Αυτοαξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: απόψεις εκπαιδευτικού προσωπικού
Δημοσιευμένα:
Ιουν 9, 2016
Λέξεις-κλειδιά:
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου κουλτούρα αξιολόγησης ποιότητα αξιολόγησης αναγκαιότητα αξιολόγησης βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης
Περίληψη
Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου αποτελεί μείζον εκπαιδευτικό ζήτημα. Στην Ελλάδα μέχρι το 1982 επικρατούσε ο θεσμός του επιθεωρητή ενώ από το 1982 μέχρι σήμερα επικρατεί απουσία αξιολόγησης αν και η πολιτεία φρόντιζε κατά καιρούς να ψηφίζει νόμους που όμως παρέμειναν ανενεργοί. Η αξιολόγηση συνδέθηκε με αρκετές προσπάθειες εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και έγινε πεδίο διαμάχης ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς φορείς. Δεν λήφθηκε ποτέ σοβαρά η άποψη πως η αξιολόγηση αποτελεί σημαντικό επιστημονικό πεδίο της εκπαίδευσης με μεγάλες κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις.
Στο πλαίσιο όλης αυτής της προβληματικής και με την αφορμή την ψήφιση του τελευταίου νόμου 3848/2010 για την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου πραγματοποιήσαμε ποσοτική έρευνα σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Μαγνησίας. Επιλέχθηκε, λόγω πίεσης χρόνου, η επισκόπηση μικρής κλίμακας με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου και διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών της περιοχής. Το δείγμα αποτέλεσαν 195 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων σε όλη την περιοχή της Μαγνησίας.
Η έρευνα εστίασε το ενδιαφέρον της στην ανίχνευση των απόψεων των εκπαιδευτικών για την αξιολόγηση. Ιδιαίτερα ερευνήθηκαν οι απόψεις τους για την αναγκαιότητα της αξιολόγησης και για τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα φανερώνουν την επιθυμία των εκπαιδευτικών να υπάρξει αξιολόγηση αν και η έλλειψη κουλτούρας αξιολόγησης αναδεικνύει πως δεν γνωρίζουν τι αξιολόγηση θέλουν. Αντίθετα κατανοούν και αποδέχονται όλες τις παραμέτρους που σχετίζονται με την ποιότητα της εκπαίδευσης και επιθυμούν ο σκοπός της αξιολόγησης να είναι η βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο όλης αυτής της προβληματικής και με την αφορμή την ψήφιση του τελευταίου νόμου 3848/2010 για την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου πραγματοποιήσαμε ποσοτική έρευνα σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Μαγνησίας. Επιλέχθηκε, λόγω πίεσης χρόνου, η επισκόπηση μικρής κλίμακας με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου και διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών της περιοχής. Το δείγμα αποτέλεσαν 195 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων σε όλη την περιοχή της Μαγνησίας.
Η έρευνα εστίασε το ενδιαφέρον της στην ανίχνευση των απόψεων των εκπαιδευτικών για την αξιολόγηση. Ιδιαίτερα ερευνήθηκαν οι απόψεις τους για την αναγκαιότητα της αξιολόγησης και για τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα φανερώνουν την επιθυμία των εκπαιδευτικών να υπάρξει αξιολόγηση αν και η έλλειψη κουλτούρας αξιολόγησης αναδεικνύει πως δεν γνωρίζουν τι αξιολόγηση θέλουν. Αντίθετα κατανοούν και αποδέχονται όλες τις παραμέτρους που σχετίζονται με την ποιότητα της εκπαίδευσης και επιθυμούν ο σκοπός της αξιολόγησης να είναι η βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- Τμήμα Β
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).