A child creates his own space: architectural, pedagogical and psychosocial factors


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
child’s space school space pedagogical space design educational change
Δημήτρης Γερμανός (Dimitris Germanos)
Αλεξάνδρα Γκλούμπου (Alexandra Gkloumpou)
Abstract

For education in Greece, research has shown that behind the architectural planning of schools exists stereotypical architectural and pedagogical conceptions which form a «space of rules», of which the basic criterion is «what child should do» and not «what child is». But what are the elements which the child himself can create, based on his own criteria in this specific educational framework? And what is the relationship between the space created by the child and the stereotypical version of the space created for the child, which is provided by the Greek educational system?

To respond to these questions, our research examines the procedure whereby children of a kindergarten in Thessaloniki create their own spaces, redesigning, in a symbolic way, their classroom space and compares the characteristics of that space with those of their actual classroom. Our research approaches the subject in an interdisciplinary way. It studies architectural, pedagogical and psychosocial parameters together, which enable the formation of a global image of the research field. This approach is based on the observation of children’s space practices and the study of associated communication and interaction forms.

The main objective is to examine if data related to the arrangement and use of space by the child should be included in the architectural design of the school space, so that this space will avoid the existing architectural and pedagogical stereotypes. Results indicate a system of architectural, pedagogical and psychosocial criteria, which, if applied, the «space for the child» can incorporate the «space of the child» and coexist with that at school.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
Author Biographies
Δημήτρης Γερμανός (Dimitris Germanos), Aristotle University of Thessaloniki

Professor, Dept. of Early Childhood Education, AUTh

Αλεξάνδρα Γκλούμπου (Alexandra Gkloumpou), Aristotle University of Thessaloniki
Kindergarten Teacher, PhD, AUTh
References
Γερμανός, Δ. (2014). Αναμορφώνοντας το σχολικό χώρο: Από τον χώρο των κανονισμών, στο χώρο για το παιδί». Στο Μ. Τζεκάκη, Μ. Κανατσούλη (επιμ), Αναστοχασμοί για την παιδική ηλικία, σ. 448-467. Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ-ΑΠΘ. (ηλεκτρονικός τόμος). Διαθέσιμο στο: http://www.nured.auth.gr/congress2014/.
Γερμανός, Δ. (2006). Οι Τοίχοι της Γνώσης. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2001). Χώρος και διαδικασίες αγωγής. Η παιδαγωγική ποιότητα του χώρου. Αθήνα: Gutenberg.
Γκλούμπου, Α. και Γερμανός, Δ. (2016). Η συμβολή του χώρου της τάξης στη συνεργατική διδασκαλία μαθηματικών εννοιών στο νηπιαγωγείο. Πρακτικά 3ου Διεθνούς Συμποσίου Προσχολικής και Σχολικής Παιδαγωγικής με τίτλο: Σύγχρονες τάσεις στην ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών και στη διδασκαλία. Λευκωσία, 23-24 Απριλίου, 2016. (Υπό έκδοση).
Γκλούμπου, Α. (2015). Η δημιουργία τόπων σε συνεργατικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα στο νηπιαγωγείο. Στο Δ. Γερμανός, Μ. Λιάπη (επιμ.), Ηλεκτρονικός τόμος Πρακτικών του Συμποσίου με Διεθνή Συμμετοχή: Τόποι για Εμπειρίες Μάθησης. Έρευνα, Δημιουργία, Αλλαγή, σ. 108-119 (Θεσσαλονίκη, 9-10 Ιανουαρίου 2015). Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Γκλούμπου, Α. (2014). Η παιδαγωγική αξιοποίηση του σχολικού χώρου στη διαμόρφωση συνεργατικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Εφαρμογή σε ένα πρόγραμμα μαθηματικών δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο. Διδακτορική διατριβή. ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη.
Κατσαρού, Ε. (2016). Εκπαιδευτική έρευνα δράση. Πολυπαραδειγματική διερεύνηση για την αναμόρφωση της εκπαιδευτικής πράξης. Αθήνα: Κριτική.
Clark, A. (2010). Transforming children’s spaces: children’s and adult’s participation in designing learning environments. London: Routledge.
Dahlberg, G. και Moss, P. (2005). Ethics and politics in early childhood education. London: Routledge.
Department for Children, Schools and Families (DCSF) (2008b). Early years foundation stage resource cards. London: Department for Children, Schools and Families.
Germanos, D. (2015). The Place as factor of the pedagogical quality of space. Στο D. Germanos και M. Liapi (επιμ.), Places for Learning Experiences. Think, Make, Change. Digital Proceedings of the Symposium with International Participation, Thessaloniki, 09-10 January 2015, σ. 46-55. Athens: Greek National Documentation Centre. Διαθέσιμο στο:http://epublishing.ekt.gr/el/12239.
Johnson D. W και Johnson R. T. (1999). Learning together and alone. Massachusetts: Allyn and Bacon.
Kagan, Sp. (1994). Cooperative learning. San Clemente.
Mucchielli, A. (dir.) (2009). Dictionnaire des méthodes qualitatives en sciences humaines. Paris: Armand Colin.
Paillé, P. και Mucchielli, A. (2012). Analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Paris: Armand Colin.
Pine G. J. (2009). Teacher action research: Building knowledge democracies. USA: Sage.
Tichen, A. και McCormack, B. (2010). Dancing with stones: critical creativity as methodology for human flourishing. Στο Educational action research 18(4): 531-554.
Titman, W. (1994). Special people, special places: the hidden curriculum of school grounds. Godalming: World Wildlife Fund/Learning through landscapes.
Warming, H. (2005). Participant observation: a way to learn about children’s perpectives. Στο A. Clark, P. Moss και A. Kjorholt (επιμ.). Beyond listening: children’s perspectiveson early childhood services, σ. 51-70. Bristol: Policy Press.
Williams, D. R. και Brown, J. B. D. (2012). Learning Gardens and Sustainability Education: Bringing Life to Schools and Schools to Life. New York: Routledge.
Woodhead, L. και Brooker, M. (επιμ.) (2008). Developing positive identities: diversity and young children. Early childhood in focus: 3. Milton Keynes: Open University.