Μελέτη των διαδικασιών ανακύκλωσης με ένα σοβαρό παιχνίδι και ανάπτυξη κριτικής σκέψης


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 24, 2023
Δημήτριος Μαράκος
Χαρίτων Πολάτογλου
Περίληψη

Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται η διερεύνηση ανάπτυξης δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, όπως είναι η κριτική σκέψη σε μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κατά την εμπλοκή τους με ένα σοβαρό παιχνίδι με θέμα την ανακύκλωση και τις διαδικασίες ταξινόμησης των υλικών. Οι μαθητές/τριες της Ε΄ τάξης, ενός Δημοτικού Σχολείου της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, πρώτα αναγνώρισαν από το περιβάλλον τους, το βιβλίο τους και άλλες πηγές τρεις διαφορετικές διαδικασίες που υπάρχουν για την διαχείριση των απορριμμάτων. Χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθε μια ομάδα ανέλαβε μια από τις τρεις διαδικασίες ανακύκλωσης και μέσα από το κατάλληλο σχεδιασμένο παιχνίδι, κατανοήσαν την διαδικασία της ανακύκλωσης που επέλεξαν, παρουσίασαν την εμπειρία που απόκτησαν από τη βιωματική διαδικασία, μπόρεσαν να διατυπώσουν τα υπέρ και τα κατά της κάθε διαδικασίας και διέκριναν την συνεισφορά που μπορούν να κάνουν σε ατομικό επίπεδο για την ανακύκλωση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 10. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Λήψεις
Αναφορές
Ασημακόπουλος, Ζ., & Σμυρναίου, Ζ. (2022). Εννοιολογική διασύνδεση Επιστημονικών Προτύπων Νέας γενιάς και Δεξιοτήτων 21ου αιώνα στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. i-Teacher 35ο, 53-63. Ανακτήθηκε από: http://iteacher.net/files/35o_teyxos_i_teacher_11_2022.pdf
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2022). Επισκόπηση της Εφαρμογής της Περιβαλλοντικής Πολιτικής της ΕΕ 2022: Έκθεση ανά χώρα – ΕΛΛΑΔΑ. Ανακτήθηκε από: https://environment.ec.europa.eu/system/files/2022-09/Greece%20-%20EIR%20Country%20Report%202022%20%28EL%29.PDF
Arini, W., & Juliadi, F. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis pada mata pelajaran fisika untuk pokok bahasan Vektor siswa kelas X SMA Negeri 4 Lubuklinggau, Sumatera Selatan. Berkala Fisika Indonesia, 10(1), 1-11.
Bevilacqua, M., Ciarapica, F. E., Mazzuto, G., & Paciarotti, C. (2015). “Cook &Teach”: learning by playing. Journal of Cleaner Production, 106, 259-271.
Chong, C. S. (2017). Types of board games for the ELT classroom–Part 2. English Teaching Professional. Pavilion Publishing and Media Ltd. https://www. etprofessional. com/typesof-board-games-for-the-elt-classroom-part-2.
Florea, N. M., & Hurjui, E. (2015). Critical thinking in elementary school children. Procedia-Social and behavioral sciences, 180, 565-572. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.161
Halpern, D. F. (2014). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking (5th ed.). New York, NY: Psychology Press.
Katsaliaki, K., & Mustafee, N. (2012, December). A survey of serious games on sustainable development. In Proceedings of the 2012 Winter Simulation Conference (WSC) (pp. 1-13). IEEE.
Kirchherr, J., Reike, D., & Hekkert, M. (2017). Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, conservation and recycling, 127, 221-232.
Menon, B. M., Unnikrishnan, R., Muir, A., & Bhavani, R. R. (2017, April). Serious game on recognizing categories of waste, to support a zero waste recycling program. In 2017 IEEE 5th International Conference on Serious Games and Applications for Health (SeGAH) (pp. 1-8). IEEE.
Pnevmatikos, D., Christodoulou, P., & Fachantidis, N. (2019). Promoting critical thinking dispositions in children and adolescents through human-robot interaction with socially assistive robots. In Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education: First International Conference, TECH-EDU 2018, Thessaloniki, Greece, June 20–22, 2018, Revised Selected Papers 1 (pp. 153-165). Springer International Publishing.
Song, Q., Li, J., & Zeng, X. (2015). Minimizing the increasing solid waste through zero waste strategy. Journal of Cleaner Production, 104, 199-210.
Stathakis, R. (2013). Five reasons to use games in the classroom. Why Use Games in Your Classroom.
Susi, T., Johannesson, M., & Backlund, P. (2007). Serious games: An overview.
Taimur, S., & Sattar, H. (2020). Education for sustainable development and critical thinking competency. Quality education, 238-248.
Yu, K. H., Zhang, Y., Li, D., Montenegro-Marin, C. E., & Kumar, P. M. (2021). Environmental planning based on reduce, reuse, recycle and recover using artificial intelligence. Environmental Impact Assessment Review, 86, 106492