Συμπόσιο: Σχέσεις διερευνητικών απόψεων και πρακτικών στη διδασκαλία και μάθηση Φυσικών Επιστήμων: Θεωρητική προσέγγιση και εφαρμογές
Περίληψη
Στο συμπόσιο αυτό προτείνεται ένα θεωρητικό μοντέλο για τη μελέτη των σχέσεων διερευνητικών απόψεων και πρακτικών Φυσικών Επιστημών (ΦΕ), με στόχο την ανάδειξη κοινών χαρακτηριστικών αυτών των σχέσεων και απώτερο στόχο την αξιοποίηση τους στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στην πρώτη, θεωρητική, εργασία: «Απόψεις και πρακτικές: Θεωρητική προσέγγιση και μεθοδολογική διαχείριση των σχέσεων τους» περιγράφεται η ανάπτυξη ενός θεωρητικού μοντέλου που είναι σε θέση να αναπαριστά τη δυναμική των σχέσεων που αναδύονται μεταξύ των διδακτικών-μαθησιακών πρακτικών και των σχετικών με αυτές απόψεων των ανθρώπινων παραγόντων του εκπαιδευτικού γίγνεσθαι. Πρόκειται για ένα πραγματιστικό-πολιτισμικό μοντέλο, το οποίο υποστηρίζει ότι οι απόψεις πυροδοτούν πρακτικές, οι πρακτικές μετασχηματίζουν ή αναπαράγουν τις απόψεις, ενώ η πιθανότητα ενός μακροπρόθεσμου μετασχηματισμού είναι περιορισμένη και προϋποθέτει επίμονη και μακροχρόνια εφαρμογή των πρακτικών. Στη δεύτερη εργασία: «Ενεργοποίηση και Νοηματοδότηση διερευνητικών πρακτικών μελλοντικών Νηπιαγωγών στο πλαίσιο της εκπαίδευσής τους: μελέτη περίπτωσης» μελετώνται (ως περίπτωση) τα μοτίβα ενεργοποίησης και νοηματοδότησης των διδακτικών πρακτικών μίας μελλοντικής νηπιαγωγού που μετείχε σε εξαμηνιαίο μάθημα των φυσικών επιστημών με κύριο χαρακτηριστικό τη διερεύνηση. Στην τρίτη εργασία: «Αλλαγή απόψεων και πρακτικών εκπαιδευτικών για τη διερεύνηση στη διάρκεια προγράμματος επαγγελματικής ανάπτυξης: μελέτη περίπτωσης» μελετώνται (ως περίπτωση) τα μοτίβα των πρακτικών ενός εκπαιδευτικού που μετείχε σε ένα μακρόχρονο πρόγραμμα Επαγγελματικής Ανάπτυξης με στόχο την εισαγωγή καινοτομικών χαρακτηριστικών στη διδασκαλία και μάθηση Φυσικών Επιστημών, με κύριο χαρακτηριστικό τη διερεύνηση. Στην τέταρτη εργασία: «Απόψεις και πρακτικές μουσειοπαιδαγωγών για τη διερεύνηση: μελέτη περίπτωσης» παρουσιάζονται τα αποτελέσματα από την ανάλυση των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν μελετώντας τις σχετικές με τη διερεύνηση απόψεις και πρακτικές ενός μουσειοπαιδαγωγού, ο οποίος υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες στο ΚΔΕΜΤ ΝΟΗΣΙΣ. Κοινός στόχος των τριών μελετών περίπτωσης είναι αφενός η εξακρίβωση των δυνατοτήτων του θεωρητικού μας μοντέλου να ανιχνεύει μοτίβα διδακτικών πρακτικών, καθώς και της σχέσης τους με συνδεδεμένες απόψεις/ γνώσεις και αφετέρου η δυνατότητα εξαγωγής, μέσω αυτής της ανάλυσης, συμπερασμάτων χρήσιμων για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- 4. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
- Κατηγορίες