdf. (Ανακτήθηκε: 15/6/2017).
Nicholson, S. (1971). How NOT to cheat children – The theory of loose parts. Στο Landscape Architecture 62: 30-34.
Play and Playground Encyclopedia, (2012). Pop-Up Adventure Play. Διαθέσιμο στο: https://pgpedia.com/p/pop-adventure-play. (Ανακτήθηκε: 20/6/2017).
Play Scotland (χ.η.). Information on playwork. Διαθέσιμο στο: http://www.playscotland.org/what-is-play-playwork/information-on-playwork/. (Ανακτήθηκε: 20/6/2017).
Ποζουκίδου, Γ., Σοπέογλου, Ε. και Τσιούμα, Β. (2006). Αστικά κενά: Παραδείγματα και εμπειρίες από τις αμερικάνικες πόλεις. Στο Αρχιτέκτονες 55(Β): 64-68.
Pop-Up Adventure Play (2012). Our approach. Διαθέσιμο στο: http://www.popupadventureplay.org/. (Ανακτήθηκε: 19/6/2017).
Sandseter, E. B. H. (2013). Early childhood education and care practitioners’ perceptions of children’s risky play: examining the influence of personality and gender. Στο Early Child Development and Care 184(3): 434-449.
Shackell, A., Butler, N., Doyle, P. και Ball, D. (2008). Design for Play: A guide to creating successful play spaces. Διαθέσιμο στο: http://www.playengland.org.uk/media/70684/design-for-play.pdf. (Ανακτήθηκε: 15/6/2017).
United Nations (2014). World’s population increasingly urban with more than half living in urban areas. Διαθέσιμο στο: http://www.un.org/en/development/desa/news/population/world-urbanization-prospects-2014.html. (Ανακτήθηκε: 20/6/2017).